Bly, vad gäller?
Vet det finns nåt om att man inte får sälja keramik som avger bly…och det förstår man ju när det gäller saker för livsmedel, men det kan väl inte gälla allt eller? Får man göra en väggrelieff med massa bly i glasyren? blomkruka? kakelugn? någon som vet?
Googlade och hittade kanske svaret själv:
Ett direktiv som handlar om "Keramiska produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel"
http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Rapporter/Rapport%203_07_Bly%20i%20varor.pdf
Sidan 113
Då borde det gå bra att göra både blomkrukor, relieffer och kakelugnar…med blyglasyr utan att testa den.
Bara du är rädd om dej och och använder andningsskydd!
fast det kanske inte är så bra för blommarna som ska stå i krukorna att få blyförgiftning heller.. om dom nu funkar så..
Visste du att det vid rättegångar förr i tiden ansågs vara en förmildrande omständighet om brottsförövaren var krukmakare? Bly användes ju flitigt då - det sätter sig på hjärnan och gör en bl a aggressiv och ilsken. Huh! Ingen bly i min verkstad…
#4 Har också tänkt "ingen bly i min verkstad"…… men har du sett vad vacker en blyglasyr kan vara?
Planen är att det ska vara en engångsgrej. Vill ju göra en kakelugn… bara én…. och den enda ska ha dendär riktiga lystern…. och för att kunna hitta rätt behöver man ju göra ngr mindre prover först… vilket skulle kunna vara på blomkrukor….
Kommer självklart vara totalt överförsiktig vid hanterandet!
Jo, visst är det så. Lystern och färgerna är ju oöverträffade. synd att det alltid ska vara det gottigaste som alltid är det onyttigaste.
Spännande att göra en kakelugn! Hoppas få se dina resultat. Du lägger väl in bilder 
Oj, vilket projekt! Ska du ha kakelugnen själv eller sälja den? Det vore nå´t att ha.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Men är inte "alla" transperanta lergodsglasyrer blyhaltiga? De som är blyfria blir det väl oftast slöjor av?
#7 kanske ska ha den själv… det viktigaste är att jag vill göra den… det är utmaningen som är grejen inte vart prylen ska vara sen :-) Och #6 såklart kommer ni inte slippa se bilder… fast det kommer ta lite tid.
Tror det finns moderna lergodsglasyrer som inte innehåller bly, men det kan nog andra mer om.

Jo fet stämmer, visst finns det blyfria lergodsgalsyrer, men men det finns ingen "kärlek" i den glasyren, tyvärr, den har inget djup, saknar känsla, och den giftiga är bara såååå vacker,dessa är ju naturligtvis mina egna åsikter, men var försiktigt, den släpper ju ifrån sig bly,den rackaren, vi har haft uppe det vid flera disskutioner här på forumet, mest är det nog när den kommer i kontakt med syror, typ juice och citrus och så. Så för att användas som kakelugn så fungerar ju den glasyren med frittat bly i, oh jag ser kakelugnen framför mig.
Har du ritningar och modeller och så, pyro, eller hur har du tänkt dig, för det måste ju vara ett meckel att få till det
he he… jo först lånade jag alla böcker på biblan jag kunde hitta eller beställa hem… sen byggde jag en modell (Lånade sonens Lego) för att riktigt förstå hur rökkanalerna går. Sen har jag en kompis som plockat ner och satt upp ett par gamla kakelugnar som jag diskuterat med och som kan hjälpa med den invändiga biten. Resten återstår… såååå projektet är inte så långt gånget än
. Har blandat ngr glasyrprover (bly
) som jag ska bränna m ngr dagar…
Hej!
Jag tror du ska kolla med leverantörerna vad de har för glasyrer. Vad jag har förstått så är alla lergodsglasyrer som innehåller bly ute ur sortimentet. Men kolla, jag kan ha fel. Det ger en vacker lyster, och på en kakelugn kommer det att se fantastiskt ut. Lycka till!
#12 Tack! (för ditt lycka till menar jag
)
Jag har redan blyglasyr hemma, proverna jag gjort är för att hitta rätt färg.

#12, hur går det för dig, använder du blyglasyr, eller har du fått hitta någon annan som passar din keramik, för du jobba väl med lergods, eller är jag ute och seglar
#14,Nej då, du seglar inte =)Jag arbetar med lergods men jag använder en transparent färdig glasyr som inte innehåller något bly.
Minns att jag sett nåt inlägg här nånstans med en tjej som gjorde svindyra kakelugnar på beställning.
I förhållande till arbetet kanske rimliga i pris :-) alldeles egna former också, lite som skulpturer, inte likadana kakel tryckta i samma form. Tyvärr blev namnet borta just nu…
Annika Svensson kanske? Hennes ugnar har dykt upp här förut iaf.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Så var det.
Ja, jag förstår priset, en massa saker som ska stämma…