Bra skulpturlera?
Tänkte höra om någon har något bra tips på en lera som är schysst att skulptera i. Inte för mycket chamotte så den blir "grov" men ändå håller uppe. Eftersom jag ska gjuta av figuren i gips efteråt spelar det mindre roll hur den ser ut utan det viktigaste är att den är skön att jobba i. Helst stengods.
Det är ett plus om den går att beställa på cebex :-)
Hej!
Jag har användt stengodslera med charmotte 0-0,5 grå med lavafläckar WMS 2005GG från Cebex!
Leran är lätt att arbeta med när man gör skulpturer den är även vacker efter skröjbränning! Den har blivit min favorit lera!
Titta gärna in på min hemsida! www.catharinadesign.com
Den gråvita katten, den röda bysten och det röda ansiktet har jag skulpterat i denna lera!
Lycka till
Catharinadesign

Själv älskar jag den grova vit 1795N men den är ju grov 40% chamotte 0-2 mm men har extremt goda skulpteringsegenskaper enligt deras katalog och jag håller med. SOm alternativ kan du ju välja denna lera och sedan slamma in den när den är läderhård med en ochamotterad för att få en slät yta.
Om det är en mindre skulptur du tänker dig är ju chamotten inte lika viktig för stabiliteten. Ring cebex och hör med dem, de kan sina leror. I alla fall Bosse i Gbg som jag brukar prata med.