Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7282 ggr
Rozzy
0

funderar på att gräva

Nere på vägen gräver de för fullt, har alltid trott det var en mosse men bara några meter under den kolsvarta jorden är det fullt med lera. Tog och kände på den , fet slät blågrå….ska prata med markägaren, det kunde vara kul att testa den på skoj.

Vilken tempratur ska jag våga gå upp i?

gismo
0

Hej Rozzy

Har precis slammat iordning lera jag hittat vid en dikesgrävning.

Tänkte tumma några små provskålar och sedan bränna dom i 1020.

Vill du lägga ut några bilder på din lera när du bränt?

Är nyfiken på vilken färg det blir,

Gismo

helenahenstedt
0

Gör någon lite större skål som lerprovet kan brännas i så vågar du prova hur högt som helst, det smälter ju ut i skålen om/när det smälter.

gismo
0

Tack för tipset,ska göra det

[rolnor]
0

Vill höra hur det går, spännande, går den att dreja månne??Cool

gismo
0

Yes, jag tror det.Leran är otroligt plastisk och följsam. Nu måste jag gå ut i verkstan och testa……hej så länge

Grodan77
0

hur gick den att dreja i gismo?? Nyfiken!

Doriz
0

Akta dig bara så det inte är sten i. Jag gjorde mig rejält illa en gång av en sten som fanns kvar trots att jag gått igenom leran noggrant.

Rozzy
0

Tack för alla tips. Ska bli kul att se resultaten.

gismo
1

Hej

Det blev inget drejande för mej.När jag kom ut i garaget/verkstan upptäckte vi att det varit inbrott.Verktyg för många tusenlappar är borta.Men nu har jag hämtat mej från chocken, det är ju trots allt bara materiella förluster……Nu ska jag ut och testa och finna glädjen i leran igen

gismo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken härlig lera, Nu ska jag ta med mej Storspaden och gräva upp rejält med lera, det är värt jobbet.Jag ska nog lugna mej tills jag gjort en provbränning först. Vill ju inte ha grisen i säcken…….

gismo
1

En till

pyromanen
0

wow!  Har du bara tagit den som den är (ingen slamning rensning o sånt?)?

Har funderat ett tag på ett gammalt lertag som finns här i byn, där de förr tog lera att göra taktegel av…   kanske duger att göra enklare blomkrukor med?

gismo
0

Jo,jag har lagt ner lite jobb på leran. Torkade den först, rensade det värsta, blötla den och sedan silade jag leran.men det kändes inte som om det var för mycket arbete.Kul att göra hela processen själv.

Har jobbat en hel del i lera ifrån ett tegelbruk i trakterna där jag bor ,funkar kanonbra

Doriz
0

Kanske kan börja sälja? Skrattande

mangobango
0

Wow! Hur går det? Bränt? Visa bilder! Oavsett hur det går… Kul att se.

Tror det är dåligt med lera i Falun, hela underjorden är antingen gruvgångar eller slagghögar…. gräver man ½ meter ned kommer slaggen fram… bara lite matjord ovanpå. Fast slaggen kan man väl mala och göra glasyr/oxid på

Flört

Rozzy
0

deppar…hela gropen är vattenfylld och de som äger tomten har inte varit där på veckor…

Jag får väl beställa lite slagg fö att muntra upp mig…

[rolnor]
0

Trist med inbrott, beklagar, kanonfint dejat! Som sagt, hur blir det efter bränning???Cool

gismo
0

Har inte bränt än,måste vänta på att fylla ugnen.återkommer så fort det är klart.Ska köra en glasyrugn.Jag slänger med en liten kavlad bit,är så nyfiken på skärvens färg.

Godsagare
0

Så tråkigt med inbrott.

Hoppas din försäkring täcker det mesta men extra trist ifall du har många specialverktyg tillverkade just för din produktion.

Är också nyfiken på resultatet och hur högt du kan bränna den. Jag själv fick lite lera av en kollega som är ute på fält, där finns massor med lera och jag ska även få provsvar på vad den innehåller då det i området kan vara miljöfarliga ämnen.

Jag avvaktar att testa leran tills jag fått provsvaret.

Men när jag testat ska jag lägga ut bilder!

kinnekulle
0

Jag har grävt upp lera flera ggr, bland annat på ett gammalt tegelbruk, har använt både att dreja i , efter torkning, rensning och uppslammning och att bygga i direkt från åkern, det fungerar jättebra sedan har jag använt lera när de har muddrat i vänern=gammal sjöbotten, den är mera ljusgrå i färskt tillstånd, den har jag både byggt och brännt Raku med, jättebra! Leran i från tegelbruket, fäller ut, kalk när man stryker på den så skärven ser sådär gött gammal ut, om man nu e ute efter det. Jag har provbrännt upp till 1070 grader och det klarar den. Sjöleran kroknar lite tidigare, så där vid 1050, men ibland blandar jag dessa och då funkar det att bränna högre!"

Rozzy
0

Åhhh nu bliiir jag sjuk så gött det låter (ska utalas på göteborgska) med så fiiina leror.

LenaR
0

#20 Lergodslera med kalk i är det finaste som finns!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kinnekulle
0

#20 Jo, visst är det det, bara hur underbart som hälst, man blir varm ända in i själen, av känsla, kultur och tradition, När jag använder den brukar tankarna gå till de gamla krukmakarna, hur de hade det vad de tänkte, hur familj de hade mm ja det är något med den leran man e liksom fast

pyromanen
0

Mums så fint!  #20, menar du att allt det vita på krukan är kalk?

kinnekulle
0

Neeej då, då hade jag gått i taket, jag har allt förstärkt lite med en tennglasyr, men jag hade inget annat bra kort, det ser ju lite grann ut så men inte riktigt så mycket vitt, bäst är att ställa den så nära elementen det bara går då ser det vedbrännt ut såååååsnyggt

pyromanen
0

#25 varför inte bara vedbränna dom då Cool

kinnekulle
0

Ja hmmm, det var ju det där med ugnen, ja har ju ingen och det verkar så svårt att bygga en, kanske kunde vi ha en ugnsbyggarkurs!!!;-) jag ställer gärna upp med material och mark,

Kanske kan man hyra in sig i någons……

pyromanen
0

Är inte speciellt svårt! - men det är ganska mycket arbete och dyrt möjligen (materialet).  Hyra in sig kanske går, men det är ju bökigt att åka land o rike runt för att bränna.. känslan med den lokala leran försvinner väl lite om den ska åka halva Sverige runt för att bli bränt sen?

Ugnsbyggarkurs hos dig var väl en lysande idé!

kinnekulle
0

Jo visst, känslan går bort med frakt mm, men jag trodde det var så omöjligt med en egen ugn att, hyra in sig hos någon var det enda alternativet…men det är klart nu när tanken väckt att kanske…hm..en egen ugn, wow, ja men då!!!

Jag skickar ett medelande till dig ang en annan grej, hoppas det är ok!

Rozzy
0

Jag hjälper gärna till på din ungnsbyggar kurs, i utbyte mot lite lera….Oskyldig

[rolnor]
0

Finns ju bra böcker om ugnsbyggen, men tegel är inte gratis såklart, kanske kan du hitta begagnade stenar?

gismo
0

OJoj, ibland tar det lång tid innan saker och ting blir klart.

Så här blev min skogslera när den är bränd med transparent glasyr i  1020 grader. Ska bränna i  högre temp  nästa test.

[rolnor]
0

Coolt, egen lera..

liswis
0

Jag har tidigare skrivit om min Dyrölera och nu har jag bränt lite nya saker. På stakar och ljuslyktor har jag provat olika transperenta glasyrer och det blev, tycker jag intressanta prover på några av dem. Det är faktiskt en mycket speciell känsla att jobba med lera som är tagen där det tidigare var havsbotten.

liswis
0

Här kommer en bild till och jag glömde tala om att jag använt tre engober, blå, gul och vit under de olika trp:a glasyrerna

Tosabiten
1

Liswis , vad fina dom är!Skrattande

L.A.E
0

Roligt att fler har upptäckt att det går att gräva lera själv.Har just nu i garaget ca 700 kg rödlera som ska slammas till sommaren. Man kan blanda in lite rödlera i stengodslera om man vill , men man måste kanske sänka  temperaturen i ugnen lite.

Bygga vedugns kurs varför inte, har en massa sten och håll i backen tänkt för en Anangama eller liknande. Anagaman ska man kryppa in i eller den man lyfter bort delar av taket är ännu bättre för ryggen.Förresten om någon vill kan man bygga andra ugnar också.

En bild på hålet som  håller på att växa igen .

Rozzy
0

Fina saker ni skapat, vackra toner. Tyvärr blev det igen lera för min del denna gången, men jag har inte gett upp.

[Ante333]
0

Lera eller eldfast lera här finns det gott om eldfastlera eftersom det finns stenkol i marken också. det geologiska klimatet påverkar ju vilken lera man får upp intressant är det ju

liswis
0

Har någon en uppfattning om det går att konvertera en drejskiva som har fast pedal med tillhörande spak. Jag har en sådan men skulle vilja ha lös pedal för att kunna höja hela drejskivan - ev till ståhöjd. Jag har nämligen blivit opererad för diskbråck högt upp i ländryggen och tror att stående blir mer skonsamt. Att köpa nytt blir så dyrt och det är ju inget fel på drejskivan.

Hopps - detta skulle komma under en annan rubrik. Kanske finns det ändå någon här som vet