Bygga om sin elugn
När jag gick Fredholms glasyrkurs förra året så visade han hur man kan bygga om sin elektriska ugn så att den också går att reducera i. Man gör hål i den och använder en gasolbrännare som komplement till elen. När man sedan använder brännaren går det åt så mycket syre att man får en reduktion.
Vid genomgången då så verkade allting helt glasklart. Jag hade helt klart för mig hur det skulle se ut.
Nu håller vi på och byter element i ugnen och tänkte passa på att göra ombyggnaden. Det är bara det att ugnen ser inte likadan ut som i mina anteckningar. Elementen ligger inte där dom ska. :/ Så nu behöver jag litet goda råd.
För att få plats för gaslågans hål så måste vi få bort ett av elementen en bit. Kan man trycka ihop slingorna litet så att man får ett slingfritthörn utan att elementets effekt ändras?
Tar elementen skada av lågorna så att man behöver ett visst säkerhetsavstånd emellan. Kan man annars skydda dem genom att skärma av med en bit ugnsplatta?
Ja, det finns fler frågor, men jag börjar så här. Hoppas någon kan svara och att ombyggnaden ändå går att göra. Det vore trist att ge upp nu när tillfället finns.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hålet kan du ta upp precis varsomhelst. Har du inga element i botten kan det vara lämpligt där. Har du kikhål i dörren kan du använda det. Elementen tål direkt eld men det är bättre att skona dem.
Det är lättare att råda om man ser ugnen på plats…men visst kan du i princip trycka ihop elementen lite om det går. Det är så lite yta som behövs till hålet så det påverkar inte bränningen. Grejen är att gasen letar upp syret var det än befinner sig så plats och riktning är oväsentlig.
Egentligen behövs ingen "brännare", men det är tryggare att börja med en och strypa dess lufttillförsel.
Lars, nu blev jag konfunderad. Vad menar du med att det inte behövs en "brännare"? Att det hade gått lika bra utan själva munstycket? Verkar ju svårt att styra mängden då?
Tack för svaret.
Det finns element i botten, tyvärr. Det är bara dörren, taket och bakstycket som är utan element, men där bak finns alla elledningarna samlade stället.
Jag förstår inte hur du menar med att det inte behövs någon brännare. Blir det inte svårt då?
_
_

Munstycket är till för att blanda gasen med det syre som ska till för förbränningen. I detta fallet vill man ta syret från ugnsutrymmet och inte primärt utifrån. Därför räcker det i princip med ett rör att släppa in gasen med. Men som jag sa, det är tryggare att ha en vanlig brännare, tända gasen utanför och sen rikta lågan in i ugnen. Styra mängden …det gör man med manometern eller kranen eller vad man nu har för att styra mängden gas med. Vanliga enkla gasbrännare kan man inte styra luften utan det går med "självdrag". Den sorts brännare jag har stryper tilluften separat och därigenom kan man få en effektivare reduktion i ugnen.
Har du inget spjäll i bottnen Ulla ?
Detta verkar intressant tycker jag! Jag gör visserligen lergods, men är lite sugen på att göra en del stengods så småningom.
Men -Finns det ingen risk att man på något sätt saboterar sin ugn eller gör en jättebomb i sin verkstad? Det är lite läskigt med gas på så sätt.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Det är alltid en risk med gas om man inte vet vad man gör. Det är därför jag rekommenderar en brännare, särskilt en som man kan strypa luften efter att man tänt. För att det ska bli en explosion måste det till exakt rätt blandning mellan syre och gas i ett visst utrymme. När man reducerar i elugnen och tänder lågan först kan det inte explodera eftersom ugnen är minst 800 grader varm och då självantänds gasen vare sig man vill eller inte.
Reducerat lergods kan bli hur fint som helst förresten. Det finns en dansk keramiker -kommer inte på namnet just nu- som reducerar lergods med framgång.
Det gick bra att trycka ihop ett element litet, det är kortare men ser helt normalt ut fortfarande.
Jag kan inte ta åt mig äran eftersom det är inte jag som har gjort jobbet.
Ugnen är inte min egen utan tillhör verkstaden.
I dag ska vi testa om ugnen fortfarande bränner som den ska efter elementbytet. Så nu överger jag er för att göra viktigare saker.
_
_
Det jag har förstått så tar elementena stryk av att bli reducerade för ofta. Ett tips är att köra oxidation iallafall var 3e ugn, enbart ox. Det har nåt med materialet i kanthaltråden att göra, de vittrar lixom sönder.. undra om reduktionen stjäl nån atom ur tråden, tror det.