Handtag till tekanna
Är det nån som har tips på nån bra metod att göra ickekeramiska handtag till tekannor? Jag vet att det finns att köpa i typ bambu, men det är både dyrt och lite tråkigt tycker jag. Jag har alltså två "öglor" på kannan på var sida om locket på ovansidan. Klurar på något med ståltråd men kommer inte på nåt bra.
Ett handtag i keramik som du förankrar i öglan med en knop eller liknande i rep eller läder?
Luffarslöjd?
Eller hitta nåt ute i naturen, typ träknota eller nåt liknande, som du får knåpa ihop på nåt sätt.

Ja det var ju en bra idé med keramikhandtag! Visste väl att jag skulle få bra råd här! Blir nog det mest hållbara också, med nåt rejält snöre. En lerkorv med ett hål rakt igenom då tänker jag mig…

Tänk på att det är bra om handtaget står upp av sig själv annars blir det meckigt då man skall brygga te.

Nån hade väl ett handtag av typ trädgårdsslang som jag såg här nyligen, nyskapande!

Hej på er tedrickare. Själv är jag inte insatt i seremonin, men undrar:#3 vaddå meckigt att brygga te om handtaget inte står upp av sig själv? Det är väl bara bra om handtaget ligger vid sidan, då man skall göra te? När man häller upp teet håller man ju handtaget uppåt iallafall. Själv sätter jag alltid handtagen på sidan av kannan, alltså mitt emot pipen, men är intresserad av hur ni tycker att en perfekt kanna skall se ut! För mig är det spännande att veta varför man sätter handtaget ovanför locket, det känns fel rent anatomiskt, tycker jag.

#7: För min del tycker jag ofta att mina handtag ser klumpiga ut när jag sätter det på sidan, men det beror förmodligen på att jag inte är så bra på att göra snygga handtag… På andras kannor tycker jag ofta att det är snyggt. Sen tycker jag att det blir lite roligt att blanda olika material och pyssla lite. Så jag är jättetacksam för alla tips!
#8 Underbar glasyr!
#7 Kanske blir handtaget hett om det ligger mot tekannekroppen? Rent spontant så tycker jag det låter opraktiskt med ett handtag som försiktigt måste läggas varje gång man ställer ifrån sig kannan.
#9 Ett av de snyggaste handtag jag sett var en styv ståltråd trädd med pärlor. Fast det passar kanske bäst på en mindre kanna?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack!
Glasyren är typ Anders röda bränd i en "snabbugn" typ rakuugn som jag värmde till 1260 och sedan kallnade den fort, hela förloppet tog bara fyra-fem timmar och det blev en ganska extrem Chun-effekt, på nära håll ser det ut som ljusblå "moln" på mörk bakgrund. Jag skänkte kannan till min f.d. flickväns föräldrar eftersom dom låtit oss bygga en verkstad och ugn i deras lada.

Jag är tedrickare och visst kan man tänka sig att det är behändigt med ett handtag som faller åt sidan men då krävs det att det faller just så åt sidan som man vill. Dessutom drattlar jag nästan alltid te utanför då jag flyttar på själva tebladen. Ett mjukt handtag tolkar jag också som ett material som kan tänkas suga till sig te och efter ett tag se ofräscht ut. Jag fixar inte heller tekannor med fasta handtag över locket eftersom det då för mig, och det är säkert mycket personligt, blir ett meck med tesilar e t c. Dessutom tycker jag att de är svåra att göra rena. I och för sig menar inbitna teare att man inte skall/bör göra rent kannan men jag gör det ibland i alla fall.
Så här ser den ut…