Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3033 ggr
zayla
0

Blåsor i glasyr

Hej!

Jag har fått blåsor eller kratrar i glasyren i min mugg på insidan. När jag hällde vatten i muggen så blev det bubblor från kratarna. Är det okey att det är så ? Kan det vara farligt ändå att dricka ?

(min lärare har hjälpt mig två gånger att lägga på ny glasyr för att täcka över de kratarna, men ändå kommer det några nya små. Nu sist tog jag den som är. )

Tacksam för svar så jag vet om jag kan använda muggen eller inte.

pyromanen
0

Bubblorna är nog tecken på att skärven inte är sintrat utan suger vatten.  Om glasyren inte är giftig så är det knapast farligt att dricka ur muggen.  Skulle eventuellt kunna bli ohygieniskt om skärven suger åt sig saker som inte går att diska ur…  om du äter fisksoppa ur muggen (nu försöker jag krysta fram nåt exempel).

zayla
0

Jajuste, läraren sa att glasyren är sådan, inte giftig, så att man ska kunna dricka. Men jag förstår, om någon matrest fastnar där? eh? Men om man diskar med borste kanske det går bort då ?

Om det suger vatten, innebär det att det finns "luftficka" inne ..under eller sidorna i blåsan ? Kan muggen i så fall spricka? Dock är det pålagt minst tre gånger glasyr.

pyromanen
0

Gissar att skärven, alltså själva leran, är porös ungefär som en blomkruka.  Om du bara använder den för kaffe och te så tror jag inte hygiengrejen är något problem. 

Om skärven sugit åt sig vatten och ändå till stor delar är täkt av glasyr och du sen kör muggen i mikron då är det risk att den kan spricka för att nån liten vattendroppe därinne blir så varm att den kokar och "inte tar sig ut".

zayla
0

Hm, vad det är för lertyp har jag ingen aning om. Men säkert rätt lera.

Okey! Då är det nog inga problem, då jag tänkte använda det som både kall o varm dryck. Ska undvika köra i mikro och diskmaskin har jag ändå inte.  Så då ser det ut som det inte är några problem!

Tack ! Glad

[rolnor]
0

"Borde" inte behöva bli kratrar, kanske för låg bränntemp?