Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7080 ggr
Nilrha
2

Bränning av blålera

Finns det någon här som har erfarenhet av att bränna Blålera i öppenspis inomhus?                                Jag har gjort en ca 20 cm hög figur som jag tänkte testa att bränna själv, men vill såklart helst inte förstöra den.

Tacksam för tips. =)

LenaR
0

Du är på rätt forum iaf! Här är pyromanerna många… Skrattande

För det första, hur är figuren gjord? Är den kompakt? I så fall blir det svårt. Även i pålitlig elugn är det besvärligare att bränna gods som överskrider 3cm-regeln. Dvs, är väggarna tjockare än 3 cm får man vara extra försiktig i bränningen.

Du måste se till att figuren är snustorr. Helst borde du ställa den varmt ett tag, så att allt vatten försvinner.

Är det inte någon härinne som torkar lera i mikron? Eller i ugnen? Det borde du kunna göra. Stoppa skulpturen i ugnen och värm ugnen till 300 grader. Låt det ta tre timmar eller mer för ugnen att nå topptemperatur!

Sen är det riskabelt ändå. Om du plockar skulpturen direkt ur ugnen och till elden är den både het och torr, så då borde det kunna lyckas.

Elda försiktigt i början, så kan du brassa på gradvis.

Kommer inte på fler goda råd. Lycka till, och kom ihåg att tala om för oss hur det gick!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Jo, Nilhra, om du är riktigt rädd om skulpturen, då ber du en keramiker där du bor att få skröjbränna i deras ugn. Borde inte kosta mer än en hundring tycker jag. Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Nilrha
0

Tack för tipsen Lena.

Tänkte bara att det kunde vara kul att testa att bränna den själv, så man vet till nästa gång om det funkar eller inte. Jag har ringt runt till lite olika keramiker, men ingen har tyvärr varit intresserade av att ta in utomstående gods för bränning.

Någon som har något tips om var man kan bränna keramik i trakten runt Lund?

pyromanen
0

20 cm låter rätt stort….  tror tyvärr det är stor risk att den poffar i bitar.  Om det är en sak du lagt ner mycket jobb på vore det ju tråkigt… kan du inte börja med att göra nån mindre prov-sak?