Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 4012 ggr
KarinE85
0

Shino och shun glasyrer!

Är det nån som skulle kunna föreslå någon/några bra shino och shun glasyrer som blir bra i reduktion (och anagamabränningar)?

Kram Karin

LenaR
0

Puttar upp din fråga för jag är också intresserad. Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Använder shino invändigt i väldigt mycket av det jag gör. 

Enkelt recept: Nephelinsyenit 72%, Kaolin 28%

Har inte provat den i andra ugnar än salt.

I Anders Fredholms glasyrbok finns fler recept, även chun. Jag har inte testat, bara sett att dom finns.

stefanandersson
0

Det är ganska vanskligt med chun i Anagama eftersom den bygger mycket på sin rörelse i smältan så den kan forsa av godset. Men i de kallare delarna kan de såklart bli fint.

Ett recept på en syntetisk chun är: 35 fspt, 19 kaolin, 29 kvarts, 10 krita,12 krita, 3 dolomit, 2 benaska +1% järnoxid

De osyntetiska chunen är ju kanske som bekant en askglasyr och får tesas fram beroende på askan och hur mycket den är tvättad. Ett startrecept kan vara 2del aska, 1del fspt, 1del lera.

Shino är ett jättefält det med och receptet ovan är nästan vad man skulle kalla den svenska national-shinon. Jag vill gärna trycka för att mycket av den japanska shinon är gjord av mer svårsmält fältspat som ges lång tid i ugnen att mogna och således har ett lite annorlunda uttryck. I den amerikanska verisionen är det inte ovanligt att se olika former av salt i glasyren och de kallas ofta carbon trap shino. googla det!

LindaLunda
0

Linda

LindaLunda

KarinE85
0

Tack för hjälpen!

Jag ska nog hålla mig till chino i anagamaugnen och köra chun i reduktion…

stefanande: jag måste bara fråga, det står både krita 10 och krita 12 i receptet på syntetisk chun, vad innebär det?

pyromanen
0

Steven Jones gjorde små burkar med jättefin chun-glasyr i sin senaste anagamabränning- så omöjligt är det inte (om de står på rätt sätt och ställe….)

KarinE85
0

Då måste jag nog prova i anagamaugnen trots allt

provar man inget får man inget veta Glad

stefanandersson
0

Jag menar krita 12.

Jag hoppas inte jag avrådde helt utan varna bara för att placera chun hur som helst i Anagama. Det kan lätt skilja 100 grader på bara fram och baksida av godset.

stefanandersson
0

#6: Har Steven bränt Anagama på ett tag?

Jag var hos honom några veckor 2006 och då var det flera år sedan. Men har det hänt ngt nyligen?

pyromanen
0

#9. I somras  (Var med Glad)

stefanandersson
0

Roligt för er!