Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2972 ggr
LenaR
0

Akvarelleffekter

Är det någon som vet om något sätt att måla på keramik så att man får ett resultat liknande vått-i-vått-tekniker inom akvarellmålning?

Jag använder mig av underglasyrfärger på lera eller skröjat gods, och jag har försökt t.ex att blöta upp godset ordentligt innan målning, för att nyanser ska flyta in i varandra ordentligt.

Det har aldrig fungerat!

Någon som känner till något bra knep?

Fisk från kinesisk tuschmålning

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Ännu bättre exempel här.

liliegren
0

Skulle också tro att godset ska blötas upp. Man kan testa att blanda oxider/färgkroppar med vatten och glykos och kanske lite lite av den glasyren man använder. Det har lyckats någolunda, har dock inte fått de fina resultat som bilden visar, men något i närheten.

pyromanen
0

Istället för oxider kan du använda lättlösliga metallsalter.  T.ex. koboltnitrat eller koboltklorid. Det flyter iväg på ett helt annat sätt (ja skärven kan t o m bli lite ljusblå på insidan Foten i munnen)

LenaR
0

#3 Jo tack, in i skärven och in i huden och säkert lite in i lungorna med… Jag har en väldig respekt för metallsalter! Men ger de mer akvarelliga resultat är jag villig att prova. Tungan ute

#2 Du menar inte glycerol? För det har jag i så fall provat, men inte fått något superlyckat resultat. Jag kanske gav upp för tidigt! Du har inga bilder? Skrattande

liliegren
0

Hm, jag blandar alltid ihop de där, glycol, glycerol, glycos….. tur jag inte har bil… Jag vet att jag köpte det på flaska på apoteket, det är många år sen. Till mitt examensprojekt, tyvärr har jag inga bilder. Jag använde det då på lergods, med en glasyr som innehöll blybisilikat - det kan också bidragit till effekten kanske. Men ja, då har du nog redan testat det låter det som…. Lycka till

LindaLunda
0

Bara en tanke… kanske helt fel… men om man sprayar målningen efteråt med vatten i ganska riklig mängd?

Linda

LindaLunda

LenaR
0

Du tänker att det börjar rinna igen? Kanske!

Vanja-K
0

Oxider i TS pålägges med en svamp. Då kan du få dessa efekter. Det fungerar.

LindaLunda
0

Japp LenaR det är så jag tänker… och kanske att man duttar lite med en mjuk svamp.

Linda

LindaLunda

stefanandersson
0

Jag vet en teknik men den blir inte exakt vad du tänkt dig

Lägga en glasyr och sedan jobbar du snabbt med en blaskig oxid-vatten blandning som flyter ut i glasyren. Penseln vidrör knappt glasyrytan.

Tekniken användes i England vid sekelskiftet 1900 och kombinerades med olika saker i glasyren för att ge olika kaotiska mönster och med andra glasyrer för att marmorerar gods.

Perfekta glasyren och dä´ är svårt men jag skulle gissa att det är bra med en fältspatsglasyr eftersom de ofta torkar sakta och koboltoxid blir nog extra bra eftersom det förångas lite och förstärker det utflutna. Det kan vara svårt att inte få glasyren övermättad av oxid så bland ut det ordentligt skulle jag tro. Destå längre blöt tid destå mer utflutet men det gör det kanske svårt att jobba på annat än relativt vågräta ytor.

Om du provar detta vill jag verkligen få en lägesrapport.

LenaR
0

#8 Bilden i #0 är målad på papper, men svamp ska jag testa!

#10 Jag måste ju testa hur den tekniken ser ut om inte annat!