Inuti en kopp
Varför är te- och kaffekoppar så ofta vita inuti? Jag tycker det är mycket trevligare om insidan har samma färg som resten av koppen. Vad tycker ni?
Och, en fråga till, kan koppen ha en matt glasyr på insidan?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hej Ulla!
Jag gjorde ett par muggar för många årsen som jag lade en rödbrun glasyr på både in och utvändigt. Mycket praktiskt faktist för muggarna använder jag när jag skall dricka kaffe och samtidigt kanske mekat med någon gammal bil eller påtat i trädgården det syns inte när muggarna blir oljiga på utsidan eller att man slarvat med diskning och bara sköljt ur muggarna. Det brukar ju alltid bli kaffe på insidan som färgat av sig annars. Snuskit kan en del kanske tycka men praktiskt!!
Dessutom gör det ju inget om muggarna går sönder det är ju inte fin porslinet precis! På vintern om jag varit ute och skottat snö eller liknande är dom perfekta att värma händerna med eftersom dom är greppvänliga (saknar öron att hålla i)
Det var missfärgningen av kaffe och te jag tänkte på när jag frågade om matta glasyrer på insidan av muggar. Jag har en känsla av att kaffet fastnar lättare på den matta ytan och kanske är svårare att diska bort?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Upplever att det är svårare att få bort kaffe och te fläckar med matt glasyr.

#4 Snygg mugg!
Jag vet keramiker som aldrig använder infärgade glasyrer på insidan av muggar för att de är rädda att förgifta sina kunder. Verkar lite överdrivet räddhågat? Bara man ser upp med bly & Barium.
Annars håller jag med om att det är svårare att få bort kaffeinfärgningar från matt glasyr. En av mina favoritglasyrer visade sig vara en riktig katastrof - förutom att den är matt är den krackelerad, så allt biter som 17 i de muggar jag använt den i. Mina egna har jag skröjat om för att få bort smutsen, men jag undrar vad de som köpt såna muggar tänker. Ingen har kommit tillbaks och klagat!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.