Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3782 ggr
AnnieH
0

blanda överglasyr-färger?

Jag läste med stor behållning om att blanda underglasyrfärger. Jag har köpt ett gäng färgkroppar och oxider och nu har jag blandat dessa med vatten och några droppar glycerin. Jag vill måla ovanpå vit glasyr. Dels vill jag ha en riktigt vit bakgrund och dels så vill jag ha så starka färger som möjligt. Jag har blandat enligt varje färgkropps rekommenderade maxstyrka i procent. T ex 6 gram turkos färgkropp, 94 gram vaten och några droppar glycerin. Jag har inte rivit färgkropparna utan måste väl vara noga med att slamma upp färgen varje gång jag doppar i penseln. Jag har inte testat ännu!….tror ni att detta är en bra variant eller borde jag göra annorlund?

LenaR
0

När jag blandar överglasyrfärger river jag färgkropp/oxid med glycerol till tjärliknande konsistens, och spär med vatten till lagom konsistens.

Jag har inte provat att sätta till glycerin efteråt, men det fungerar visst det också.

Hur mycket vatten du har i är en smaksak, det handlar om hur utspädd du vill ha blandningen. Det blir intensivare färger med mindre vatten, men större risk att färgkroppen inte smälter in fint i glasyren.

Maxstyrkan på färgkropp handlar om glasyrinfärgning. Om den turkosa färgkroppen är mättad vid 6%, så behöver du aldrig mer än 6g färgkropp till 100 gram torr glasyr.

Hoppas det var ett användbart svar! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.