Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3825 ggr
Godsagare
0

Kina i ett år.

Nu kan jag äntligen gå ut öppet med mina sedan länge planerade studier i Kina!

I över fyra månader har jag kikat på möjligheter att flytta dit åtminstone ett år.

Jingdezhen är ju som bekant för oss ett mecca för keramiker. Det är en liten ynka stad på ca 1½ milj invånare. Flört Dock finns inget spår av McD eller Starbucks och enligt en lärare på universitetet finns där endast 6 expats…

Jag kommer kanske få lappsjuka om jag ska bo där i ett år?

Nu lutar det åt Pekng istället och det är det jag ska kolla upp nu i påsk.

Men det är ju ingen lätt match, det inser jag.

Dessutom borde jag vara fylld av energi att skapa något fantastiskt i keramik till min portfolio men den energin slukas tyvärr av annat, vilket är en helt annan historia och ska inte smolka bägaren här.

Känner ni någon som gått på universitet i Kina? Tips till mig när jag ansöker?

Känns så skönt att äntligen kunna gå ut med detta offentligt då jag först igår bad om tjänstledigt!

Känner mig upprymd.

Elta
0

Jag kan tyvärr inte ge några tips men måste säga att det låter helt fantastiskt och otroligt spännande. Vill bara önska all lycka till med var det än må bli.

CarolineD
0

Det är keramikutbildning på universitet du tänker på då? Jag har ett samarbete med ett företag i Beijing, inte relaterat till keramik, men de kan säkert hitta någon kontakt till dig om du specificerar lite mer vad du är ute efter.

Godsagare
0

#1 Tackar!

#2 Tack! Det låter ju toppen! Jag är ute efter en keramikutbildning likt den på Capellagården, Lidköping, Nyckelviken etc. Är det åt Konsthögskolan så funkar det så klart också…

Skolan ska vara kontrollerad av staten då det endast är dessa skolor som ger rätt till studiemedel, vad jag förstått…

Jag kan också tänka mig att hyra en tolk under utbildningen om den endast leds på Mandarin…

Tack igen!

LenaR
0

#3 Är det så billigt med tolk?

Vilken grej, åka till Kina och gå en skola, skulle jag också vilja göra!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Oj, vilka planer! Hoppas att allt går i lås för dig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kinnekulle
0

Åh Jessika, detta kommer att bli ditt livs äventyr, tänk å nu vet ingen vad detta dra med sig, kanske kommer du att bli en riktigt berömd kineskeramiker!!!! Detta är bara såååå bra, skit bra att du vågar! All kredd till dig

Godsagare
0

#4 Ja, tydligen. Jag har fått ett förslag från universitetet i Jingdezhen där de erbjuder mig one on one utbildning.

Vilket betyder - En engelsktalande lärare och jag. För ca 3500.- i månaden. Boendet i Jdz är så pass mkt billigare där än i Peking att det går jämt upp.

Dock är JDZ en riktig "håla", så jag vet inte om jag pallar där ett år.

Men, det anses väl vara en av, kanske rentav världens bästa universitet på keramik. (porslin)

Får jag tid åker jag dit och kikar.

#5 Tackar, det hoppas jag med. Men Kina är ökänt för sina petimeternogranna ansökningar, pappersexersis etc

#6 Inte kommer jag bli nån "kineskeramiker" *ler

Sååå många år ska jag inte vara där. Bara ha skoj ett år, eller fler om jag har ännu roligare.

Tack tack för all uppmuntran, det kommer jag behöva!

rakuLotta
0

Låter jättespännande. Om det går i lås får du starta en blogg så vi kan följa dig;-))

stefanandersson
0

Jag har en keramikerkompis som reser i Kina nu. Kontakta henne när hon kommer hem så kommer hon säkert kunna ge tips. Hon heter Ida Nilsson. Kontakta mig för mer uppgifter om det är intressant.

Godsagare
0

#8 Jag har redan en blogg, vet dock inte om jag ska starta en ny endast för min kinavistelse…

I den blogg jag har nu har jag skrivit om de resor jag varit på sedan jag startade bloggen, samt annat skrot och korn… ;-)

www.shoppingbackpacker.blogspot.com

#9 Oj vad bra! Jag är självklart intresserad! Förmedla gärna kontakten om hon känner att hon har tid och lust att komma med tips.

jessica punkt lindberg @ godsagare punkt se

Tackar!

Formurlera
0

Låter superhäftigt o modigt. Jättekul, skall gå in på din blogg o följa dig.

MiaTua
0

Min syster bor i Shanghai och pluggar på distans från dalarnas högskola (kinesiska). Den kursen är bra. Vi åkte transibiriska ner när hon flyttade ned igen och hon kunde plugga hela vägen. I hela Kina och ryssland finns det wifi överallt.( mongoliet var det enda stället där det var problem för hela stan blev svart så där 3 dagar av 5 när vi var i ulan baatar men det fanns wifi överallt där också). Kolla med dom så kan du plugga och få studielån genom dem och plugga både keramik och kinesiska. Hon har valt gruppen som är förmiddag här i Sverige och då är det kväll i Kina. Så hon pluggar även Kinesiska på univeristetet i Shanghai på dagtid. Det är en variant.  Även om du bor i en håla så finns det någonstans med wifi.

Ett tips om du inte får studielån för kursen som du ska gå eller om csn strular.

Annars är  Ida ett hett tips :)

Lycka till

Mia Tua

ps det är billigt att ta en weekend till shanghai eller någon annan storstad när du tröttnar på att bo i en håla. Då kanske du kan couchsurfa på min systers soffa. Ds

pyromanen
0

Tummen upp för att inte låta det stanna vid drömmar utan göra saker!  man lever bara en gång Cool

Godsagare
0

Tack tack MiaTua!

Hur gjorde din syster när hon sökte till universitetet? Översatte hon sina betyg innan eller tog hon med sig originalet?

Det finns fortfarande en tanke att bo på vischan och som du säger åka på helger till civilisationen…

hellekobbernagel
0

Hej Gordsägare.

Var kul du ska till Kina. Jag har släkt som bor där under några år som tycker jag ska komma dit och hälsa på. Jag vill verkligen detta, men har också varnat de om att jag så gärna vill se/besöka/studera kinas konst och keramiken så klart. Eller gärna gå en kurs där eller liknande.

En i släkten läser kinesisk och har pluggat i Changhai ett år. Jag har fått många roliga historier från de och roliga mail med bilder om kina. Så jag ska försöka spara ihop till en resa dit och också planera resan. Det känns stort- men kanske det går vägen. Tips kan inte jag ge dig, men kan kolla med den som gick på Universitetet.

Lycka till.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Godsagare
0

Tackar!

Klart du ska spara till en resa!

Jag får väl se vad jag kan tipsa dig om sen när det väl satt igång på riktigt.

//J

Godsagare
0

Idag bär det iväg, på en reka-resa.

Söka till skolor och göra hälsoundersökningen.

Förhoppningsvis kommer jag hem med ett klart besked att jag kommit in på ett universitet i Peking!

Danielsdotter
0

Vad kul det låter! Jag har varit i Beijing två gånger och längtar hela tiden tillbaka. Mina barn skulle blogga när vi var där så att deras klasskamrater skulle kunna följa vår resa, men med den stränga censur som råder i Kina, så var detta inte möjligt. Vi kom inte ut på bloggar, youtube och andra sidor. Dock har jag sett andra som bloggat direkt från Kina, så det går säkert att lösa. Hoppas att du får en underbar tid! Lotta

kinnekulle
0

Stort lycka till och håll oss här hemma underrättade hur det går för dig.åh Jessika, detta blir spännande!

IdaAnnaMaria
0

Hej!

Hoppas allt ska gå i lås med dina planer för att resa till Kina:) Jag kom precis hem därifrån, då vi bla. besökte Jingdezhen.Det är inte som sagt en så stor stad men ofta så kommer det amerikanska utbytesstudenter till Keramik Institutet och så kommer det folk från många olika länder till Pottery Workshop som har ett nära samarbete med varandra för föreläsningar och likande.

Jingdezhen är genuin och väldigt kinesisk där man är ganska ovanlig som icke kines, men som MiaTua säger är det inte så dyrt att ta sig till en annan stad om man åker tåg.

Hör gärna av dig om du tror att jag vet något som kan hjälpa dig i din planering.

Ha det bra!

hälsningar Ida Nilsson

Godsagare
0

Vad spännande Ida!

Jag har nu kommit hem från Kina och höll mig till Peking där jag också fått besked att jag kommer in på Tsinghua universitetet.

De har också keramikutbildning men endast på kinesiska, vilket jag inte kan än. :)

Men jag tror att jag kan snacka in mig där efter ett tag, kanske haka på nån föreläsning eller kanske låna nån drejskiva vid nåt tillfälle.

Berätta gärna mer om Jingdezhen! Jag är så nyfiken att få höra från någon som varit på plats! Kanske åker jag ner dig på nåt skollov.

I augusti far jag för ett års studier i Peking. Ska bli spännande.

Bilder ska jag få upp så småningom, har inte så mkt keramikrelaterat förutom några få bilder jag tog när jag besökte CAFA, Central Academy of Fine Art.