Lasse Åbergs tyg
Jag har en fråga!
Den har inte med keramik att göra, men det är en fråga om design och om tycke och smak, så jag ställer den till er här ändå.
När Lasse Åberg designade tyget till SL, det med stiliserade Stockholmsbyggnader, blev det ett ramaskri. Det var många som tyckte det var… fult antar jag?
Jag kan inte se det själv. Jag har alltid tyckt att det var bra mycket mer tilltalande än de fula randiga tyger man annars ser på bussar och tåg.
Vad tycker ni? Är det någon som vill förklara vad ni tycker är fel på Åbergs tyg?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Som obildat lantis så vet jag inte hur det ser ut… testade bildgoogla, men hittade inget
Fixa en bild!

Om någon vill se Lasse Åbergs tyg finns en bild på denna blogg (som inte har någonting alls med mig att göra).
http://ebbalagersten.blogspot.com/2009/03/lasse-aberg.html
Tycker också att Lasses tyg är betydligt "piggare" än många/(alla) andra buss- o tåg- klädslar.
Det enda som kan irritera mig är att det inom svensk design ständigt är ett fåtal namn som hela tiden får komma fram, och att många konsumenter verkar så osäkra på sin egen smak så de köper bara "säkra kort".
Bara för att man gjort en järv stol i betong, en chokerande ormskål i glas eller skojat till det med Musse Pigg så betyder ju inte det att allt man gör 30 år senare är utmärkt, spännande och utmanande form.
Andra bilden uppifrån på KAKLs länk kan jag tillägga, alltså inte den med månarna. Färgerna är lite matta på bilden, så tyget är snäppet färggladare i verkligheten. 
jaja, jo det har jag ju sett! fast inte visst jag det var han som gjort det. Inget som gör nåt större intryck på mig varken positivt eller neg :-)
Jag tycker att det är fint och lite kul att titta på då jag åker tunnelbana i stan 

Betydligt roligare än de vanliga randiga, MEN det hade varit roligt ifall tex elever på någon textilhögskola eller några mindre kända designers, som tex via tävling, fick bli representerade på en sådan här sak

Jag skall svara supertråkigt men när det handlar om klädsel i offentlig miljö så får det estetiska vika för funktionen. För mig är det viktigare att stolen är síttvänlig och framförallt ren eller att jag i alla fall kan luras att tro att den är det. Jag hatar sunkig klädsel på tåg, bussar och spårvagnar. Hade gärna sett att de gick att plocka av och tvätta. Sedan gör det naturligtvis inte något om det är ex ett tyg med ett mönster som tilltalar just mig men eftersom smak, som tur är, skiljer sig från person till person så blir det inte alltid så. Många gånger kan jag ändå tänka: och hur tänkte ni nu? Såg reprisen på ett inredningstjosan på TV igår och där tillverkade inredaren en lampa som såg ut som ja, den var stor, oregelbunden botten typ amöba eller Barbapappa, och så drog hon tyg runt som var fransigt i kanten, obs inte frans utan fransade sig, och skruvade upp skapelsen i taket mitt i rummet så den gick inte att undvika. Hon var mycket nöjd medan jag kan sträcka mig till att tycka intressant…
#3 Är det inte alltid så inom konsten, att om man får ett namn så kan man göra skräp senare och ändå bli uppmärksammad?
Jag blir glad av tyget! Åker av naturliga skäl inte T-bana så ofta nu för tiden då jag är utflyttad Stockholmska och bor i Kalmar sen länge. När jag kommer upp till min stad då o då och ser Lasse Åbergs tyg, ja då blir jag som sagt glad.
Jag kan hålla med om att elever på en textilskola eller blivande designers kunde få bidra med sina motiv, men jag antar att det är en kostnadsfråga. Detta tyg har ju funnits i många år och det är ju inget som ändras ofta.
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Jag vet inte hur det gick till när Åbergs tyg valdes, om han fick uppdraget rakt av eller om det var flera inbjudna som fick ge förslag? Oftast är det väl olika bidrag man väljer mellan?
Fast det jag är nyfiken på är om någon kan förklara varför tyget är så impopulärt! Jag tycker att när det diskuteras är det sällan någon som säger något positivt.
Våff… våff… våffôr då då? 
Jag har inte hört nån tycka det är fult. Jag minns vi pratade om det när det var nytt och 'alla' gillade det då. Han gjorde ju något till Stockholm Waterfestival också och det påminde nog lite om stolstyget.
Om folk nu inte gillar det kan ju vara för att de tröttnat på det? Men jag som ser det bara ett par gånger per år har inte tröttnat än. 
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Jag tycker inget speciellt om det, är väl OK inget märkvärdigt?
(Har kanske inga bra "textilögon")
Håller med dej rolnor…varken bä eller bö………..
Jomen det tyget har jag sett i verkligheten! Visste inte det var åbergs bedrift..Hade nog blivit billigare att anlita en skola*L*
Designen är väl inte typiskt Åbergskt så jag skulle lika gärna kunna tro det var made in china*L*
Lite skojigt är det dock!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Gissar att folk reagerar (kanske utan att veta varför) på att han använder komplementfärger. Stark blå och gul och till det vagnens gråa skal. Komplementfärger slåss om att synas färgmässigt och harmoniserar inte. Det stressar många (och ger en känsla av dagis). Grå är heller inte en färg utan förstärker den gula och blå genom att hämta in de färgerna. Grå lutar alltså åt motpolsfärgen. Ligger grå bredvid gul är den blåaktig och ligger den bredvid blå blir grå gulaktig. Hoppas det inte lät rörigt. Men kan tillägga att jag inte berörs av det själv när jag åker bara att första tanken var wow, detta har de inte tänkt igenom.