Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 9493 ggr
dahlia
0

göra egen lera

Funderar på att göra egen stengodslera. är det nån som har ett recept? 1230-1250 grader minst ska det tåla.

Blev chockad av de nya priserna och då är det mest vatten man köper. Tänk så enkelt att förvara sen, fryser inte.

LenaR
1

Jag har bara recept på en riktigt bra porslin:

• kaolin 52

• kalifältspat 25

• kvarts 18

• bentonit 5

Materialen måste blandas torra, annars klumpar sig bentoniten.

Själv har jag bara provat att blanda lera en gång (eller, flera gånger men ett initiativ) och jag gör inte om det i första taget…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Man behöver väl en rejäl blandare med kraftig motor? Om man inte bara ska göra småsatser vill säga?

L.A.E
0

Har lagt in  olika recept  en gång på lera kanske de finns kvar.

På sommaren brukar jag göra en slamma som ligger i olika formar  ute med växtduk över =  inga löv och andra saker som små djur  och annat. Mängd ca 600-1000kg  färdig lera.

Nya tester med rödlera  som vi tar själva och som ska göras om till stengodslera, för en temp. på ca 1250+

Vi får väl se hur det går.  Fast nu har jag ingen lust , det snöar ute det måste  vara Vulkan snö från IslandSkrattande

[rolnor]
0

Men hur får man lagom fuktighet i leran? Jag vet när jag tar tillvara spill så brukar jag slamma upp den och sen dekantera och lägga leran på en tjock gipsskiva, men det funkar väl inte med 600kg lera?

bosse-cebex-gbg
0

Mindre satser slamma går fint att torka i tygpåsar (hopknutna gamla lakan m.m.) som man hänger upp i taket. Ställ något kärl under…det droppar ganska mycket vatten i början….

Medelstora satser: Här fungerar det bäst med gipstråg, som man gjuter mot ett plant golv (med "någonting" inuti som formar håligheten). Ram av plankor, byggplast under. Tyng ner ramen när du gjuter, annars flyter den upp, och hela rummet fylls av gips…   Man kan sedan snickra ett hyllsystem för flera tråg. "Typiska" mått: 80x50x15 cm. Gör inte för tunn botten, då blir torkprocessen olidligt långsam…

Riktigt stora satser: Man kan lägga en bädd av tegelstenar på ett sandlager, gärna med en liten kant av tegel. Teglet och sanden suger upp vattnet ganska effektivt, samtidigt som sol och vind får jobba uppifrån…  Och, ja, det blir litet tegelsmulor i leran, särskilt vid första omgången slamma….sedan blir det bättre. Dammsug först.

Det finns många metoder…

Glad

Vavrakeramik
0

Fast vår tid är ju också värd pengar.

bosse-cebex-gbg
0

Citerar Vävra: "Fast vår tid är ju också värd pengar"

Tiden är värd ruskigt mycket……skall man göra detta i liten skala, måste det vara av andra skäl än rent ekonomiska…

Glad

[rolnor]
0

Tack fär lektionen!Glad

LenaR
0

#7 Jag håller med, det blir lite "snålheten bedrar visheten".

Experimentlusta däremot är ett utmärkt skäl att prova! Skrattande

[skurke]
0

Lena… testade givetvis att bygga din lera. Den var ju hur fluffig och go som helst att dreja i. Glad

LenaR
0

#10 Receptet kommer från Shoji Hamada, så det är klart att det är bra! Skrattande