Matt svart UTAN krom?
Hej!
Söker efter recept på svart matt (satin) stengodsglasyr som INTE innehåller krom. Eftersom jag även bränner med tennglasyrer så är det inte lämpligt med krom.
Någon bussig som kan dela med sig?
//Jessica
Lägger till att det bör vara cone 8 och oxiderande bränning.

hej! en liten fråga bara, när du skiver cone 8 innebär det 1280 grader?
1260-1280 ungefär.

De nya con 8 är ändrade från 1250 till 1255 fick jag reda på här om dagen.
Oj, det visste jag inte. Tack, bra att veta.
Jag kom på att de glasyrer jag har nu bränner jag i 1250 ca. Alla från samma bas. Jag har några gamla alster i svart matt som jag brännt på annat håll, de är väldigt efterfrågade och jag börjar få slut på dem… Har inte receptet på den svarta…
Nu behöver jag alltså en ny som jag kan bränna tillsammans med mina vita alster utan att dessa blir rosa.
hej
denna har jag själv provat från lokatta keramik
jag brände den i 1280
S-1: Grund-recept: Kalifältspat 46 %
Kaolin 22 %
Krita 19 %
Benaska 4 %
Talk 4 %
Infärgning: a) +Koboltoxid 4 %
+Mangandioxid 4 %
+Järnoxid-röd 4 % Svart, matt.
Oh, tack #6! Ska testa den.

#6 Denna tänkte jag testa, men så blir jag lite osäker när det gäller infärgningen a) - skall alla tre +-en i? Tror att det är så men vill vara säker. (och jag har inte mangandiox hemma, kan man blanda i ngt annat? Kanske dum fråga men jag är otålig och vill jag komma igång…
)

Svarta färgkroppar innehåller Kobolt - Järn - Koppar - Krom - Nickel och Mangan. Enlligt uteslutningsmetoden kan du prova lite koppar och nickel istället för mangan. Nickel och krom är uschliga ämnen man gärna undviker men för manganet kan man använda manganspinell som är en ofarligare variant av oxiden.

#9 OK, tack! Kom på att jag har svart färgkropp hemma.
Då kan jag väl ta det istället för alla "+-en"? Hur mycket färgkropp skall man ta i?

Det är olika för olika svarta, de varierar ganska mycket i effektivitet. Dessutom finns risken att den innehåller krom, men det var ju godsägares problem.
Prova 6 % svart kropp istället för oxiderna. Skulle det inte räcka kan man också kombinera oxider och färgkropp, men för mycket flussar också mer och då finns risk att ytan påverkas mot lite blankare.

#11 En "dum" fråga - jag förstår att krom är farligt - bör man undvika det helt i glasyrer?
Krom och nickel är väl farligt när du handskas med dem pga risken för allergier. Jag tror inte att föremålen läcker farliga ämnen. Någon som vet bättre?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Här är en svart matt. Ulla, det var väl din glasyr?
50 Petalit
23 Dolomit
21 Kaolin
6 Krita
10 Järnoxid
3 Koboltoxid
Den ser ju jättefin ut. Kägla 8
Kanske det. Jag har min glasyrbok i verkstan och när jag är där glömmer jag alltid att kolla. Jag har ett bra minne, men det är kort 
Om det är den så är den väldigt fin.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Om man skulle undvika allt som är farligt skulle det inte bli många pottor gjorda. Som Ulla säger är det allergirisken man i första hand tänker på. Men med vett och sans kan man visst använda krom och nickel.

# Yes, med sans och balans verkar vettigt! Tack!
Anledningen till att jag inte vill ha krom i min glasyr är först och främst att jag inte vill att mina vita tennglasyrer ska bli rosa-tonade. Jag försöker hantera allt råmaterial som farligt så slipper man tänka på vilket material som är farligare än nån annan.
Tackar för recepten ovan och när jag får mer tid och plats i min verkstad så ska det testas.