Stengods eller lergods?
Jag e ganska grön på keramiken och undrar en massa! Vad är egentligen skillnaden mellan lergods och stengods? Materialet i sig och deras egenskaper?
Varför väljer man det ena framför det andra? Har tex. förstått att lergods lämpar sig för vardagsserviser, då det är mkt hållbart. Stämmer det?
Jag jobbar med skulptering, så det är det jag behöver lera till.
Ps. jag söker en lera som ska vara ljus i färgen efter bränning! Ganska slätt och fint ska det färdiga resultatet bli.
Funderar på porslin, men det verkar vara mycket dyrt. Men det hade blivit fint med det transparanta utseendet… Är porslin bra till skulptering?

Lergods bränner man i lägre temperatur ( ca 1000 gr)
Stengods bränns till 1300 grader så stengodset sintrar alltså och i och med det oxså helt tätt, stengods är alltså starkare än lergods .
Testa att köpa en vitbrännade lergodslera utan chamott, om du ska ha det till skulptrering så duger lergods bra tycker jag.
sintrar?

Sintrar betyder ungefär att leran smälter samman och blir därmed helt vattentät. Lergodslera sintrar inte på det viset utan är porös i godset och därmed inte vattentätt. Lergods måste man glasera på både ut och insidan för att det inte ska uppstå läckage på tex en vattenkanna, kruka eller dyl.

Koko
Du kan tänka såhär: lergods= rödbruna blommkrukor. Stengods/porslin = det mesta du har i köksskåpet hemma.
Lite tufft kanske men lite så är det. Lergodset måste ha en glaserad yta för att inte suga åt sig vatten, fukt, fett osv.
Lergods är kul för att det går att göra en massa rolig färger med glasyrerna. Eftersom lergods bränns i lägre temperatur klarar sig många utav färgerna utan att "brinna upp".
Stengods är bra för att du får något väldigt hållbart. Den får inte så lätt sprickor och slår inte så lätt av kanter.
Om du nu ska göra skulpturer spelar leran ingen större roll eftersom du ju bara kan bränna det och sedan måla det i efterhand i vilken vanlig hobby färg som helst. Du behöver ju inte använda glasyr när det är en skulptur.
Ok, det var fina svar!
Undrar ytterligare:
På de saker jag sett känns det som om finare arbeten görs med lergods o grövre med stengods, men det kanske inte alls spelar nån roll..!?
Det verkar som om karaktären på glasyren är olika på ler- o stengods. Stengodset verkar få en mer varierad karaktär, medans det jag sett på lergods varit mer en färg över hela godset. Jag är intresserad av den varierade, "fläckiga" karaktären framför en enhetlig färg.
Kanske det är det som händer när färgerna "brinner upp"?
Kan man köra med engobe på stengods, för ett mjukt, föränderligt utseende? Som man sen glaserar ytterst?

Koko
Det där med att finare arbeten skulle göras med lergods och grövre med stengods tycker jag inte stämmer. En lera (oavsett sort) blir grov om man blandar i något som heter chamotte (små brända lerparticklar som gör lerar stabilare att jobba med). Skillnaden mellan sten och lergods glasyrer är just att du lättare kan få starka färger med lergods. Nu har det börjat komma starka färger till lergods också, men de är ganska dyra.
Men om du nu ska göra skulpturer så BEHÖVER du INTE använda glasyr. Glasyrer används egentligen på bruksgods som talrikar och liknande för att de ska bli lättare att få rena ifrån matrester. Om du vill ha en fläckig yta kan du ju bara svampa ytan med en hobbyfärg om du sedan vill ha en glansig yta över så är det ju bara att spraya på lackfärg när det torkat.
Anledningen till att du kanske tycker att stengodsglasyrerna är mer varierade är att många blandar sina egna glasyrer i motsats till lergodsglasyrer som offta köps färdigblandade.
Att ha en färg över hela godset är ju något som den som gör föremålet bestämmer, jag tycker inte rikgit att det skulle stämma att lergodsföremål är enfärgade i större utsträckning än stengods, snarare tvärt om.
Visst kan du köra en engobe under en glasyr. Men om du vill ha mjuka övergångar i en glasyr så är det lättast att spraya på glasyren. Men som sagt så kan du ju köra med vanlig sprayfärg så länge du inte planerar att äta mat på eller tilllaga mat i dina skulpturer.
"Att ha en färg över hela godset är ju något som den som gör föremålet bestämmer, jag tycker inte rikgit att det skulle stämma att lergodsföremål är enfärgade i större utsträckning än stengods, snarare tvärt om."
Jag menade mer att själva glasyren verkar ha en färg i stället för att vara skiftande, melerad?
Det är en melerad, ljus färg som jag önskar. En som blir lite olika i tonen på olika ställen.
Ja, visst kan man använda annan färg till keramiken, men det är ett visst uttryck jag söker, så jag kommer prova lite med glasyrer i alla fall. Det där med färg o form är jag i alla fall inte särskilt grön på! ;)
Tack så mycket för att du tog dej tid att svara!

Jag vet inte riktigt… men det fins ju som sagt väldigt många lergodsglasyrer att välja emellan. Det är bara att kolla leverantörernas hemsidor och kataloger för att få en bild av vad som fins att köpa.
Det är ju ganska lätt att luras med hjälp av färg så hittar du inget kan du ju som sagt lätt fixa det med färg.

Koko…
.. jag tror jag förstår ungefär vad du menar. En ljus stengods glasyr, finns både matta o blanka, även i så kallad "socker" eller "kristallglasyr". Dessa ser melerade ut, en del i varje fall, och blir,tycker jag, ofta väldigt vackra om man svampar på tex järnoxid i tunt lager under på vissa ställen. Det gör också att de skiftar mer i färg. Dessutom tycker jag att det ser mer "proffsigt" om man får säga så:) med glasyrer istället för vanlig hobbyfärg på lera. Engobe funkar bra på stengods också, målar man på den med pensel lite ojämnt får man ju också en viss struktur i glasyren över. Jag kanske har nåtn ljus intressant recept om du är intresserad?! Förklara om du vill ha blank eller matt, kanske har du någon bild på något föremål du tycker ser fint ut! Det vore jättespännande att få se dina resultat:)
Mvh Petra
Ja, jag tror det var det jag menade! :)
Jag tänkte på en blank glasyr, som ser "våt" it, men man kanske kan avsluta med ett lager blank, transparent glasyr.
Man kan väl bränna glasyr flera gånger. Frågan är bara om de underliggande lagren förändras ju fler gånger man glasyrbränner??
Mina frågor tar visst aldrig slut!! : D Jättetacksam för alla svar!
Om det överhuvudtaget blir nåt så lägger jag ut en bild senare…!!
Ang. lera så provar jag en vitbrännande stengodslera till att börja med…
På medlemmen abbi.s:s hemsida Krukmakeri Hemjord så finns koppar på fot som har fläckig, prickig o melerad glasyr, den e fin!
Tackar o bugar…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Koko
Jag vet inte hur abbis har gjort men den effekten kan du lätt få om du svampar lite engobe infärgad med kolbolt på vanlig vit stengodslera. Om man sen vill kan man köra en transperant över.
Hej, jag är ny på Keramik i fokus och nygammal på keramik och känner mig otroligt rostig. (gick på en folkhögskola för drygt 10 år sedan där vi "skrapade lite på ytan" av allt som nu keramik kan innebära) Nu har jag dock blivit lite sugen och skaffat lite grejer. (långt ifrån färdig!!) men jag har skaffat lite lera för att komma igång och jag kom över en begagnad ugn som behöver mekas med lite. Min far är elektriker och har tittat på den och kommit fram till att den funkar och blir varm men det finns ingen termostat eller termometer som funkar….jag har förstått att det kostar lite att köpa nytt men min far har en kontakt på en termostat med en kännare som går upp till 1200 grader. Så nu till min fråga (mycket svammel innan jag kommer till sak :) ) Den leran jag håller på med nu är en lergodslera och den är ok att bränna i den temperaturen men vad händer med en stengodslera (som jag senare vill jobba med) om den bara bränns i 1200 grader?
Det finns olika stengodsleror och jag ser i en katalog att den rekommenderade temperaturen varierar väldigt mycket mellan de olika sorterna. Minimitemperaturen på några leror ligger tom litet under 1200 grader. De lerorna borde du kunna använda, men det är nog bäst att höra med din leverantör vad dom rekommenderar.
Om du bränner en stengodslera för lågt så händer inget annat än att den inte sintrar utan den blir porös som en lergodslera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ok, jättetack för svaret!
Vad är det för katalog? Jag har tittat en del på Ceramas hemsida och där var det bara några enstaka stengodsleror som kunde brännas i lite lägre temperaturer. Den jag mest är intresserad av heter 1161"T" och den hade en minimitemp på 1220. Har du (eller ngn annan) förslag på annan lera som är bra för främst kakeltillverkning men även typ muggar och liknande?
Som sagt är jag lite ny och när jag har läst igenom en massa olika inlägg i Keramik i Fokus så har jag fått massor av hjälp, men jag kommer säkerligen komma med en massa korkade frågor i alla fall, sorry, hoppas ni har överseende :)
Jag bränner själv i högre temperatur, så jag har inget förslag på lera. En sak glömde jag att skriva. Glasyrerna smälter också ut vid olika temperaturer.
Finns inga korkade frågor. Det är bra att du frågar, det finns säkert någon som undrar över samma sak men som inte vågar fråga. De kan bli hjälpta av din fråga.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Även om det fungerar med någon lera så kan det vara svårt att hitta stengodsglasyrer till så låg temp. Om det inte är så att du är duktig på att räkna om dom så dom smälter ut tidigare. Dom flesta stengods glasyrer bör man ju få upp en bit över 1200 grader, men nu finns det ju både leror och glasyrer som är något slags mellanting mellan ler- och stengods så då kanske du kan satsa på något sådant. Finns säkert hos dom flesta större leverantörerna, typ. cerama och cebex och så, även seeman har mycket glasyrer vet jag.
Tack för svaret!
Ja, jag satt och läste en hel del på Ceramas hemsida och jag kommer nog att hålla mig till lergodslera och lergodsglasyrer ett bra tag och då kommer nog den ugnen jag har med 1200 grader att räcka tills jag känner mig varm i kläderna och vill börja byta… Jag har dock tänkt att göra lite kaffemuggar och har en fråga…jag såg att deras svart/blålera blir vattentät och krackeleringsfri med de flesta glasyrer, eftersom jag aldrig har jobbat i det så undrar jag, lyser den mörka keramiken igenom en täckande glasyr?
#21 Jag har aldrig sett en glasyr som varit så täckande att skärvens färg inte lyser igenom på kanterna. Därmed inte sagt att det inte finns!!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej! Jag har en fråga här som jag gärna skulle vilja ha besvarad. Vad består Porslin av och vilka olika föremål kan tillverkas av lergods, stengods respektive porslin?
#23 Det finns säkert någon som kan ge ett mer initierat svar, men jag börjar. 
Det finns flera olika sorters porslin, men om vi pratar den ursprungliga porslinen så är det ren lera. Alla annan stengods och lergods innehåller mer eller mindre av andra mineraler, som järn t.ex.
Porslin som tillverkas kan vara gjord med olika recept. Den kan ha fältspat och kaolin som bas, eller innehålla benaska för att bli vit och transparent.
All keramik kan tillverkas i alla olika leror. Man ändrar utförandet lite från lera till lera bara.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag skulle nog hellre välja en stengodslera för att skulptera och jag undrar om du inte menar någon typ av reduktionsbränd glasyr för att få ett "mellerat" utseende, då krävs att du bränner med gas, ved, eller olja, finns en del oxidationsbrända glasyrer (alltså brända i elektrisk ugn) som blir lite "levande" men inte som vid Reduktionsbränning, tycker jag. Ska väl nämna möjligheten att tillsätta lite kiselkarbid i glasyren som kan ge reducerat utseende även i elektrisk ugn, inte helt lätt att få till detta på ett bra sätt dock.
Porslin spricker lätt om det torkar för fort och om man gör för tjockt gods (risk för detta vid skulptering), då kan spricka även vid bränningen. Sen tycker jag att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.