Hideaki Miyamura/Ceramics Monthly
Fick senaste numret av CM idag, mycket fina saker, fastnade för artikeln på s.74, fullständigt otroliga glasyrer, TYVÄRR; Inga recept, usch vad fuskigt, VILL OCKSÅ HA!!!
Fina Kristallglasyrer, "guldglasyr", harpälsglasyr….
Suck….
Tur jag inte har CM!
Dreglar redan bara av att läsa ditt inlägg…
Enligt den här sajten (bilderna verkar strula) så har han gjort tio tusen glasyrprover för att hitta rätt…
http://additionsstyle.blogspot.com/2009/10/artist-to-know-hideaki-miyamura.html
Fantastiska, jag finner inte ord!!!!

Fick inte upp bilderna men googlade på hans namn och….WOW helt sanslösa glasyrer :)
Ja det lönar sej tydligen att göra många prover….
Jag fick inte upp hans bilder. Får väl göra ett nytt försök och googla imorgon. Det verkar som om det är värt besväret.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Konstigt, för mej visades bilderna hur bra som helst… Fy sjutton vilka glasyrer!
Ser inga bilder
. Googlade honom och såg andra bilder, men vill ju se just dessa…
Om det var tillåtet så kunde jag skanna in och lägga upp här…
http://www.miyamurastudio.com/gallery.html där ser ni de flesta skulle jag tro…Ta med papper att torka bort ert dregel.. nr 2 nere i högra hörnet "black with gold glaze", wow!!!
Rolnor, stod det ngn info i artikeln om hur han bränner eller så? Jag antar att det är gasol med reduktion?
Skam kolla, men Kristallglasyrer bränner man ju normalt inte i reduktion, men det fanns ju andra..
Ja det stämmer ju ang kristallerna, men jag tänkte mest på de iridiserande och guldglasyren. Gulligt att du kollar, tack. Blev ju så nyfiken.
lotta2, länken du gav funkar inte för mej, är det bara jag eller?
Den funkar inte för mig heller.
Men hjälp vilka glasyrer!! Ibland stannar man bara upp och frågar sig vad sjutton man sysslar med egentligen. Här är det glasyrprover nästa!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Har kollat noga i artikeln, det pratas mycket om Temmoku-glasyr som han sett på en mycket gammal te-cerenomiskål och det nämns att han var ute after en blåaktig ton i glasyren som han fick fram genom att använda Ek-aska i glasyren. Tror att "Guld-glsyren" och "harpälsglasyren" är reducerade, medans "kristallglasyren" är oxidationsbränd, resten är en väl förborgad hemlighet, usch, vad orättvist!
Hehe, sånt är livet Rolnor, tack för att du kollade i alla fall ! :D
Skumt, länken funkar för mej både på min urgamla laptop och på mac:en. Ni kan väl gå in på hans hemsida manuellt i alla fall?
Men inte är det väl lika kul med ett färdigt recept som att göra 10000 egna prover Rolnor
… bara att sätta igång..
Det är en del jobb att väga in exakta mängder, jag har en triple-beamvåg och den är väl OK med tanke på hur billig den är, men egentligen skulle jag vilja ha en digital snabbvåg, skulle spara mycket tid. Man kan ju också slamma upp råvarorna i en uppmätt volym vatten, tillsätta CMC och sen mäta upp lagom volym med t.ex. en spruta (utan nål), har funderat på att investera i en automatisk maskin som kan mäta upp och dosera, skulle vara ascoolt att kunna skriva in ett recept på datorn och sen trycka på en knapp så har man glasyrprovet inom ett par minuter, MEN; Såna här grejer är svindyrt…
Har funderat lite och jag undrar om Hideaki kanske har en väldigt hög halt av en eller flera metalloxider i sin harpälsglasyr?
Vi har ju haft nåt exempel på guldglasyr här på forumet som det var typ 60% mangandioxid i, kanske man ska gå åt det hållet för att få så extrema färger?
Sen hade vi nån diskussion om litiumkarbonat som fluss, att den kan bidra till harpälsutseende, likaså petalit?
Lär nog bli några prover i alla fall!