EOD 19/2 keramikskulptur
Nu ska vi se om det kan funka igen:)
http://www.franklloyd.com/dynamic/images/display/Georges_Jeanclos_Kamakura_1988_537_88.jpg
Lite info:
Gjord av:
Georges jeanclos
Titel: kamakura
1988
12x24x12,5 cm
Såld
Terra cotta
Tack snälla Koko för förslaget!
Så bräcklig den ser ut! Jag känner stor ömhet för den här lilla figuren
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Ja det var en bra beskrivning. Medkänsla med den tänkande personen. Påminner mig om en buddistmunk/nunna./Louise

Ansiktet var jättefint och utrycksfullt, men jag tyckte det var obehaglig med den stora "rocken" eller vad det är. Vet inte varför, det ser ut som någonting gammalt och dammigt och så undrar man vad han har därunder som han vill gömma. Annars gillar jag egentligen den där matta ytan och färgen var härlig.
Oh, vad gullig tyckte min dotter spontant när hon gick förbi nyss. Jag håller med, den ger ett intryck av ömhet hur konstigt det än känns…Men som Avalon säger, rocken ger mej också en underlig känsla, vad är det där under…??varför är den så gigantisk, är det någon varelse därunder? Ändå lite småläskig…

Jag tycker den är skum jag. Jag blir också lite misstänksam mot vad som finns där under "rocken". Sen kommer jag att tänka på sånadär ångbastun man stänger in sig i och bara huvudet tittar ut och så blir den genast komisk:)
Inte läskig, han ser snäll ut. Litet hemlighetsfull bara.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Förstår inte var ni får det läskiga intrycket från…precis sådär kan det kännas när man sitter framför en stillsamt flåsande vedugn, ensam på ett tryggt sätt i balans med naturen omkring sig, rotad med jorden och leran, nästan som man växer ihop med allt som varit med och skapat ugnen, en själv, grejerna i ugnen, veden man eldar med som ger en flödande mjuk värme som strömmar över ansiktet och får en att glömma bort alla världsliga ting som deklarationsdagar o.dyl. Väldigt behaglig och vacker skulptur…
7, vad poetiskt sagt Lars. Det var vackert. Nästan så att gubben blir vackrare också…

Fast jag tycker ändå att han är lite spooky! Det är nog det rakade huvudet och den sänkta blicken som jag tycker är lite läbbig, och så undrar man vad det är han gömmer, ett rymdskepp? Lite Alien över den.Uhrr!

Som man ser andra ser man sig själv…. vilken planet är du född på egentligen…..:-) Planeten Becel ?

#10 Ha,ha - Hur kunde du veta det? Är du också därifrån? Jag är grön med sneda ögon och spetsiga öron…
Ja vad ska man tillägga efter alla känslor och beskrivningar den här skulpturen väckt..men jag kan se allt som ni olika beskriver,,, både spooky och väldigt fridfull…med något gammalt dammigt över sig…men mest lugn och ro..
hej jag tycker den ser lite sorglig o femenin ut lite som kokong runt där man väntar att få se den full ländade vackar skapelsen komma ut. tycker om den.
Bland det vackraste som vi hitills sett, den förmedlar mycket känslor och reaktioner också som vi ju läst. Önskar jag kunde göra något som var hälften så bra! Suck!
Som alla skriver så väcker den mycket känslor. Men jag tycker absolut inte att den är spooky, mitt första intryck var "Åh vad lugnt och skönt han har det" Han ser så fridfull och nöjd ut, vacker. Samtidigt så får jag en känsla av födelse av "filten" han kommer upp ur. Jag gillade den mycket!
Jag tycker ansiktet är så milt och fridfullt, så jag kan inte associera in något obehagligt i den. Filten han är insvept i ser jag bara som värmande, jag föreställer mig att han sitter i ett vinterlandskap och mediterar. Eller kanske han är en munk som sveper in sig i våta lakan för att lära sig at kontrollera sin kroppstemperatur? Enormt vackert skulpterat ansikte!
Någon som vet vad kamakura betyder?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Han ser ung ut, han?…får nog det till en han, fast det är väl frisyren som får mej att se det så.
Handen som sticker ut känns som om den ska göra/gör nåt…
Håller i filten, känner på luften utanför?
Handen är ju nåt man kan använda, som uträttar väldigt mycket…. den får honom att se ut att ha en "uppgift",
utan den vore han kanske mer bara ett "tillstånd".
Huvudet ser lugnt och stilla ut, harmoniskt tycker jag.
Jag funderade på om han är påväg ut? men är tveksam, inte på nåt explosivt sätt iallafall, (typ förlossning).
Det var mina ganska tidigt på morgonen reflektioner…
Nu ska jag göra lite med mina händer och huvudet får vila, hej hej från Agneta M.L.
A.M.L