Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2468 ggr
LottaLer
0

Byte av kanthaltrådar

Nu har jag flyttat min 250 kg tunga ugn till en ny verkstad och tänkte passa på att byta kanthaler. Jag köpte ugnen 1991 och den har fungerat exemplariskt med samma trådar, fast jag jobbat heltid i verkstan! Ugnen börjar bli lite slö, -alla går vi mot pensionen…

Min fråga: Hur gör jag? Var hittar man någon som snurrar kanthaler och installerar dessa i ugnen, till ett humant pris? Jag fick en prisuppgift på bara "snurrningen" på 5.000 kr. Sen gäller det att hitta nån installatör.

Jag bor i Grebbestad på västkusten. Snälla ge mej nåt tips, ni som vet!

Fredholm
0

5000 låter mycket. Prova med Spiralverken i Svedala 040-400855 el 400010. Dom är kända för att göra bra jobb. Du kan Byta element själv. Se bara till att huvudströmbrytaren är av, annars är det livsfarligt!! Ta bort ett element, sätt dit ett nytt, ta bort nästa, sätt dit ett nytt osv. Ta ett element i taget så kan det inte bli fel. Dra till ordentligt, efterdra gärna efter ett par bränningar för säkerhets skull.  mvh anders f

solei
0

Du kan kolla med Uterm AB i kolmården, tel 011-130460.Dom figursyr det du vill ha. lycka till

Vavrakeramik
0

Kanske kan du flirta med solhemsjocke, han kan. ;) Helen K

ingvar
0

Har två ställen som jag brukar få hjälp av.:

Ugn & Industisevice i Kålbäck Tel. 0220-41250

Tore Lundqvist i Alingsås Tel. (kvällstid) 0322-636695

Båda lindar själva och kan åxå sätta dit elementen åt dig, men billigast är att sätta dit dom själv. Viktigt bara att tillverka nya "märlor" av kantaltråd som man fäster elementen med. Själv brukar jag hjälpa folk i närheten, men hur långt är det mellan Varberg och Grebbestad?

poja
0

5000:- är på tok för dyrt. Har forskat i detta under många år. Bästa pris hitills är Arne ( vet ej hans efternamn) 0705-351433. Han är inte dyr. Bor nära Gbg. Min man har lärt sig av en pensionerad elektromekaniker att vira till min ugn. Vi har även gått upp i tjocklek på kanthaltråden 2,0. Dehåller mkt längre.

LottaLer
0

Tusen tack för tipsen!

Det här är verkligen en fantastiskt bra hemsida!Man behöver inte känna sig så utelämnad åt "luringar" längre…

Nu skall jag göra en provskröj efter flytten och se om nåt har blivit skadat i ugnen och sen tar jag itu med kantahalerna!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

Skrattande Jag förstår att du är tacksam eftersom du la upp inlägget tre gånger. Hoppas att du förlåter mig för att jag tog bort de två kopiorna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LottaLer
0

Ojdå! Tre gånger minsann! Jag visste inte om det "hade tagit" och tryckte väl lite extra…

Hihi!