Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2135 ggr
agraff
0

Lerslamma i rabatten ?

Så här års när allt börjar vakna till liv igen i våra trädgårdar börjar jag undra över en ev lösning på ett problem. Jag tänkte att man kan bli av med  lerslamman som bildas i byttan med vatten när man drejar, genom att hälla den i rabatterna. Visst kan man återvinna den leran genom att låta den torka ut och sedan slänga det i de andra leråtervinningshinkarna, men jag har en tendens att samla på mig flera hinkar o skålar med lergegga som till slut bara står och ser oaptitliga ut.

Vore detta miljöfarligt på något vis tror ni ?

pyromanen
0

Om det är ren lera utan rester av glasyr, engobe o sånt är det knappast miljöfarligt. Men ren lera är inget kul på ytan i rabatterna… blir ju hemskt hårt när det är torrt.. tufft för växterna och fula fläckar på marken, så om du vill ha fint i rabatten är det nog ingen bra idé.

Kanske gräva ner det 20-30 cm och lägga vanlig jord ovanpå i så fall eller blanda med ganska mycket torv eller kompost innan det läggs ut..

ijonsson
0

Inte miljöfarligt men växterna frodas ju knappast i lertung jord…

bosse-cebex-gbg
0

Leran skall läggas i botten av planteringsgropen, och inte blandas med jorden…..då hjälper leran till att bibehålla fukten under torrare perioder. Så här gör man ofta vid anläggning av parker m.m. så det är ett gammalt trick, för att undvika för snabb utorkning. 

Glad

pyromanen
0

#3 jupp, men bara om det är en jord som innan är rikligt genomsläpplig… ofta är det tvärtom för dålig dränering och då är det inte lämpligt alls…

lotta2
0

Bra idé, ska ta och testa detta eftersom jag har ren sandjord här är det ett riktigt problem ibland i trädgården pga genomsläppligheten. Har ju inte ens tänkt på detta innan. Gott att bli av med en del av torrleran också…Skrattande

ramjambam
0

Jag brukar förvandla lerslam till paperclay och gjuta ut det på gipsskivor. Fast man måste ha användning för paperclay, förstås. Finns en tips någonstans på den här sajten att använda bitar under alster med potentiellt rinniga glasyrer i ugnen