Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2199 ggr
Torekallbergets-kruk
0

Porslinsgjutmassa

Nu blir jag snart helt galen! Har problem med att blanda min porslinsgjutmassa. Har tidigare bara blandat direkt från påsen med dispex och inte någon vattenglas och gjutningen har gått hur bra som helst.

Nu när jag gör som jag alltid gjort så funkar det inte, det sedimenterar jätte fort både i hinken och i gipsformen och så är det väldigt smuligt.

Hur ska jag göra? Känner mig helt rådvill och trött på alla försök som misslyckas…

LenaR
0

Hur går det, har du löst problemen?

Det finns ju flera här som gjuter? Någon borde veta var felet ligger!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Torekallbergets-kruk
0

Hinken med massan står och skäms i ett hörn i verkstaden och jag tjurar för att det inte blir något gjutet inför utställningen jag ska vara med på i augusti.

Är jätte tacksam över alla tankar och ideer över vad det kan vara som är fel. Vore lite trist att hälla ut hela blandningen på tio kilo torr massa.

lotta2
0

Kan du ha använt för mycket av medlet? Jag kollade lite och hittade denna beskrivning på för mcket ställmedel som det kanske stämmer på ditt problem?

Recognizing Over Deflocculation

If the slip does not gel at all or settles out in a layer on the bottom of the container then there is too much deflocculant. Too much deflocculant is also indicated by a thin slow cast, a wavy and gritty looking inner surface after draining, poor mold release, and cracking of the ware that formerly did not crack. It is quite amazing how poorly over deflocculated slip can perform and it is not unusual to see people falsely blame the problem on changes in body ingredients or on the body recipe.

Torekallbergets-kruk
0

Det skulle kunna vara det som är problemet, men jag tyckte jag hade i lagom först.

Då ska jag prova att hälla i mera torr gjutmassa och se om det blir bättring. Glad

bosse-cebex-gbg
0

Håller helt med om citatet i #3….sådant här händer ganska ofta….

Särskilt när man blandar småsatser, ställs det väldigt höga krav på noggrannheten vid invägning….det är mycket mindre kritiskt att blanda större satser.

Glad

ramjambam
0

Mera torrmassa är nog lösningen. Det låter som du har för mycket vatten OCH dispex, eller rättare sagt för lite lera. Man borde väga en del av gjutmassan och kolla att du har en vikt av 1725 g. per liter.

Du behöver inte ha enliters behållare att mäta i. Ta en plastbehållare med smal mynning, och väga den på en noggran våg. Fyll med vatten och väga igen - vikten av vattnet i gram är detsamma som antal milliliter. Sen är det enkelt matematik att räkna ut liter vikt