Lenastinas nya hemsida
Hej.
Jag har ägnat lite av julledigheten åt att göra en ny hemsida. Tyckte att min gamla var så grå och tråkig.
När jag nu tittar på min nya sida kommer insikten att jag nog är ganska grå av mej.
En del bilder är gamla så viss uppdatering kommer att ske så småningom. Tar gärna emot positiv och negativ kritik.
God fortsättning på er alla!
På min dator får inte hela plats på sidan, så jag får skrolla för att se. Bilderna är också långsama om att "dyka upp".
#1 Oj så konstigt det såg ut. Hela rubriken ska ju ligga i rutan och mitt typsnitt är en lite snirklig skrivstil. Kan det var så att macen inte har det typsnittet så att den väljer en annan som inte får plats?
Hmm… hur ska man lösa det?
Ja, ibland visar olika webläsare helt olika resultat. Jag rekommenderar att du antingen väljer ett typsnitt som är standard i de flesta datorer, eller gör en bild med din logga. vilket program arbetar du i?
#4 Jag använder publisher. Förmodligen är det ett ganska simpelt program till hemsida, men jag tänkte att det kanske räckte eftersom jag ville ha en ganska enkel hemsida.
Jag gissar att den långa uppladdningstiden på bilderna kan orsakas av det också.
Jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap för detta. Man borde kanske ha något mer användarvänligt program.
Har du testa weebly? Upptäckte den sidan själv för några veckor sedan. Där kan man supersmidigt och enkelt snickra ihop en hemsida på nolltid. Verkar jättesmidigt! …och gratis! http://www.weebly.com/
Uppladdningstiden beror nog på storleken på bilderna. Försök hålla dem under 400-500 pixlars bredd (vilket är ganska stort, oftast räcker 300px) och 72 dpi.
Du är inte ensam om att ha problem med sånt här, det har de flesta…
du har jättefin keramik och upplägget på sidan är bra - ljust och fint! 

Jag gillar också din keramik. Jättefina grejer. Hemsidan ser dock lika konstig ut på min dator (mac).
Ett annat tips på hemsida/blogg är wordpress.com. Det är egentligen en blogg men kan användas som hemsida med flera undersidor. Kolla min så får du se vad jag menar: hembrant.se
Den är ganska enkel att hantera och uppdatera. Jag satt tidigare och mekade nätterna igenom med min gamla hemsida men nu har det blivit mycket smidigare att uppdatera tack vare wordpress.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Vad skönt att få respons på hemsidan, annars hade jag varit ovetande om bristerna. Förmodligen har min gamla sida också sett konstig ut på andra datorer.
Jag kollade era sidor Ulle och lena7, och de ser väldigt fina ut båda två. Wordpress har jag hört talas om och det verkar ju funka bra.
Lena7, har du använt weebly till din sida? På info-filmen verkade det som man måste ha deras namn i adressen och det har inte du, så jag gissar att du använder något annat. Annars verkade weebly väldigt smidigt.
På något sätt måste jag göra om sidan, så jag är jättetacksam för era tips.

Jag är ocksp på gång med en egen sida, är det någon som testat weebly, vore kul att höra era kommentarer, tack!
åh, tack!
Jag ska nog också uppdatera så småningom, den är väldigt enkel som den är nu. Jag satt hela hösten och slet mitt hår med Dreamweaver, SEN hörde jag om weebly som verkar vara ett bra alternativ om man vill ha en enkel men fungerande sida, men inte vill lägga ner massor av tid eller pengar. Worldpress är också ok, proffsigare, men det förutsätter webhotel.
Det finns ju en ganska ny sajt här som heter Hemsidor i Fokus. Kanske kan du få litet hjälp där?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Grått är väl också en färg
jag tycker din keramik är jättefin. Blev även väldigt förtjust i dina tavlor. Akvarellen med äggen och hönorna är superfin!!!!
Jag har också en mac och som nägra tidigare påpekat så ser hemsidan lite konstig ut. Du är absolut inte ensam om att ha en hemsida som inte blir bra på mac, det stöter man på lite då och då.
Var du även med i tändsticksfabriken i Jönköping?

Du behöver inte webhotell om du använder wordpress. Det är helt gratis och din adress blir då ex. vis: manvindart.wordpress.com
Jag har betalat för webhotell men det var inte särskilt dyrt.
Jag har använt Weebly också för tillfälliga hemsidor (http://brandjord.weebly.com/index.html) , som när vi var tre som hade utställning tillsammans. Det var bra och mycket enkelt. Enda nackdelen är att det stundtals är fruktansvärt segt att arbeta med och tar tid att ladda upp bilder mm.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
#12 Jo, grått är ju också en färg som du säjer. Roligt att du gillade akvarellen. Det blir inte så mycket målat nu för tiden, men det är kul när tid ges.
Jag var med på tändsticksområdet i Jönköping, i alla fall de sista åren. Var du där någon gång och hälsade på?
Trots jättefin stor lokal och rimlig hyra kände vi oss tvungna att flytta mer centralt. Det krävs ju att det kommer lite folk också. Vi sålde dåligt och våra gästutställare var besvikna så vi såg ingen annan lösning. Första året i centrum fördubblade vi försäljningen och i år har vi gjort rekord igen.
#13 Den sidan med bränd jord såg jättefin ut. Så enkel och tydlig vill jag ha min också. Ska kolla det ordentligt och se om det funkar för mej.
Enda kruxet om jag förstår saken rätt är att adressen blir ändrad om man ska ha med weebly.com. Jag tänker på alla visitkort som då har fel adress.
Vi skickar med visitkort med alla prylar och man märker verkligen att folk kollar hemsidan, och det är ju kul.
#11 Tack för tipset Ulla! Där har jag inte tittat så det kan säkert finnas bra hjälp där.
Ja, du behöver göra något åt sidan. Den ser jättekonstig ut hos mig också. Jag har en Mac och vi blir fler och fler som har sådana. Det är säkert lätt att ändra så att vi också kan se den.
Dina fina saker förtjänar en bra hemsida. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tycker också att ni hade en fin lokal men visst det måste komma folk.
Jag och några andra konsthantverkare ställde ut hos er 1998 och 2005. Minnet sviker ibland men vad jag kommer ihåg så var vi rätt nöjda. Vi fick till en fin utställning (tyckte vi iallafall) och hade kul i Jönköping på kvällen
#18 Jag minns er inte riktigt. Jag var inte med 1998 men 2005 fanns jag med. Jag var sjukskriven en period under det året, så förmodligen var det då. Skönt att ni var nöjda i alla fall.
Vi har gästutställningar nu också men i mycket mindre omfattning….2 skyltfönster + ett ovalt 3-våningsbord och ev lite väggyta. Hör av dej om det är intressant igen, men jag vet att det är så gott som fulltecknat det här året redan.
Fina grejer gör du iallafall, även om sidan är "grå"