Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3569 ggr
Ulla
0

Äntligen regn!

Det trodde jag aldrig att jag skulle säga, men regnet var verkligen efterlängtat. Här har varit kruttorrt, och så varmt att man inte fått något vettigt gjort utan bara gått och pustat.

Min nya friggebod på 15 km² börjar bli klar. Jag har målat allt utom knutbrädor och dörr- och fönsterfoder. Om vädret är okej i morgon så tar jag det då.

Min ugn står under en presenning ute på parkeringen och har stått där i flera veckor. Nu är det äntligen dags att ta in den och sedan är det bara att sätta igång.Skrattande

Hur ser det ut hos dig? Vad gör du just nu? Några planer inför hösten?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Här kunde regnet gärna ha väntat én dag till eftersom jag stått på marknad igår och idag.  Men men, var smart i morse och tog med mig en liten presenning som jag knöt fast ovanpå segelduken på boden… så jag var bra mycket torrare än genomsnitts-knallen i alla fall Flört och sålde rätt bra trots vädret också.

Jobbar i pricip heltid på pengjobbet just nu dock, fram till mitten på september. Sen blir det keramik på heltid under ett par månader vilket jag förstås ser mycket fram mot och har massor av idéer Skrattande

LenaR
0

Kan bara hålla med om att regnet verkligen var efterlängtat.

Det har varit härligt med värmeböljan, åtminstone när jag varit ledig så jag har kunnat gå ner till någon sjö för att simma lite. Men det är inte roligt när gångvägarna är täckta av torra prasslande löv och ängarna är alldeles gula.

Och så är det lättare att jobba när verkstan inte är bastuvarm!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Affi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välsignar också regnet då jag har massor att bränna i min rakuugn, har inte vågat elda denna kruttorra sommar. Fast nu får det ju inte hålla på att regna och blåsa för länge förståss, då kan jag ju inte rakubränna för det! Ha det gott!!!

pyromanen
0

Ni har nog varit värre drabbad av torkan i öster, för här har det bara varit lite torrt.

Vanja-K
0

Hur kan man tycka att regnet känns befriande? Men visst så är det!Glad

Nu gäller det att återgå till det normala. Om det finns?

Inte läsa böcker efter tolvslaget i 1-2 timmar, för det inte gick att sova. Samt att sova till 10 snåret.

Prata om att vända på dygnet! Tur att jag är ledig och rår över min tid.

Doriz
0

Då  man ser vädermännen/kvinorna på TV så är det bara ett väder som gäller: sol, allt annat benämns som dåligt väder, skumt. Åska, drivis och orkan är väl inga höjdare inte heller regn om man skall vara ute och ha aktivitet en hel dag. Kan man däremot mysa i soffan med katten och en god bok är det perfekt. Lite grått, ruggigt väder med regn kallar min keramikkompis och jag helt enkelt verkstadsväder dvs då man kan sitta inne utan att ha dåligt samvete för att man inte påtar i trädgården, solar med solskyddsfaktor eller grillar. Kommer ni ihåg sommaren för några år sedan då det var så hiskeligt torrt att träden såg ut som höstträd i mitten av juli? Det var en märklig upplevelse för att inte tala om hur torka slår mot de som fortfarande är mycket beroende av vädret för sitt uppehälle. För en gångs skull tänker jag vara ute i god tid och har därför satt glögg och börjat tillverka tomtar …

Ulla
0

Satt glögg? Gör du den själv? Måste man börja så tidigt då? Foten i munnen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Doriz
0

#7 Den går under benämningen "Glöggen som inte gör dig svarslös" eller "Två Dagars dunderglögg" recept från GP, mycket enkel och supergod samt billig, dvs alla fördelar. Jag tror den behöver ca fem veckor på sig men blir bättre om man låter den stå några veckor till därav min tidiga start. Och trots den höga alkoholhalten är den vad jag förstår inte otillåten att göra …

Recept

5 liter svagdricka

5 skivade skalade råa potatisar lagom stora inte så petigt

1 pkt bakjäst

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk ingefära ca 5 cm

1 kanelstång

1-2 pkt russin

2,5 kg socker

Tycker man om ingefära så tar man en större bit osv, inte så petigt, dock behövs sockret för jäsningen så det bör man inte snåla på. Vill man vara ordentlig så löser man upp jästen i lite svagdricka eller socker innan man puttar i den.

Blanda allt i en tiolitershink och täck med plastfolie som du gör hål i. Ställ i rumstemperatur i minst tre veckor, gärna sex eller fler …

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Denna slängs i komposten och så får maskarna och gråsuggorna en rejäl fylla.

OBS: det luktar rejält så ställ hinken på någon plats där du kanske inte sover. Det står att den skall stå i rumstemperatur men vi har vår i Helvetet där det, trots namnet, är lite kyligare och det har fungerat bra i alla år. Trevligt att ta med istället för en blomma då det julas.

Lycka till! Oskyldig

Vanja-K
0

#8 Doris.

Oj, vilka minnen jag minns när jag läser ditt recept!

Min morfar gjorde svagdricka m.m. Tyvärr så frågade vi aldrig honom om rec. Han hade allt i huvudet. Men oj vilken alkoholstyrka det var. Man blev nästan berusad av bara lukten. Morfar föddes 1898. På den tiden gjordes det ju drickbart lite var stans. Minns ett kalas för omkring 25-30 år sedan. Alla gick så ofta på toaletten och var där länge. Vad tror ni fanns ståendes i badkaret? Det var tider!

LenaR
0

Det var skönt med regn. Men nu när det har regnat så ordentligt kan solen och värmen gärna få komma tillbaka…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.