Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 5108 ggr
ClayLover
0

Fönstershopping okej eller inte?

Jag skulle vilja ställa en lite undlig fråga men som ändå känns viktig för mig.

Jag drejar mänger av saker själv och är väldigt sällan intresserad av att handla något som någon annan gjort (usch, det lät hemskt Skäms).

Hur som helst så bara älskar jag att besöka olika verkstäder och se mig omkring, kolla de drejade sakerna men också gärna kolla på ungnen och drejskivan, verktygen osv osv. Jag är helt enkelt välldigt nyfiken av mig men samtidigt så tycker jag att det är lite pinsamt att aldrig handla. Att man inte handlar betyder ju inte att man inte gillar det man ser, bara att man inte vill/kan handla något.

Jag tycker det är så pinsamt numera så att jag undviker att gå in på krukmakerier nu för tiden. Hur gör ni andra med detta?

[rolnor]
0

Jag gör som du, tittar nyfiket, men utan att skämmas!

abbis
0

Jag både tittar och handlar då jag tycker det är jätteroligt att ha ett minne från den platsen man besökt..Har ett skrytskåp med glasdörrar i vardagsrummet som är rätt fullt nu..Köper alltid med en mugg från olika länder för det är kul att jämföra olika länder..Muggarna fyller en hylla efter taket i en av mina hallar!

Minns speciellt ett möte med en keramiker i Italien när vi var där för att tävla.Vi var 3 st som kom till hans rätts stora verkstad i Rimini.Han erbjöd rätt snabbt mannen i vårt sällskap att prova att dreja på deras väldigt speciella drejskivor där man drejar på sidan av drejtallriken.Inte en ansats att fråga oss tjejer.Jag hade klänning på mig men va sjutton prova drejskivan det  måste jag bara göra..Keramikern förklarade för mig att det var väldigts svårt och tungt för en tjej ..Då flög den lilla  djävulen i mig så jag smackade på en lika stor klump som killen  ca 5kg  i vårt sällskap och drejade en kopia av vad han hade gjort..Snacka om ett långt ansikte från den italienska drejaren..Han talade väldigt dålig engelska så han förstod nog inte att vi var där för att dreja på WM..Vilken känsla detta va och va roligt vi hade åt det senare på kvällen!

Italien har jag några muggar ifrån*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

He, he, fick du byta klänning sen eller??Glad

abbis
0

näpp…jag trädde upp den i trosorna sen va det bara band upptill*L*

hellekobbernagel
0

Hej Abbis bra gjort….he, he. Men Italienerna är ju ganske konservativa, så lite får man tåla när man är där. Du fick gå upp till bevis, super.

Jag tittar, beundra och handlar om det känns rätt för mig, men är visar också respekt mot den som säljer. Jag har också haft eget och vet hur det känns när folk vänder upp och ner på allt, utan att säga något. Men man får inte ta åt sig helt enkelt. Fortsätt med din nyfikenhet väl.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Vavrakeramik
0

Oftast är det ju trevligt att få besök i verkstan men det tar ju också tid om det blir många besökare som vill veta allt. Så fråga först om det är okej. Klart man e nyfiken när man själv håller på. Jag tillhör väl den lagom nyfikna typen som kikar runt och lyfter mycke saker, det händer att jag köper keramik av andra. Har t ex en fin mugg från Abbi i skåpet efter besök i Nora förra sommaren. ;-)

abbis
0

Men det är väl självklart att man tar hand om sina ifokus

bekantaFlört.

Jag hade ett par ifrån Holland hos mig förra sommaren och hon gjorde bara vattengökar.Dom hade varit i Spanien och lärt sig tekniken och när jag frågade så visade hon mig oxå..Hur kul som helst..Så nu kan jag göra vattengökarGlad

pyromanen
0

#7 apropos vattengökar så var det en ungersk keramiker som hade hittat till den lokala marknaden här i sommar med små vattengökar. dom lät jättemysig och han sålde HUR MYCKET SOM HÄLST, varenda småbarn gick o tutade i en sån. Han måste ha såld många hundra (a´60 kr stk). Ståndet bestod av ett litet runt podie och en hink vatten och hans stol, max 1 meter har han fått betala för… det kanske vore nåt?

abbis
0

#8 Ja han betalar väl ingen skatt så då kan man ta 60 spänn*L*

Jag köpte en i Hjo och den betalade jag 150:- förFlört

Doriz
0

Jag brukar passa på och köpa julklappar om sommaren då jag har tid att kika runt i trevliga hantverksbutiker. Man kan ju inte dyvla på släkt och vänner hur mycket keramik som helst men i en hel del butiker finns det även alster i andra material.