Kratrar i glasyren
Vad tror ni om detta glasyrfel? Jag får det i två glasyrer medan alla andra fungerar bra.
Jag läser mej till att glasyren inte har haft tid på sej att smälta ut ordentligt. Tror ni att jag ska testa att förlänga utjämningstiden, eller behöver dessa glasyrer lite högre temp kanske?
Jag skröjar i 1000 grader så alla gaser bör väl ha kommit ut? Jag gissar att det är i glasyrbränningen allt inte är okej. Tacksam för idéer.
Dina egna förslag och tankar är ju vettiga, bara att testa!
Jag tycker också att du kan testa med längre utjämning (eller högre temp).
Kratrar kan också bero på att glasyren är överbränd. Om glasyren verkar rinnig kan du behöva sänka temperaturen i stället.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för tipsen!
Glasyren verkar inte ha runnit någonting så tempen har nog inte varit för hög i alla fall. Jag satsar på lite längre utjämning till att börja med.
Jag är sådan att jag helst vill kunna köra det mesta i samma ugnar så jag trixar hellre med glasyrerna än att ha en massa olika bränningskurvor för olika glasyrer. Tråkigt kanske men ganska praktiskt.
Hej 3
Kanske testa att förlänga skröjtiden eller höja skröjen till 1010 grader. Krater kan också uppstå när det är för mycket kalk eller krita i glasyren. som du själv säger kan det vara en ide att testa längre utjämning.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com
.