Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3222 ggr
Ronald
0

Sprängning vid skröjbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny medlem och ny som lerhobbyist.

Jag har skröjat bara fem, sex gånger och det har alltid gått bra. Stengods 950 grader. Ugnen är på drygt 200 liter med element i sidoväggar och golv.

I morse när jag öppnade ugnen hade några prylar exploderat. Merparten av godset var helt. bitvis delat mitt itu, se bild. Allt var ordentligt torrt. Både tjockare och tunnare parter hade delats.

Eftersom min erfarenhet är ringa undrar jag om någon, som hållit på ett tag, varit med om liknande fenomen och kan ge en hint om orsaken.

[rolnor]
0

Det brukar vara fukt, för snabb bränning eller för tjockt gods, jag hara själv sprängt saker, inte kul…Skrikandes

Ronald
0

Godset hade varierande tjocklek, där det var som tunnast skitades det!? Men torrt var det.

Det du säger om snabb uppvärmning tar jag åt mig. Jag ställde in ugnen felaktigt på 1.050 grader först och justerade inställningen till 950 när jag upptäckte detta. Då var ugnen redan uppe i 400 grader. Uppvärmningstiden regleras i förhållande till sluttemperaturen och när den ändrades hade uppvärmningen redan kommit för långt, för snabbt.

Så är det nog! Tack för ditt klokskap.

abbis
0

100 grader /timme upp till 600..sen kan du blåsa på om det inte är jättestora grejer med väldigt varierat godstjocklek..Då ska du ta det very easy upp till 600 grader..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Ingen orsak!Glad

Ronald
0

Tack!

stefanandersson
0

det är säkert fukt, fast det kemiskt bundna vattnet. Lite tjockare delar kan om det bränns fort där vid 400 och uppåt sprängas i flak och är mig veterligen det ända som skapa sprängande krafter.

Om det är större grejer finns det riktigt spännande brännscheman som kan bränna fort och stanna upp vid olika nyckeltemperaturer. Se tex. Boken the ceramic process för mer matnyttig info.

Vavrakeramik
0

När en sak sprängs spränger den också sänder annat i närheten.

Ronald
0

Innan jag satte ugnen samlade jag ihop det skröjade godset i garaget - där ugnen finns. Det blev stående där ett par dagar för jag var tvungen att jobba med annat. Garaget är ruffigt och ganska fuktigt så prylarna kan ha varit infuktade med mer än det "bundna vattnet" som Stefan bratade om.

Jag skall göra en ny glasyrbränning och den här gången jag ställt in ett värmeelement för att hålla fukten borta.

Det gods som gick sönder vid sprängningen var de aningen större sakerna som alla hade tjockare partier. Det låg flisor i hela ugnen och några muggar hade demolerats.

Tack för intresse & råd.

Tycker det här forumet är fantastisk informationskälla. Hoppas jag någon gång själv kan ge råd. Jag gör så mycket bakvänt så jag bör få en hel del erfarenhet…..

LenaR
0

#8 Jag gör så mycket bakvänt så jag bör få en hel del erfarenhet…..

Det låter som att du kan bli riktigt klok till sist! Skrattande

Lycka till!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.