Från Vävra till Göteborg
Imorgon, Valborg, öppnar vi vår nya butik i Göteborg. Friskt vågat, hälften vunnet hoppas jag o min make som har detta som gemensamt projekt. Kanske smygreklam detta, men även kul för er keramiker att se att vissa tokiga människor vågar satsa… ;-) Men adressen får ni hitta via hemsidan, som ni hittar via min personliga sida.
Varmt lycka till med allt! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ja, stort lycka till!
Synd - eller hur jag nu skall uttrycka mig - att jag har tagit ledigt imorgon, jag jobbar i Gbg - annars hade jag kommit och hälsat på i butiken! Men jag kommer en annan dag!
Hoppas ni får riktigt många besökare! 

Lycka till!!
Go Girl!
Lycka till!

Stort LYCKA till underbart med människor som satsar!!!!
Lycka till! När jag är i stan lovar jag att titta förbi:-)
Kul! 
Vilken energi du har!!!
Jättehärligt! Lycka till!! 
Lycka till!! Skall absolut titta inom nästa gång jag är i Göteborg

Tack vad ni är gulliga, vi har haft öppet två dagar nu. En del besökare men vi hoppas på fler när våra skyltar kommer upp i veckan.

Åh vad kul! Önskar er all lycka till!!! Jag kommer på besök när maken sprinnger göteborsvarvet. 
Friskt vågat hälften vunnet. Hoppas att det går bra för er.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Spännande! Lycka till!
A.M.L

Tack, idag har våra skyltar kommit upp och jag har lagt ut en ny hemsida. Jag skriver länken till den på min privata sida för er som vill kolla. Obs. att den ej ännu är perfekt.
Det blir tufft med den placeringen av butiken..men önskar dig all välgång.Du får lägga mycket krut på annonsering*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Abbi - menar du att gårdsplaceringen är tuff? Jo, visst men samtidigt ger den oss möjligheter att ha kaffeservering och lite utemys och dessutom är vår hyra lägra än ute på gatan. Gården är riktigt mysig och det går mkt folk på Vallgatan så vi tror det blir kanon.
Den lilla gårds smutten är supermysig och som en liten genväg mellan gatorna, och har alltid haft sånna där mysiga små unika affärer, så det vet folk om. Tycker det är ett bra val för eran verksamhet
!
Ja jag säger att gårdplaceringar är tuffa av 35 års erfarenhet .Men om man sen kan profiliera sig , ha mycket att välja på till en större målgrupp och vara ihärdig med annonsering och annan marknadsföring så visst kan det gå..Det finns så oootroligt bra tebutiker väl inarbetade med proffs bakom disken så ska ni ta dom kunderna då måste ni ha ett jättesortiment och vara pålästa till tusen..Sen skulle väl inte jag välja att sitta inne på en stengård och dricka kaffet i GBG utan vilja ha havskontakt som kund! Jag har en hel del erfarenhet så därav kanske jag låter negativ *L*
men
Jag önskar dig all välgång och hoppas att det kommer gå bra.

Jag önskar också lycka till! Fantastiskt roligt och driftigt av er att satsa på detta. Det är ju helt rätt läge om man tänker på butikerna i omgivningen. Rätt målgrupp så att säga. Och - om man är fikasugen när man är ute och shoppar i Göteborgs centrum så får man gå ganska långt om man ska ha havskontakt…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Visst är det vackert med havet men denna ständiga blåst (f d Gbg:are) gör att det är skönt att kunna få en fika lite i skymundan/lä. En liten mysig innegård –kan inte bli bättre

Abbi, du får ju tänka på att Göteborg är lite större än Nora och Kristinehamn…
Jag tror inte det är så stor skillnad att driva hantverksbutik i storstad som småstad det är ändå en smal målgrupp var du än är!
Visst har du mer folk ju större stad du är i men du blir oxå mer anonym ju större staden är..Är du ensam i en liten stad har du större chans att klara dig ..Jag känner folk som driver butiker i flera storstäder och dom har det inte lätt!
Kristinehamn vet jag inget om och det är för litet och har dåligt med turister*L*
Tror det med kombination med café är supersmart! Se till att kakorna är nåt utöver det vanliga, så folket kommer bara för det… Är med i ett kooperativ i Fengersfors (ja en liten håla i Dalsland med ett nerlagd bruk… och en pytteliten icaaffär…in the middle of nowhere) dit åker tusentals personer…. för fika, konst och hantverk… så garanterat att en innergård i Göteborg inte är nån omöjlighet.. om det man har att erbjuda är tillräckligt gott/intressant/kul/trevligt/nytt eller vad det nu är…
Lycka till!

Jag har erfarenhet av att ha en keramikaffär på en turistort, min lilla butik låg som parallellgata till Den Stora Gågatan där alla turister gick och där många affärer låg. Jag hade en trottarpratare på Gågatan och hade inga problem med att det inte kom kunder. Tvärtom. jag var jättenöjd efter den sommaren. Jag tycker det ser jättemysigt ut din butik Vävra. Lycka till med allt! Susanne

Det är ju kanon läge, mycket kultur folk rör sig där och andra med, håller med pyromamen, se till att fikat är bra och mycket och att du serverar det på din keramik och dina muggar så får folk känna HUR goda de är att dricka ur, för det är de väl
Allt gott till er, och kanon bra satsat, sådana behövs det flera av

Ja, jag håller också med! Kanonläge verkligen! Ni kommer med säkerhet inte ha några problem med att få folk in i affären och till caféet med det läget! Jag kommer själv snart och tar en kopp efter jobbet!
Det verkar som om andra har bättre erfarenheter än vad jag har så jag ska vara tyst med mina

Nej då Abbi, så ska du inte resonera. Det är väl jättegeneröst att alla delar med sig av sina erfarenheter, vad vi än diskuterar. Bara för att du har en annan erfarenhet än vad någon annan har innebär inte att du ska vara tyst med vad du varit med om, absolut inte. Tvärtom, det här forumet har blivit så suveränt bra tack vare att alla så generöst delar med sig av sina erfarenheter.
Jag ville berätta min erfarenhet om hur det var när jag hade en sommarbutik i Borgholm och den affären låg parallellt med Stora Gågatan. På den gågatan var det ett myller av folk hela tiden. Och med den enklaste av alla medel, en trottoarpratare, lyckades jag väcka en hel del människors nyfikenhet och dom kom och besökte min lilla butik. Susanne

Ni har en fantastisk liten lokal mitt i bästa kvarteren i Göteborgs city. Sträck på er det kommer att gå jättebra. Inte alla förunnat att ens få ett så bra läge. Ryktet kommer sprida sig och alla kommer hitta er så småningom.
Alla erfarenheter är väl bra, annars blir det bra tråkigt på ett forum om alla har samma sak att säja.
Jag känner inte till Göteborg och läget på din nya butik, men till en början i alla fall krävs nog lite mer marknadsföring om butiken ligger inne på en gård jämfört med utmed en gata. Har hört att till och med butiker som har ett par trappsteg upp till sin dörr har svårare än sådana som ligger i markplan.
Idén med något speciellt fikabröd är säkert bra. Vet om ett café här i stan som blev kända för sina gigantiska kanelbullar.
Lycka till Vävra! Det kommer säkert att gå bra för dej.
Det är det just sådana ställen som jag själv gillar att fika på när jag är inne i stan. Ibland är det så gott att fika på ett lugnare ställe än mitt inne i smeten på det stora gatorna. Dessutom ingen blåst på en innegårs. Kanske turisterna hellre väljer fika "mitt i smeten och med full aktivitet café ställena, men många göteborgare hittar säkert snart ett nytt favoritfik, och dom kommer ju tillbaka oftare dessutom.

Mycket prat om fika. Vi har inget cafe men kommer erbjuda gott bryggkaffe, kaka o glass. Sen gör vi mysigt på gården och ställer ut keramik o blommor och försöker utnyttja läget. Ni som ska till Götet e hjärtligt välkomna. Kram kram Helen
Kul! Hoppas det går bra för er! Nästa gågn jag kommer till Göteborg vill jag gärna komma och besöka eran butik! Najs!

Imorgon lördagen den 5 juni är ni välkomna på invigningen av Vävras nya butik på Vallgatan i Göteborg.

Idag har vi bestämt oss för att stänga! Dagskassorna blev klart mindre än vi hade trott att de skulle bli. Tillräckligt många gick inte in på gården så Abbi hade rätt. Och många tyckte det var väldigt fint men handlade inte tillräckligt. Nu har vi också lärt oss en erfarenhet och det var kul att testa. Nu kör vi utförsäljning några dagar, till o med lördag. Sen e det tack o hej till den butiken. Synd att det inte funkade som vi trodde. Men vi tar nya tag.

Tråkigt! Men det var modigt att våga satsa, tycker jag. Nu har du i alla fall försökt.
Lycka till med resten av din verksamhet!
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
#36Tack för den credden men varför ge upp efter 3 månader
..Det tar 5 år att jobba in nya verksamheter
och när man startar något så vet man ju att det blir tufft några år. Du skulle stå på formex men vi hittade dig inte där?
Min första tanke som kommer upp är lokalkontraktet .Man har ofta 3 års kontrakt med 9 månaders uppsägning.Har ni haft ett provkontrakt av nått slag för att kunna kliva ur så här är inte vanligt,jag höjer på ögonbrynen!
.
abbi

Men så tråkigt för er. Jag skriver som Ulle, modigt att våga satsa. Jag hoppas det går bra för er med resten av verksamheten. Susanne
Tråkigt att det inte funkade. Lycka till med nästa projekt vad det än blir.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Å Vävra med din inställning om att ta nya ta så kommer detta gå galant, nu vet du hur det är att ha butik i göteborg, så nu behöver du inte fundera på det!
Lycka till, på hemma fronten!

Tack för all kred. Vi är glada att vi testade men har inte tålamod att vänta i 5 år på lönsamhet…
Abbi- vi hade inte tänkt stå på formex än. Och kanske är tanken att göra det i framtiden lite nedlagd just nu. Nu vill jag mest bara avsluta i Göteborg och sedan krypa in i keramikverkstan och göra mitt eget ett tag. Har ju nu väldens goaste lärling hos mig varje dag också.
Vårt lokalkontrakt var 3-månaders med 1 månads uppsägning så vi är ifrån det vid månadsskiftet. Det finns faktiskt shyssta fastighetsägare som ger sådant för att låta småspelare som oss testa vingarna. Heja dem!
Ironinskt nog så går vår utförsäljning som tåget! På fyra dagar har vi sålt för lika mycket som annars på 3 veckor - igår när det var lördag var det riktigt stressigt trots dubbel bemanning. Vem vill inte fynda? Då hittar man tydligen in på gården. Och vi hade lagt upp sådana stora lager att vi gärna säljer ut lite till.
Ja det är trist med gamarna men dom finns

Man hade väl själv gjort samma sak- passat på, fast vi trodde inte det skulle bli så hysteriskt som det blev faktiskt. Ryktet sprider sig.

Men ni kan ju vända det hela och se denna tillströmmning som possetiv, passa på och gör reklam för Vävra i Vävra, så folk som vill komplitera hittar mera av era saker där! Får de bara smak så,,,, Ni gav det ju en chans, ni följde er vilja bara de är vär mycket!!
Hej och hå! ha det skönt i verkstan, den är ju jättefin och vackert på landet ute vid havet!
Butiken var också mysig, jag kikade faktiskt förbi men lite för tidigt på morgonen för att du skulle ha öppnat.
Mot nya äventyr, kul att du tar itu med drömmarna!
A.M.L

Tack AML, jag hoppas ha det jätte lugn o skönt verkstan ett tag efter vi röjt färdigt med detta.

Vad tråkigt att det inte funkade, men det måste ha varit jättejobbigt och stressigt att hinna med både produktion och två affärer + ett sådant geografiskt avstånd mellan. Jättetufft att du testade
Hoppas du får det härligt och kul i verkstaden nu ett tag! 

Bregotta- affären i Vävra har inte varit öppen samtidigt. Så det var bara en butik. I produktionen hade jag tagit lite hjälp av en drejare med serieproduktionen och i butiken hade vi personal ett par dagar i veckan samt att min man stått där också. Men visst blir det lugnare nu. Nu ska jag ut o ta hand om min lärling som jag har här.
Snart blir det klart med vem som ta över lokalen efter oss. Om det blir som vi hoppas blir det en ny trevlig butik där med design o konsthantverk mm, så det kommer vara värt ett besök framöver!