Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 1797 ggr
Ulla
0

Söndag, en ny härlig dag.

Åh, vad skönt att det äntligen börjar bli ljust. I går på förmiddagen var det helt underbart ute med sol och värme, det märks att våren äntligen närmar sig.

Ha det så gott i dag!
Ulla

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Ja, det är underbart!!  Här har tofsvipor, gravand och strandskatorna kommit och det känns verkligen vårlikt ute, även om det inte är så soligt idag. Fåglarna vårsjunger och livsandarna återvänder så sakta. Jag älskar våren!!!

Hubert
0

Ja tänk vad naturen kryper in under skinnet med dess kraft och man får helt nya ideer! Härligt!/Louise

Bruzapetra
0

Här är sååå härligt idag! Har precis kommit in, har varit ute på gården med verkstadsdörren öppen och barna sprungit runt utanför i solen. Håller på att pyssla med det sista i butiken och grejar med en ramp till drejskivan så den kommer mycket högre upp. Köpte en höj o sämkbar pall på ikea i helgen för att kunna byta drejställning till halvstående. Jag älskar att bara pyssla runt sådär, städa lite i verkstan och njuta av hur bra man har det!!! Har plockat fram mina pelargoner och ställt in i butiken, mysigtGlad

Vårkramar på er alla!

LeWE
0

Ja, det är verkligen skönt, nu kan man börja fundera på trädgården, planera lite.

I natt såg jag månförmörkelsen, man känner sig liten, månen såg ut som en "guldtia" ungefär.

Bruzapetra: Hur har du gjort den rampen? Skulle också vilja höja min drejskiva lite.

Bruzapetra
0

Ett hopplock av allt jag hittade i förrådet:) Först lade jag ut stenplattor på varandra och därefter en "pall" som jag fått hemskickat lera på. På den spikade jag fast en spånskiva och så på med drejskivan. Ska spika list runt så att skivan inte kan glida av. Jag ska ta kort på den och lägga in så du får se. Det var svårt att förklara.. Hoppas bara det funkar:) Märkte dock att det var svårt när jag hamnade högre för min stora mage slog rakt i drejkanten så jag vet inte om jag kan dreja alls nu!! Nu får bebisen komma snart!! Lägger iallafall ut en bild så fort jag får till det.

LeWE
0

Va bra!

När är bebisen beräknad att komma? Det är en härlig tid när man har de små. Mina tre tjejer är vuxna, det går så fort men man får en ny upplevelse av bebisar när barnbarnen kommer. Vår lilla blir 1 år 2 April. Det är också härligt.

hansw
0

Ja solen njuter man verkligen av som i dag när den riktigt gassade o det blev c:a 6 grader i skuggan. Jag kom inte ut förrän Vasaloppet var över men sen har vi gott längs Göta Kanal här i Ljungsbro o myst.

Till drejskivorna har jag snurrstolar sådana trästolar som höjer sig för varje varv man snurrar sitsen. Jag tycker det är lagom om man sitter i höjd med drejtalriken. Pianostolar typ. Sedan har vi lite fusk ett inställbart stöd för armarna  Lättere att centrera med armstöd. Förnicklade rör från några Rullstolar som jag hittade på skroten. Inte klokt vad mycket man kan göra av gamla rullstolar .  O de kostade ju inget knappt. Stadiga o bra rör i dem oxå. Drejskivorna har jag byggt själv av gammalt skrot. Till motor brukar jag ta gamla likströmsgeneratorer som suttit i någon bil t.ex Simca m 69 .Dessa generatorer är lätta att köra som motorer med ett bilbatteri 12 V  o någon enkel pedal på golvet för att reglera farten med. Yrkesskolor är jätteglada om de får ritningar pålite axlar med kullager o mått på hur man vill ha drejtallriken utförd.Ofta behöver man bara betala för materialet. Likströmsgeneratorn driver drejtallriken med kilrep o remskiva från tvättmaskiner som gjort sitt.

Ja jag sitter här nu o räknar ner de sista timmarna innan min operation som ska ske kl 13 00 måndag i morgon alltså.En enkel operation men dock. Det ska bli skönt att efteråt kunna bära igen. Jumskbråck.

HansW

Bregotta
0

Idag har varit en härlig dag! Har städat lite i verkstaden med öppen dörr så våren kunde komma in och jag kunde gå ut till den med jämna mellanrum. Gjorde en skål som om den blir bra min svåger skall få på 50 årsdagen. Sedan nu i kväll har vi varit in på café och bio. Sett "Se upp för dårarna" en kul och snäll film som man blir glad av. Och nu blir det thé och en liten koll i verkstaden för att njuta av ordningen jag fått där …Skrattande

#7 Hans W - Lycka till imorgon! Det känns alltid jobbigt innan det är gjort - imorgon eftermiddag är du på rätt sida om det hela!

LeWE
0

Lycka till, Hans W

Kerstin-O
0

#7 Hans W vad har du använt för hastighetsreglering (pedalen)? Min make skall försöka göra en elektrisk drejstol till mej och detta med pedalen ser vi som ett problem.

hansw
0

#10 Kerstin _O

Ja pedalen är ju det svåra för den ska va: Robust,Lagom stor,Fjädra tillbaka,Ändra någon elektrisk storhet t.ex Motstånd så att drejskivan går fortare ju mer man trampar på den o att drejskivan står absolut still när man släpper pedalen.

Tänkbart att använda pedalen till en symaskin ,men jag byggde min själv. En planka under en kortare planka över samt ett gångjärn mellan dessa plankor.Gångjärnet tillverkas av två enkla billiga tvingar som man har på mässor för att hålla fast preseningen över ståndet.Samtidigt som det blir ett gångjärn får man två kraftiga fjädrar som man skall motverka eller påverka med foten. Jag gjorde faktiskt ensådan enkel vippa eller klämma som jag kopplade till ringledningsknappen på vår ytterdörr o när katten Oskar tyckte att det blev kallt ute so kröp den upp på den mattklädda övre brädan o tryckte då på knappen så det ringde. Den lärde sig detta väldigt snabbt. En liten mikrobrytare satt under klampan.

Ja pedalen förses med en Potentiometer (variabelt motstånd)trådlindad 50 -100 ohm. På axeln sättes fast en trissa ca 50mm i dimeter. När man vrider trissan så ändrar man motståndet från0-50 ohm Båda ändlägena. Vid 0 ohm står drejtalriken stilla o vid fullt 50 ger den full fart. Sedan gäller det att med en 2mm lina Plastöverdragen Wire typ eller trampsnöre till vävstolen  linda denna två varv runt trissan o förankra linan fast i ena punkten o i den andra spänna linan med så mycken kraft via en stark fjäder till en ny fast punkt.

Det skall ju vara så att pedalen i övre viloläge=0 ohm senökande motstånd vid ökande nedtrampning av pedalen.

Med denna pedal kan du påverka reglerkretsen som styr motorn. Det blev många ord men jag saknar digitalkamera tyvärr. Lycka till .!

Hans Wagndal

Kerstin-O
0

# !0 Hansw 

Hoppas att operationen gick bra. Nu får du ta det lugnt med i alla fall drejandet och tunga lyft några veckor.Ett stort ,stort tack för den fina och utförliga beskrivningen på pedalen Skrattande Ja , jag fattar förstås ingenting av den, men det kommer min älskade make att göra, och han skall få den efter middagen till en kopp kaffe  och en whiskeyFlörtKyss. Lovar att meddela senare om hur det har gått med tillverkningen!

avalon
0

12, Så här dagen efter kvinnodagen kanske du skulle ge dig själv en kopp kaffe och en stor whisky och säga att du vill vara ifred för du ska mecka lite.Glad

Kerstin-O
0

# 13 Skrattande Hade önskat att jag kunnat njuta av dessa drycker, men tyvärr jag tycker inte om något av det, men det gör min make Gladsom jag nu har börjat att bearbeta, inför hans pedaltillverkning, för det fixar jag inte heller för jag har tummen mitt i handen, när det gäller sådant. Och inget tålamod Skrikandes Det har jag bara när det gäller leran Skrattande

hansw
0

Det är fel att säga att man har tummen mitt i handen när man är keramiker. Detta yrke om något kräver väl massor av skicklighet o skikliga kluriga inteligenta individer har inte tummen mitt i handen.Man kan vara sicklig på olika sätt olika nivåer olika ämnesområden. En del kanske är bättre på att lösa tekniskaproblem typ bygga slamavskiljare av några plastburkar  o lyckan är stor när man har gjort sin "uppfinning" o den funkar.Har den dessutom inte kostat något så ger det extra krydda. Har man blandat ihop en snygg glasyr o kanske jobbat med den ett antal bränningar  o den blev SUPER ja då kan man vara nöjd.Att bygga en bra tramppedal till en drejskiva det kan ta sina veckor så ge inte upp. Man får tänka …. Vad är bra o vad är dåligt på min modell till pedal o så behåll det som är bra o förbättra det som är dåligt.När Du får din pedal att fungera då är lyckan stor.

Lyckan är som en SÅPAD gris, släpp den inte på något vis.Glad

Ha en fin kväll.   Hans Wagndal.

Kerstin-O
0

Ha ha ha och tack för alla vackra och kloka ord.

Ha en mysig kväll själv

Kerstin Olsson