Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3562 ggr
pyromanen
0

Högsmal "tunna" ?

Har gjort högsmala föremål (26 cm diameter, 80 cm höga) som jag vill doppa i engobe.  Men vad ska jag ha engoben i?  en vanlig tunna rymmer alldeles för mycket, vill inte gärna blanda till flera hundra liter engobe…  Nån som har tips på högsmal behållare?

KAKL
0

testa göra egen "hink" av avloppsrör i plast.

Ulla
0

Vilken smart idé. Jag har några avloppsrörsbitar som jag ska se om de  duger att ta vara på. Botten borde ju gå att täta på något sätt. Det kanske tom finns avloppsslut hos rörmokarn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

#1 smart! Cool Hur tjocka avloppsrör finns?  hmm.  vägtromma finns ju…

#2  jo för mindre rör finns ju i alla fall såna plastproppar att sätta i.

Umerkajeff
0

Vad sägs om att dreja en då kan du ju välja exakt hur stor du vill ha den !!!

pyromanen
0

#4  Så stort kan jag tyvärr inte dreja. Min smärtgräns går redan vid 5-6 kiloSkäms.

j-aan
0

Varför inte hälla på engoben?

pyromanen
0

#6 blir så lätt dubbla lager engobe på några ställen, enkelt på andra vilket syns efter bränningen på ett sätt jag inte gillar. Vill ha det jämnt.

benkebonk
0

Du kan ju spruta engobe, eller "rulla runt" i en balja (täck toppen).

Att svampa utsidan i flera lager borde ju också funka, beroende på vilken effekt du vil ha.

ClayLover
0

Hej

Kolla även ventilationsrör "spiro" som finns i många olika storlekar och med tillhörande lock.

j-aan
0

# Du vill altså att engoben skall påverkas av den underliggande leran. Då avgörs ju resultatet av hur tjockt du lägger engoben. Varför inte blanda in den underliggande leran i engoben till önskvärd påverkan så kan du lägga den tjockt med önskvärt resultat.

pyromanen
0

#10 Det stämmer att jag vill ha lagomt tunn engobe och påverkan av underliggande lera (ved-saltbränner) och jag förstår din idé med att blanda in lera, men det skulle troligen kräva att jag gör flera olika prov först för att hitta rätt blandningsförhållandet för "önskvärd påverkan".  Men kanske skulle kunna vara användbart även till andra föremål…  Gör du så?

L.A.E
0

Frågan är hur lätt kommer det att bli för dej att kunna lyfta detta föremål som är 80 cm långt och i ett annat föremål som är 80 cm hög?. 80cm+80 cm= 1,6 m

Själv skulle jag bygga en liggande behållare av formplywood i rätt längd. Enkelt att doppa, man får se till att inget rinner in om det är ihåligt. Tyg lera eller annat som stoppar engobe för att rinna in.

Ha det bra vi åker till Estland  om liten stund för att hämta hem keramiken vi gjorde i sommras.

pyromanen
0

#12 lått som en plätt blir det Flört

Trevlig resa!

pyromanen
0

#12, Men du!  där sa du ju nåt!  formplywood… fast jag vill då ha den å höjden… det måste ju gå Cool

j-aan
0

#11 Nej jag gör inte så. Har aldrig gjort någon 80cm hög pjäs som jag engoberat. I sommras gjorde jag däremot en kavlad vas nära nog 70cm hög som jag engoberade. Då penslade jag på flytande engobe för att därefter rulla den i polveriserad torr engobe av samma sammansättning. När jag sedan med hjälp av en kavel på insidan pressar ut formen något så spricker utsidan upp varvid den underliggande leran syns i sprickorna. På samma sätt gjorde jag det 60cm långa öppna hjärta som Lennart förhoppningsvis får med sig hem från Estland. Båda är brända i vedugn av anagamatyp. Men nu är det saltugnens tur att brännas om två veckor. Lycka till med engoberingen.