Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 7053 ggr
KaptenElin
1

Lera från naturen

Hej! Jag hittade vad som verkar vara en "leråder" när jag grävde i vår skog (på Gotland). Leran känns precis som lera man köper, men är inte grå, utan drar mer åt terra cotta. Jag blev supersugen på att göra konst med leran från min egna skog. Men frågan är - går det att bränna?

Ni får ursäkta om det är en dum fråga - jag är helt obevandrad inom keramik.. :)

pyromanen
0

Vad häftigt att hitta en leråder!  Klart den kan brännas Cool, tänk på alla tegeltak och väggtegel man gjorde redan för hundratals år sedan med sån lera man grävde upp lokalt.

Kanske klokt att börja med att testa bränna den ganska lågt när man inte känner till smältpunktet.

Du får jättegärna berätta o visa bilder Glad

ramjambam
0

Jag experimenterade med lokal lera här på Åland. Det gick endast att bränna till ca. 1000 grader. Det var mycket arbetsamt att gräva upp, och om man vill bli av med alla småsten osv måste det torkas, slammas upp, silas och torkas på nytt. Jag grävde egen lera endast den ena gången, dra egen slutsats…
Jag fick i alla fall mycket erfarenhet från det hela. Minns det som något roligt. Det finns andra här som har använt mycket lokal lera, det var en föräljningsargument. Jag sysslade med stengods, de som fortsatte sysslade med lergods. Min lera blev till en jättefin glasyr, inte bortkastad tid alls.

Bregotta
0

Jag har grävt upp lera från sjöbotten här där jag bor. Den har jag bränt som glasyr på stengods. jag slammade upp den och silade, gjode  en första provbränning. Den blev fin i färgen men  "skar sig" dvs gick isär på godset. Jag blandade då i kvarts och då blev det en "hel" jämn yta. Den blev snyggt mörkt rödbrun. Vill minnas att jag brände den till 1230. Men som sagt endast som glasyr på skröjat stengods OCH stående i ett fat OM den skulle rinna!