Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3819 ggr
Keraleij
0

kortbetalning

Jag har hittills bara tagit emot kontant betalning i min butik, men fler och fler frågar om de kan betala med kort. Ibland har jag gått miste om köp när folk åker för att ta ut pengar och aldrig kommer tillbaks.

Till kommande säsong med start påsk funderar jag på att skaffa kortläsare, men det verkar vara en rätt dyr historia, både i uppstart och löpande. Vad har ni andra för erfarenheter och tips?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Nån som vet om två företag kan dela på en terminal?

abbis
0

du hyr terminalen av babs …kostar ca 350:- i månaden beroende på terminal ingen uppstartsavg vad jag vet… . sen tar dom ut en avgift per köp samt 1,8% på beloppet.kostar lite olika beronde på vad kunden har för kort.

Du kan ha en enkel kortdragare som du kör manuellt…då skickar man in slippar som kunden skrivit på och får sen pengarna insatta efter ett antal dagar..tror inte den är så dyr..Hade en sån när jag inte var så stor*L*

Det som är bra med en terminal är att du har pengarna på kontot dagen efter…man tjänar ränta om man har en kredit.Terminalen jag har får kunden själv knappa in sin kod så den har en hög säkerhet…skönt att slippa ta leg varje gång…

Du kan inte dela terminal med någon annan  för terminalen är kopplad med ditt företagskonto…blir nog alldeles för bökigt att reda ut rent bokföringsmässigt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
0

2

Ok, bra att veta. Jag ska kolla lite till. Det blir för dyrt att köra två terminaler tyckar jag:/

Znurr
0

Halloj! Man borde ju kunna ha ett gemensamt konto, om man delar på terminalen. Och sedan föra över pengarna till respektive "firmakonto" med kortkvittona som underlag/verifikationer. Hur gör alla frisörer exempelvis som hyr stol i en salong?

abbis
0

min frisör tar inte kort…Att dela ett konto med någon skulle jag aldrig göra..men det är jag

LeWE
0

Jag tar kort men tror det är svårt att dela.. besvärligt med bokföringen.

Annars tycker jag det är värt att ta kort, skönt att pengarna kommer in direkt på kontot.

anmaba
0

Jag använder kortapparat och tycker det är värt pengarna den kostar att hyra.

didis
0

Nu har visserligen ingen någonsin köpt min keramik… men om jag skulle köpa någon annans kan tyvärr möjligheten att betala med kort vara avgörande (jag bytte frisör för de bara ville ha kontanter). Jag har sällan mer än 100:- i kontanter på mig och det får man väl inte mycket keramik för…?

Jessika
0

mm… nog är det så att man gärna vill betala med kort nu för tiden. Men att ha en sån gammeldags apparat som man drar över kortet och skickar in papperskopian, det kan väl inte kosta så mycket? eller blir det samma avgifter per köp?

zzaga
0

Det skulle jag också vilja veta. Men många är kanske skeptiska mot de där gammal som man drar? Det har ju skett ganska många bedrägerier med dom, eller har jag fel?

lotta2
0

Det har skett många bedrägerier med dom nya också, inbrott med utbytta kortterminaler osv ,eller att folk byter ut ens terminal mot en falsk en. Men jag tror inte att man är så intressant ur en bedragares synpunkt som ex Kappahl eller  en liknande affär som omsätter så mycket jämfört med fattig konsthantverkare.

abbis
0

Vet inte ens om dom gamla maskinerna finns fortfarande..telefonnr till babs där ni kan kolla är..08-6916900

Znurr
0

Men att dela konto för korttransaktioner är ju samma som att dela kassa…Man får ju ett kontoudrag varje månad som man stämmer av mot sina insamlingskvitton så det är ju ingen större risk…Alternativet är ju att en "huvudperson" står för terminalen och "hyr" ut den till sina kompanjoner, man delar på alla kostnader, när kortet är draget och pengarna finns på uthyrarens konto så cashar uthyraren till kompanjonerna, med avdrag för div avgifter..

Alfur
0

Jag har ingen kortdragare. Men det efterfrågas mer och mer när man är ute på mässor mm, och om man skall ha en trådlös terminal (som funkar även utanför din fasta butik) är det en rätt kostsam historia. Det måste säljas en hel del via kortterminalen för att vara försvarbart, och då menar jag köp man verkligen skulle gå miste om annars. (Många som vill använda kort har egentligen kontanter när de väl inser att kort inte funkar.)

Min lösning under flera år är att skriva ut en faktura! Det är inte vanskligare är de manuella kortdragarna (de med "slippar"), så länge som man får med rätt uppgifter av kunden: Namn, Adress, Personnummer, Underskrift, och att kunden också visar legitimation. På fakturan måste förstås betalningsvillkor etc tydligt anges, samt uppgifter om vara och pris. En sådan undertecknad faktura är ett juridiskt bindande avtal för kunden, dvs om betalning inte sker enligt villkoren, kan du koppla in inkassoföretag och kronofogde etc och driva en process.

Min erfarenhet från många år är dock att folk är betydligt mer ärliga än vad man kan tro! Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsinn blivit blåst av någon 'fakturakund' under alla mina år på hantverksmässor o dyl. -Jag antar att de som är ute i onda avsikter hellre lägger sitt krut på mer lukrativa bedrägerier än en trevlig liten tekanna i blyfri glasyr…Räcka ut tungan

Dessutom har jag sett en och annan hantverkskollega stå på mässa med sin skinande dyra trådlösa kortdragare och gnissla tänder eftersom mobilnätet saknar täckning just där, eller bankens server ligger nere för tillfället, eller nåt annat "high tech trouble". Då spottar jag lite lätt på pennan, slätar ut fakturablocket, och skriver leende ut en teknikoberoende faktura till min kund…Cool

abbis
0

Jag tror dock tråden handlat om permanenet korrtdragare i butik..På mässor får folk ta för givet att man inte har terminal med sig..

Vad det gäller fakturering så har jag dåliga erfarenheter speciellt av privar personer.Dom som redan har betalningsanmärkningar och satt i system att beställa hej vilt från allt o alla dom får du aldrig betalt av även om du skickar till inkasso..Dom gånger jag tänkt koppla in kronofogde så har dom bara skrattat åt mig och sagt glöm det ,finns inget att driva in där…Jag gör en koll på alla som beställer via nätet numera och dom som har betalningsanmärkningar får ta leveransen mot postförskott.Den kollen kan man göra gratis på internet.

ha dé

abbi

lotta2
0

#1 ZZaga,

babs har en kortdragare / betalterminal där fler verksamheter (upp till 10 st) kan dela terminal. S 3000 heter den, kostar ca 375 spänn i månaden.

Alfur
0

Jag har väl råkat haft tur än så länge då, abbis, peppar peppar. Och visst finns det så klart en risk när man ger någon kredit med en faktura. Man får väl avgöra från gång till gång om personen framför dig verkar inge förtroende antar jag.

Att kolla ev betalningsanmärkningar på nätet verkar bra! Behöver man dock inte personnummer, eller räcker det med kundens namn och adress? Har du månne en länk till detta?

/ Alf

Keraleij
0

Jag har också använt mig av faktura/inbetalningskort till kunder som snopna upptäcker att de inte har kontanter. Peppar, peppar som sagt, men jag har också bara haft ärliga kunder hittills.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Vavrakeramik
0

Även jag har låtit kunder sätta in pengar på mitt konto o än aldrig haft problem med att någon struntat i att betala. Det känns inte som att keramik är så "stöldbegärligt" på det viset. Har dock funderat nu inför sommaren då jag kommer att börja sälja glass också. Det känns vanskligare att låta folk betala när den så att säga redan är uppäten! Där får det bli kontanter eller ingen glass tror jag…

abbis
0

Där ni kan kolla folk heter ratsit.se  är ni nyfikna vad konkurrenten omsätter kan ni gå in på yreg.se

Det räcker men namn o adress på privatpersoner.Man får några gratis per vecka skall man ha många namn så kostar det en slant..

Allt handlar om hur mycket man fakturerar ..Har man en faktura då och då så kanske man klarar sig…

En sak lärde jag mig när en SUPER trevlig kvinna med dotter kom in och skulle köpa "arbetskläder " på faktura.Hon hade t.o.m ett falskt registreringsbevis på sitt städbolag.Hon legitimerade sig och som sagt va JÄTTE trevliga.Hon hade varit runt på 5 butiker i stan o plockat ut varor.Jag fick innan krediten gick ut ett telefonsamtal fån min kollega istan som oxå va drabbad.Hon sa att dessa pengar va bara att glömma .Kvinnan va häktad och blev senare dömd.Skadestånd jo tjena …när det inte finns nått att ta.Jag förlorade 8000:- på henne..Dom andra butikerna ungefär lika mycket..Hon hade varit på turne länge innan polisen tog henne. 

Haft flera stölder/snatterier oxå..En trogen kund som va inne flera ggr i veckan  tog jag med kläder för 2000:- i ryggsäcken…Jag vill inte veta va hon snott tidigare.Men jag satte in varularm på klädbutiken efter halvår..då vi hade mängder med tomma galgar VARJe dag..Ärliga människor finns det säkert men dom som vill stjäla dom stjäl.. Jag litar inte på NÅGON.*L*

Alfur
0

Tack för länkarna, kan nog komma väl till pass vid beställningar!

Förslagna bedragare som abbi råkat ut för är förstås pest! Men som Vävra sa, risken att bli utsatt varierar nog en del med branch, och jag tog liksom för givet att vi pratade keramikförsäljning här… Kläder tror jag nog är betydligt mer stöldbegärligt, än att försöka pula upp en tekanna i armhålan och smita ut ur butiken…*L*

Det hela blir förstås en fråga om kreditrisk versus missad försäljning. Man får väl hoppas att det finns färre uppsåtliga bedragare än ärliga kontantlösa kunder helt enkelt, något som jag envist inbillar mig.

Pst, Vävra, har du tur så kommer det många kortkunder som du inte kan sälja glass till, utan måste äta upp den alldeles själv! Räcka ut tunganFlört

Jessika
0

Jag vill gärna tro att människan i grunden är ärlig. Jag hoppas att folk har respekt för hantverket och förstår att om man stjäl av konsthantverkare drabbar det en person personligen. Man får hoppas att de som gör sånt får dåligt samvete varje gång de använder keramiken…

Förra sommaren hade jag saker till försäljning på ett museum, när jag hämtade grejerna saknades det ett troll…

abbis
0

Tror inte dom som stjäl bryr sig ett skit om vem det drabbar..

Vavrakeramik
0

#22 alfur- jag har tänkt på det där. Det kan bli endel att äta upp när säsongen är över… Men det finns säkert många som ställer upp o hjälper till!

avalon
0

Jag håller med Alfur om att man måste ju väga ev. förlorad inkomst mot ev. bedrägeri när man bestämmer om man skall skriva ut en faktura. Och jag tror man förlorar mer på att aldrig skriva ut en faktura, än det man förlorar om någon inte skulle betala. Så vanligt tror jag inte det är. Så är det såklart skillnad på vad det är för butik. I en klädaffär, som abbis, så är det såklart större risk än om man säljer sitt eget hantverk. Dom flesta större butiker (kläder m.m) ger nog bara fakturor till företag. Sen skulle jag nog inte börja skriva ut fakturor på marknader och så heller, där borde ju folk ha med sig kontanter så då skulle jag bli misstänksam.

Bruzapetra
0

Tänkte bara lägga in en prisuppgift här då jag själv ska investera i en kortläsare via Handelsbanken. Jag betalar 265 kr imånaden inklusive allt. Service, uppgraderingar, alla nya tekniker odyl. Kunden slår själv in sin kod på den. Jag tycker faktiskt inte att det är så himla farligt. På en missad kruka har jag tjänat ihop den varje månad och mer än så tror jag man förlorar om man inte tar kort. Men det är ju bara vad jag tror:) I vilket fall som helst är jag en av de hopplösa som aldrig har några kontanter i fickan!!! Man känner andra via sig själv…

Mvh Petra

lotta2
0

Petra, är det direkt från din bank du hyr den? Inte via Babs eller någon annan? Har du inte en saftig procent per inköp också?

Med kännedom om hurdan jag själv är som aldrig längre har några kontanter på mej, och själv ofta struntar att köpa saker för jag sällan kommer förbi en uttagsautomat , och då affären inte tar kort så köper jag inte. För man orkar ju inte åka fram och tillbaka ibland, eller har inte tid. Så jag ser  det också som en viktig grej med kortläsare. Så vi är många sådana  Petra…!!!

Bruzapetra
0

Jo de tar procent på varje köp, runt 1 procent. Jag tänker som så att jag lägger på de kronorna på godset;) Ja, jag hyr den direkt från banken, pratede med dem i dag och jag skulle dit och fixa den. Vågar förstås inte säga exakt var de får den ifrån. Men Babs är ju ägt av Föreningssparbanken bså det tror jag inte det kan vara. Jag hoppas det är värt det iallafall!! Vi går ju inte direkt mot ett "löspengssamhälle" så det är lika bra att köra på tycker jag:)) Det går också köpa en dosa för runt 6000, då måste man köpa nån slags köpeblabla för 1200 om året. Men kommer inte riktigt ihåg vad det hette, men det går också.

lotta2
0

Tack Petra. JAg tycker det var ganska billigt. Bättre pris än jag såg på Babs egen hemsida iaf…