BLYERTS PÅ KERAMIK?
Är det nån som vet hur höga grader blyerts tål? jag har ett samarbete på gång med en kille som är jätteduktig på att teckna o nu har han tecknat på en av mina skålar. På utidan med keramisk svart penna men han har också lagt en blyertsteckning på insidan av skålen o jag funderar nu på hur högt jag vågar bränna in det. Nån som vet?
undrar jordemor åse
Blyers är ju grafit/kol så det brinner nog vid ganska låg temp.
Som Pyro säger…..
Blyerts brukar man använda till hjälplinjer m.m. just för att det försvinner när man bränner….

Hej du borde testa att använde oxidkritor dem kan man tillverka själv eller köpa på cerama elller seeman.
Fann denna beskrivning på hur man gör dem själv på:http://keramikfabrik.blogspot.com/
_Men man kan ju även göra sina egna oxidkritor om man vill det, himla lätt är det,
så här gör du:
Du behöver Kaolin, vatten och valfri Oxid/färgkropp
beroende på vilken färg du vill att din krita ska ha._
_Ta lika mkt kaolin som oxid och blanda ihop, sen tillsätter du bara vatten tills det blir lagom lerkonsistens, den ska gå att rulla ut till korvar/kritor utan att den spricker eller kladdar.. Använd handskar när du knådar och rullar, oxider är inte bra att hålla på å pilla i!
TIPS! om du använder koboltoxid så ta lite mindre, den är både dyr och färgar så in i helvete, behövs bara lite för att det ska bli blått, och om du vill ha svagare färger så tar du såklart mindre oxid än kaolin, prova dig fram.
När du rullat ut din färgade deg till kritor så ska du bara låta dem torka, vilket går fort om du lägger de på en gipsplatta eller skröjat fat. Sen så skröjar du kritorna i MAX 900°C! sen så kan du börja använda dem!_
Jag vet att det finn ett gammalt inlägg om just oxidkritor här på forumet där det även finns en beskrivning av tillverkningsprocessen.
Lycka till
MVH Rikard

Han kan väl fylla i blyertsteckningen med keramisk penna?
Tusen tack för era svar. Han har ju somsagt redan målat med keramiska pennor på utsidan av en skål sen skulle vi testa hur det blir med blyerts också. Enl. honom brinner blyerts inte förrän i superhög temp?:)
Men som sagt, det var en test o jag har ju också för mig att man använder blyerts som testlinjer.
ska bli kul att kolla iaf.
Tack o bock för era svar.
Finns lite lera i grafiten tror jag, men själva grafiten tål absolut inte hög temp.
HEj Jordemor.
Berätta hur det gick sen du brännde med blyerts, och keramisk penna.
Blev motivet kvar?
Hur hög temperatur använde du?
:o)
www.lerigahander.blogspot.com