Skapar det här otur?
Ja, att berätta i förväg om en glasyrugn?
Jag bränner reducerande bl.a. Coopers 386 och 401, tyckte dom blev fina på småskålar, testar dom nu på större föremål.
Ha en fin Helg!

Nää..det lär inte betyda annat än att det finns en del förväntansfulla personer som vill se resultatet..
Du kommer väl att visa nån bild sen hoppas jag…
Jag tror att det ger tur. Det är många här som väntat otåligt på att få öppna en ugn efter det att dom haft bränningsproblem som dryftats i forumet. Vad jag kommer ihåg så har det alltid gått bra. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Låter bra!
Om det blir nåt sevärt postar jag en bild imorgon, kul i alla fall att inte bara köra på Temmoku och oxblod…

När man såtter igång en ugn ska man spotta tre ggr… tvi, tvi, tvi.. då går det bra sen
Gör du så, LeWE?
Jag bränner rökelse ibland när jag sätter en viktig ugn, typ sista chansen inför en utställning.
Men annars tror jag som Ulla, delar man med sig här för det gott med sig. Hoppas du blir nöjd med glasyrerna, Rolf!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#4 Många typer av besvärjelser förekommer inför bränningar i vedugnar. Brännmästaren Andres Allik hällde champagne över fronten på sin anagamaugn sedan skulle alla som var inblandade i bränningen dricka ur resten. Jag tror att många har små riter och besvärgelser som skulle vara roligt att höra om.
Jag har läst att mästaren som skötte bränningen i östasien hade speciella kläder och dom hade ceremonier för att få bränngudarna på rätt humör, på den tiden så förstod man ju inte kemin i glasyrer och hade inte lika rena råvaror som vi, så resultatet kunde nog variera avsevärt, sen tog det väl ett tag innan man fick koll på det här med reduktion också…
Ugnen ligger på 455C, får vänta till i kväll!
Har redan kikat lite, ser riktigt bra ut! Blir nog bilder.
Jag är också nyfiken på färska bilder
Å va fin
, är det en och samma glasyr över hela? Snygga prickar…
Tack!
Ja det är samma glasyr men lite olika tjocklek, på halsen så doppade jag den en gång innan jag sprejade den, så det blev dubbelt glasyrlager där, då blir den nån slags underlig "grå" Celadon, intressant.
Receptet är hämtat ur Emmanuel Coopers bok, glasyr Nr 401.
Fläcken är nog en förorening som kommit av misstag vid glasering, ska se om jag kanske kan knåda in lite lera med järnoxid i en större klump lera för att få fler fläckar, dom blev kul…
#10 Snygg glasyr på en fin ren form. Och fläckarna satt precis där de skulle!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tackar!
Ska prova att dekorera lite med järnoxid, nu blev det lite för få fläckar på ena sidan, den här glasyren verkar ta upp färg från järn väldigt lätt.

Gillar verkligen glasyren! Önskar jag hade ugn som klarde Reduktionsbränning.
Järnfläcken är helrätt!
/MT
Tack!
Förstår att det är tråkigt att inte kunna reducera, men det finns ju en artikel just om detta, hur man blir lycklig med sin elugn. Mitt tips är att doppa eller spruta på två eller fler lager glasyr, då kan man få "liv" i ytan även i oxidation, har jobbat med det en del, funkar även för lergods.