Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2725 ggr
Nyborjarkeramikern
0

Hur hanterar ni glasyrrester?

Ja precis som rubriken frågar så är jag nyfiken på hur ni hanterar era glasyrrester i och hur man ska hantera sina glasyrrester.

När jag glaserade häromdagen så hade jag en hink med vatten bredvid som jag kunde skölja av t.ex. min "omrörningspinne" och andra verktyg som jag använde. Vad gör jag nu med den? Glasyrresterna ligger nu på botten.

Och hur ska jag hantera spill m.m som blir på sidan av glasyrhinken? Vågar jag skölja ner det i avloppet? Det ska man väl inte göra?

Jag skulle bli jätteglad för era synpunkter, och har ni några andra kloka råd om just detta så tas de också tacksamt emot.

pyromanen
0

Har en plasttunna för sånt.  Grovdiskar allt med glasyr på i denna tunna (samma gamla vatten varje gång, mojset lägger sig på botten så det är hyffsad genomskinligt det jag "diskar" i i alla fall.)

Om man blandar glasyr själv så vet man vad som är i och vilka som man ska vara mer eller mindre försiktiga med.  En glasyr t.ex. som består av kaolin, fältspat och kanske lite järnoxid det bryr jag mig inte om det hamnar i skogen eller avloppet.  Men är det kobolt, krom mm mm då blir det tunnan.

Det finns en artikel som Anders Fredholm skrivit om verkstadshygien. Ska frsöka hitta den och putta upp den.

Vi har också haft en tråd förrut om detta med glasyrrester, ska försöka hitta den med.

Haekjo
0

När din sköljhink är full kan du hälla av överflödigt vatten, låta torka och lämna in på miljöstationen, alternativt skrapa över i någon stor keramikgrej du tänkt kasta och bränna alltihop i ugnen så du får en stor glasklump av det som man kan kasta bort.

Ett roligare alternativ är att röra upp det o göra glasyrprover, du kanske har fått en ny rolig glasyr att använda igen.

Nyborjarkeramikern
0

Haekjo:

Det finns inget farligt/ohälsosamt med att låta vattnet avdunsta då? Typ ngt ämne som då avges ut i luften?

pyromanen
0

#2 Det med att hällla av vatten funkar bara om man inte använt några lättlösliga metallsalter, (t.ex. koboltnitrat) som inte lägger sig på botten utan finns löst i vattnet.

Haekjo
0

#3 Det borde väl vara samma sak som när alla ens grejer man glaserat torkar?

#4 Aha det visste jag inte.. vilka mer ämnen räknas in bland dem då?

Marang
0

Det där med att försöka ta till vara tycker jag är farligt, att göra glasyr prover menar jag då. Troligen blir det bara skräp av det, inget man vill glasera sina bitar med. Men hemska tanke, tänk om det blir jättebra! Går ju inte att repetera. Man vet ju inte receptet! (Om man inte använder samma glasyr för jämnan). Kommentar?Obestämd

Haekjo
0

Marang, vi gjorde så när jag gick på kurs på folkuniversitetet, och det blev bland annat en jättefin och blank mörk skogsgrön som jag använde mycket. Man förlorar ju inget på att prova, och att man sen inte kan göra om det tycker jag är bara lite tjusningen, "limited edition"   Skrattande