Hur ska man träna?
Jag har nyss upptäckt att jag bara har 5 minuters promenad till Husbybadet från verkstan. Tänk att det tog ett helt år innan jag kom mig för att gå dit. Nu har jag äntligen kommit igång med träningen och känner mig jätteduktig. Vi är några stycken som tar en promenad dit på lunchen ett par gånger i veckan och som hittills har testat litet av varje.
Finns det några övningar som är speciellt bra för keramiker? (Med tanke på att det kan vara ganska slitigt att hålla på med keramik.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag går på vattengympa…eftersom man inte skall träna statiskt om man jobbar statiskt
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Vattengympan har jag ännu inte prövat på, men det finns ett pass vid den tiden varje dag så det skulle ju passa bra.
_
_

Eftersom jag har en kropp som tagit mycket stryk av keramiken vill jag slå ett slag för det som kan göras för att undvika skadorna.
Rätt arbetshöjd, hjul på allt i verkstan, dreja med spegel och för guds skull…..varför sitter vi fortfarande på golvet och drejar som japaner på 145 ? Inga glasyrhinkar på golvet utan upp med dem.
Simma är annars suveränt bra, tycker jag. Det är ofta axlar, nacke och rygg som knäcks först hos keramiker och efter en simtur + bastu känns de delarna som en hög överkokta makaroner och det är bra.
Jag blir lite avundsjuk på er som bor nära ett bad …det tar emot, men det är i varje fall en bra sak med stan ….
Allsidig gympa är alltid bra typ friskispass.
Där går man igenom kroppens muskler och låter även hjärtat få sig en omgång. Jag jobbar jättenära F&S så ett tips är att gå på deras lunchpass, där brukar det vara lite folk och så brukar de vara 45min långa. Annars är gym bra för att träna axlar och rygg. En bra liten avslappning som är bra för trötta axlar finns på friskis hemsida. Den är egentligen gjord för de som sitter framför datorn men borde nog vara bra för keramiker.
Eftersom jag är både hälsoinspiratör och skyddsombud på mitt arbete kan jag defenitivt hålla med Lars T, tänk på hur ni arbetar med eran kropp varje dag.
Det viktiga är nog att man provar på lite olika sätt att träna tills man hittar något som man tycker är roligt annars lägger man nog av efter ett tag. Bra som Ulla gör och går ett gäng tillsammans för då är det svårt att banga ur.
Usch nu lät jag nog överhurtig…………….
Det stämmer. Kan man hitta någon som man går tillsammans med så blir det av. Det är så lätt att säga "i morgon" när man går själv. Att inte gå när man gjort upp det med en kompis känns som att svika, och vem vill göra det.
_
_

"varför sitter vi fortfarande på golvet och drejar som japaner på 145 ?"
vad menar du med det? hur ska man sitta vid drejskivan? högre?
Jag har en höj o sänkbar o inställbar stol har även höjt upp drejskivan 50 cm från golv ..kan på så vis reglera arbetsstälningen..har naturligtvis spegel och alla glasyrtunnor upphöjda på hjul..
men va jag än gör för att underlätta så säger kropppen ifrån ändå..har fibro myalgi sen 15 år tillbaka så vissa saker tål den inte som att Byta element i ugnen som jag nu gjort i 2 dagar..
Nått som jag absolut inte skall hålla på med är styrketräning …blir så dålig då jag redan kanske lyft och jobbat statiskt hela dagen
#7 hoppas att du har kontaktat en sjukgymnast som kan ta fram ett speciellt träningsprogram för dig
Jag var på pilates i dag. Det känns som en träningsform som har väldigt statiska övningar. Vad säger du pluppan om pilates?
_
_
#8 nej tyvärr …när jag insjuknade så blev det mycket spring hos sjukgymnaster mm.Fick gå ett halvår bara för att lära mig avslappning*L*..men numera försöker jag lyssna på kroppens signaler sen är min sambo utbildad massör…förr svaraade jag på akupunktur men det gör jag inte längre..
vattengympan är suveränt bra för mig..

Jag går en snabb promenad nästan varje morgon och jag vill gå själv för det funkar som meditation för mig.. kommer på många bra ideer på mina promenader, sen har jag fått hjälp av en sjukgymnast för några år sen till ett träningsprogram på gymmet, det är bra för mig, jag har inte haft så mycket problem med axlar o nacke sen jag började. (Så blir det julrusch.. hm.. och man slarvar, när man verkligen borde..!!)

#6 Abbi har redan svarat på sätt och vis. Jag har absolut inget emot japaner så jag får väl försvara mitt uttalande. De sitter egentligen traditionellt i skräddarställning och drejar, givetvis då med en assistent som sköter själva snurrandet. Antagligen därför så såg de första elektriska hobbydrejskivorna ut som gamla Shimpo fortfarande gör, knappt över golvnivå. Våra stela europeiska kroppar mår dock inte så bra av den hopkrupna låga ställningen. Jag brukar propagera för att höja upp skivan till den nivå där man blir sittstående, alltså med nästan raka ben. Idealiskt är att ha en variabel stol så att man kan sänka stolen lite grann när man gör små grejer och då sittstår med rak rygg. På samma sätt kan man höja stolen när man behöver mer kraft och tryck uppifrån. Nu har inte jag några kraftproblem men ofta klagar mindre (tjejer) på att man inte orkar jobba med stora klösar och då kommer verkligen rätt teknik till pass. Allra bäst är då faktiskt att strunta i stolen och stå upp helt, då får man verklig kraft från hela kroppen.
Jag har också en del problem med nacke och axlar, men jag har aldrig gjort något åt det annat än tagit litet massage ibland. Jag kanske skulle gå till en sjukgymnast och få ett passande träningsprogram. i stället för att chansa på egen hand.
Så du tycker att det har hjälpt dig, LeWE
_
_
Bästa rådet jag någonsin fått i alla kategorier var rådet att stå upp och dreja som jag fick för något år sen (tror faktiskt det var av dej Lars, fast då i ett annat forum).Tack igen isf. Det är som en skillnad på dag och natt med min rygg. Innan fastnade jag i drejställningen och kunde knappt resa mej och jag misstänkte att jag fick börja hitta på annat snart att syssla med. Men detta löste alla drejproblem efter att jag fick vänja mej vid att stå och dreja. Nu kan jag inte tänka mej att sitta ner och dreja igen. När jag drejar stora krukor i flera sektioner och drejar även på min gamla skruttiga drejskiva (för att nå upp)och då måste jag sitta ner vid den eftersom den har en fast pedal, så känner jag direkt av min skröppliga rygg.

Men om man ser till att hålla ryggen rak så spelar det ju ingen roll om man sitter eller står upp.
Jag tycker jag har bättre balans och är mer samlad i kroppen när jag sitter än när jag står upp. Känns som om energin är mer samlad och fokuserad om sitter ner än när man står upp… lite flumm här, he he:)

…och de dubbeltrippelvikta benen då ? Och vinkeln som uppstår i ryggslutet/korsryggen ….?

Ja, Ulla, ett bra träningsprogram av en sjukgymnast är bra, ialla fall för mig. Jag går till gymmet 2ggr/veckan (när det inte är jul…) och träningen tar max en timma, jag kör snabbt igenom det jag måste. För mig är det bra och håller med om att det är bättre att sitta lite högt när man drejar, man bör tänka på att man inte höjer axlarna alltså att man sitter i nivå med själva drejplattan. Vid min förra drejskiva satt jag alldeles för lågt men har inte förstått det förrän jag skaffade min nya. Har kvar den gamla o blir alldeles förfärad när jag nån gång testar den, hur jag kunde sitta o jobba så?
Har inte samma problem med axlar o nacke numera..peppar..peppar..
Jag hörde med min kompis som är sjukgymnast om pilates och arbetsställningar i det stora hela. Pilates är helt ok tyckte hon men viktigast av allt är alltid arbetssitationen. Hon rekomenderar att man tar många korta pauser då man sträcker lite på sig och sedan att man varierar sin arbetställning. Stå och dreja, sitta och dreja, flytta stolen lite fram och tillbaka och så. Jag vet att det är svårt att lära sig hantera nya arbetsställningar men jag kan jämföra det med min förra chef som faktiskt bytte arbetshand för musen till datorn varje vecka. Känns ganska svårt men är en vanesak. Har man problem med någon kroppsdel ska man defenitivt ta kontakt med vården medans tid är, vänta inte tills smärtan är olidlig. Kan man få ett träningsprogram i tid går det ofta ganska fort att få skadan under kontroll men om man väntar är det en lång prosess kanske t.o.m. obotlig skada. Ni som har problem ge er själva ett nyårslöfte att ni ska gå och kolla upp det, det är eran kropp värd!
Tack för svaret pluppan. Jag ska ta mig i kragen och gå och kolla upp det efter jul. Ett bra "Årets nyårslöfte"
_
_
hur gick det med nyårslöftet?
På tal om att sitta på golvet och dreja, så var min dotter på en verkstad i Kina. Där sitter man på golvet, två saftiga bitar mitt i mot varann och tillsammans drejar dom stadens lyktstolpar 3,20 m höga i porslin. Själv har jag efter 30 år vid drejskivan inga större problem med kroppen. tror det beror på att jag alltid suttit högt med raka ben och investerat i sittriktiga höj och sänkbara stolar. F&S är inte så dumt, men har haft ett uppehåll därifrån p.g.a brusten hälsena. Och hur bär man sig åt att dreja med gips upp till knät på högerbenet? Jo det går faktiskt och kan tipsa på tekniken vid behov.
Håller med föregående talare. Tränar själv tre ggr per vecka. Ett fyspass, ett cykelpass för kondition för att få upp pulsen och vattengymnastik. Särskilt att få upp hjärtat så inga muskler blir stela och utan ordentlig cirkulation. Har känt att att få upp pulsen ger ordentlig cirkulation runt alla de muskler som används när man sitter och drejar. Men framför allt, inte sitta statiskt i flera timmar. Inget arbete på något sätt är bra att göra flera timmar i streck med samma arbetställning. I början när man bygger upp musklerna för att dreja så är det viktigt att även stimulera dessa som inte har direkt med drejningen att göra för att inte bli obalanserad!
Tycker om att sitta för jag använder kroppen som tyngd vid centrering. Sen har jag fått lära mig att sova med raka handleder för att blodflödet ska ha fritt ut i fingrarna och maximal avslatning under natten./Louise

Vi har haft uppe detta innan med sittriktiga höjosänkbara stolar, har du nåt bra tips var man får tag på en bra sådan Ingvar? Får själv ont i ryggen av sittande och ska höja upp skivan för bättre belastning. Men behöver ju då en bra stol.
Mvh Petra
#20 Jag har inte varit till någon expert, däremot har jag verkligen kommit igång med träningen. Okej, två gånger i veckan är kanske inte så mycket att skryta med, men det har hållit ända sedan före jul. Jag tänker utöka träningen och ibland blir det mer än två gånger redan nu.
Jag använder också kroppen som tyngd vid centreringen så jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna stå och dreja. Jag får låta bli helt och gör anna i stället som omväxling.
_
_
#23 En finess som kan vara bra på stolen är att den kan vippa framåt så bäckenet får räta ut sig med benen mer raka neråt och inte sitta i vingen 90 grader. Det finns stolar som t o m är som ett T där man sitter med baken på det övre strecket och har ett ben på varje sida om det lodräta strecket! (Var det någon som förstod
)/Louise
Det finnes en studie i Ergonomi för keramiker som utarbetats av Arbetslivsintitutet. Jag har den och tror du kan köpa den av kvinnan som har skrivit den: Lissu Helmers 08-6905869 eller 08-829629 eller 08- 7309800 . Det är ett riktigt bra häfte som tar upp alla arbetsmoment i en keramikverkstad.
Jag har två bra stolar. En som heter "ZIZZI" som jag använder när jag dekorerar. Den har ett bålstöd, man sitter med"ryggstödet" mot magen och avlastar rygg och axlar. Sitthöjden är ca: 75 cm. Den kommer från Kenab AB och återförsäljare är Kent o KarinNilsson Tel. 0454-39520
Vid drejskivan använder jag en: "HÅG Capisco" vilken gör att man sitter rak i ryggen. Den har en maxhöjd på ca: 80 cm och är avtorkningsbar. Den kan kompliteras med ryggstöd, men det har inte jag. HÅG AB tel. 08-4427800 031-77400 040-300160
Gå in på nätet och företagen. Där kan du se hur dom ser ut.
Om man har en arbetsskada relaterad till sin verksamhet, finns det pengar att ansöka om på försäkringskassan för hjälpmedel. Upp till, jag tror ca. 75000 Kr.

Vad bra! Tack för tipsen. Ska genast kolla upp stolarna.
Dagliga promenader så att hela kroppen får bli varm,,och det blir genomströmmning i axlar och nacka..utan någon påfrestning…massage..och yoga eller pilates det är kanon…jag har tränat styrka tidigare, men yogan är surevän..man blir mjuk och blanserad i hela kroppen..och i knoppen..lycka till Ulla med att komma igång och fortsätta med något som passar just dej..bra att prova olika som sagt,,men ett vanligt rörelsemönster som att gå tror jag är bland det billigasta och bästa för kroppaskrället.

Jag har en sits på min stol som lutar framåt, så att man sitter med låren mer neråt än horisontellt. (Som om man sitter in en sadel ungefär) Dessutom har jag byggt om sitsen så att man kan 'flippa' den även i sidled! När man drejar lutar man sig ibland ofta till höger (om man är högerhänt och drejar moturs), och man sparar ryggen mycket om man strävar efter att ha höftpartiet parallellt med axelpartiet! När jag lutar mig åt höger flippar jag även baken lite åt samma håll, och sett bakifrån behåller jag på så vis ryggraden ganska rak. Sitter du på en fast stol blir ryggraden som en banan. Min lilla flipbara sits låter mig följa med med bäckenet, och det är väldigt skonsamt för min rygg. Ett extra plus är också att man får en variation av tyngdpunkten i sittandet, man sitter inte bara helt still, utan varierar belastningen hela tiden.
#29, det låter som en bra stol, var har du köpt den?
/Sofia
Ulla, hur går det har du fått in dagsrutinen!
/Louise

#30: Sofia, själva stolen är en simpel kontorsstol köpt på ta-tillvara-verkstan för 20 kronor.
Ryggstödet lågt som svankstöd, och hjul på benen.
Själva sitsen är dock nåt jag byggt själv. En ca 10-15 cm tjock trähistoria, permanent vinklad framåt, och tippbar åt sidan. Ett lager skumgummi som stoppning, och klädd med läder. Inte så krångligt egentligen. De är som en liten löst liggande 'enhet', som man även lätt kan ta flytta till andra stolar om man behöver.
Sidodippen behöver inte vara så stor. Min dippar ca 5 cm, vilket ger en höjdskillnad tvärs genom bäckenet på ca 10 cm (när det dippar på höger sida höjs det motsvarande på vänster sida…), och det tycker jag räcker för att 'matcha' skuldrornas rörelser. Dippar man mer än så får man lätt känslan av att glida av sitsen.
Blev du nåt klokare av detta? -Kolla in Snövit nästa jul, dvärgen som spelar orgeln, HAN jobbar med höfterna han, och det var där jag faktiskt fick det första fröet till min sits! 
Tidigt 80-tal kom det som patent med stolar ifrån Norska Stokke och Håg som än idag har det som grund i sina stolar./Louise

No shit?!
Finns det verkligen redan stolar på marknaden med sitsar som är tippbara i sidled? -Tippbara medans man sitter på dem?
-Och här trodde man att man hittat på nåt nytt….men 'inget nytt under solen' tydligen….eller i det här fallet 'inget nytt under stolen' då….
Hubert: Har du nån länk till dessa stolar? Jag googlade men hittade inget…)
Jag tror det är www.hag.no och stokke www.stokke.com men är numera inriktad på barnstolar men på 80.talet var det stolarna som man lutade knäna på. Capisco ifrån Håg är sitsar reglerbara och vissa formade så man kan ha benen raka neråt i en urgröpning på framsidan på sidorna men med din ide att ha rakt bäcken!/Louise

Ja, jo….fast de verkar fortfarande ha en sits som endast är rörlig i ett plan, framåt/bakåt, vad jag kan se…?
Min är rörlig i två plan, dvs även i sidled. Det är liksom det som är tanken med det hela, att kunna flippa bäckenet åt sidan på samma sätt som du lutar skuldrorna åt sidan när du drejar. Sett bakifrån är syftet att en tänkt linje genom axlarna skall vara parallell med en tänkt linje genom höfterna. Och eftersom axlarna ändrar läge under drejningens olika moment, skall även höften kunna följa med i rörelsen… Det är liksom kärnan i min idé… 
Det är bara att ta patent!/Louise