Glasyren börjar mjukna
När man bränner dekaler får man ibland rådet att bränna tills glasyren börjar mjukna. Men när händer det? Jag förstår att det är olika för varje glasyr och att man får testa, men finns det något tips som man kan gå efter för att inte bara gissa hejvilt? Känns bra om man kan spara litet energi på det viset.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Lergodsglasyr börjar mjukna vid ca. 600 grader, och stengods vid 800 grader, om jag minns rätt. 25 år sedan jag brände dekaler, dock, så ta annans råd om dem verkar veta mera :) Undvik att bränna för högt, eftersom färgerna blir sämre.

Hej!
Om man har färdigköpta dekaler (lågbränning) skall man ju inte bränna t glasyren är mjuk inte heller om man gjort egna dekaler med pigment som bara tål låg temp typ porslins/emaljfärg.
Men om man vill bränna upp dekal bränningen i något som liknar eller är stengods temp alltså att dekalen skall sjunka in i glasyren brukar jag bränna en 20-30 grader lägre än jag gjorde vid första glasyrbränningen (eller om du föredrar att säga andra bränningen) Detta funkar då naturligtvis bäst på glasyrer m brett brännintervall typ vita eller transp eller färdigköpta glasyrer som man kanske eventuellt ofta sätter sina dekaler på. Medans vissa glasyrer som faktiskt har ett väldigt litet spann (för min del en del askglasyrer) går tillbaks å blir matta vid den här behandlingen. Så vill man ha de resultat man verkligen vill ha så är det bara att experimentera som du sa. Att man skall bränna lägre beror väl på den samanlagda värmeutvecklingen eller vad det brukar kallas glasyren (inte leran heller för den delen) tål helt enkelt inte att brännas upp hur många gånger som helst. (Jag fick mina första tips om detta av Peter på Cebex Sthlm. för säkert 10-12 år sedan å med tanke på hur många kurser de hållit i dekaltillverkning sedan dess kan det säkert vara en bra idé att ringa å prata med honom)
Tack för svaren! Jag fick några viktiga pusselbitar där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_