Vindduk till kavling
Jag prenumererar på Ceramic Arts Daily och får en väldans massa roliga och nyttiga tips. Ett av dem som jag har anammat var att använda vindduk/vindskyddsfolie (sådan som man sätter i väggar när man bygger nya hus) när jag kavlar. Leran fastnar inte i duken och den ger minimalt med mönster/avtryck i leran.
Jag köpte en rulle på Byggmax för ca 200 kronor och den räcker i evigheter för duken är slitstark och rivtålig. Den ena sidan av duken har en "vaxad" känsla och är bra att lägga mot underlaget och funkar då som halkskydd.
Det är så skönt att slippa tyg som veckar sig och ger grova mönster i leran.
Vilken bra idé! Jag är rätt irriterad på de tyger jag använder när jag kavlar. Undrar om vi inte har litet vindduk över efter bygget i somras?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för det tipset. Har inte hittat något bra kaveltyg ännu. Men nu vet jag. Bauhaus here I come! 

Jag läste vinduk och tänkte att det var något man pressade vindruvorna i då man tillverkar vin …
Det låter jättebra. Jag har försökt kavla papperslera väldigt tunt mellan kopieringspapper förut, och det funkade inte riktigt. Har en känsla att vindduk kunde vara bättre. Kostar inte mycket att pröva!
Markisväv kan också vara ett alternativ.

Mitt kavlingsbord stod ute en tid så duken ruttnade delvis (klantigt…) Så det här låter ju jättebra!

Jag använder mangeln eller rättare sagt något som ser ut som en mangel men som man använde till att mangla ur vattnet ur den våta tvätten. Fungerar suveränt och det kan bli tunnare än tunt, ibland t om för tunt.