Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2929 ggr
Kerstin-O
0

Gasbrännaren till raku

Jag skall bygga en rakuugn av ett oljefat. Hur stort skall munstycket till gasolbrännaren vara?

Kerstin-O
0

Det finns ju många rakubrännare på forumet. Ingen som vet? Jag fattar själv att ju större eldningsbehållare, ju större munstycke, men hur stort skall det vara till ett oljefat.

Ulla
0

När jag skulle köpa en brännare så hade jag jättesvårt att hitta rätt.  Allt var i smådelar och ingen jag frågade kunde ge svar. Sedan fick jag en begagnad som fungerar bra. Nu finns den inte här så att jag kan titta efter, men jag ska se om jag har några anteckningar någonstans.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kerstin-O
0

Ulla vad gulligt av dej! Väntar med spänning.Skrattande

LarsT
0

Vilken storlek det ska vara på munstycket är relativt hela utformningen på brännaren. För att det ska bli effektiv förbränning krävs rätt blandning mellan luft och gasol. Frågan är snarare vilken slutlig effekt som behövs till en ugn i oljefatsstorlek och där blir svaret minst 20 kW. Det går med mindre men då får man vänta längre och då tar den mer gas än nödvändigt. Så..har du redan ett brännarhuvud kan du bara ha ett visst antal storlekar på munstycket. Ta då det största.

Har du ingen brännare alls behöver du en på minst 20 kw men då måste du också ha minst en P11 tub annars blir tryckfallet för stort och då får du inte ut hela effekten.

Kerstin-O
0

Tack LarsT. Vad vore keramikvärlden utan dej ? Flört Jag har  tunnan och en P11 tub, men inga övriga grejor, så nu skall jag ut på jakt efter restenSkrattande

Ulla
0

Bra att du fått bättre svar från annat håll :)

De enda tips som jag själv fått är att man kan ha en asfaltbrännare med tryckutjämnare och ca 4m lång slang. Det var det jag gick efter när jag skulle handla i en större järnaffär, men som sagt, jag fick inte ihop något vettigt av alla smådelarna de hade. Ingen hjälp heller.

Som tur var fick jag sedan en färdigmonterad begagnad brännare som fungerar alldeles utmärkt. Den finns inte här hemma utan ute på landet så jag kan inte kolla just nu hur stor den är. Det blir intressant för mig själv att se om den stämmer med Lars råd här ovanför.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kerstin-O
0

Ett stort tack Ulla även till dej. Skall säkert med alla goda tips och råd få ihop en komplett anläggning med brännare tills det är dags för min premiärrakubränning nu i vårSkrattande

L.A.E
0

Det finns en mycket bra brännare från Holland. Som heter Silex här är adressen  www.silex.nl   Gå in på  Apparattuur  sedan  gasbranders där finns tre storlekar på brännare + tillbehör + .mycket annat.

Brännpunkt AB tror jag säljer sådana i örebro. Annars får Lars T börja sälja brännare .

Lägger in en bild på min fotosida hur brännaren ser ut. Om det går.

lotta2
0

Jag vet att Lars T redan säljer brännare, och jag har hört att dom är mycket kraftfulla och TYSTA till skillnad från den gamla jag har som låter oerhört mycket och hemskt. Så när jag får lite i kassan över ska jag också köpa mej en tystare brännare från honom… Det låter kanske som en obetydligt grej att ta hänsyn till, men för den som timme in och timme ut bränner är detta väsen faktiskt något att ta hänsyn till när man köper brännare.

LarsT
1

Men det är klart att jag säljer brännare….vill bara inte tuta för det själv av reklamskäl men som svar på en direkt uppmaning så…. Finns på hemsidan och är förmodligen en variant på din holländska. Min har keramiskt brännstycke och separat strypbar tillförsel av förbränningsluften samt flamvakt.

Kerstin-O
0

Tack, härligt, mysigt. Allla är så omtänksamma och hjälpsamma. Det känns som om att vi är en enda stor välältad lerklump.Skrattande( konstig liknelse kanske, men ni förstår säkert vad jag menar)