Tekannehandtag
Jag behöver tips på hur jag kan göra tekannehandtag.
Hur gör man när man flätar? Finns det olika material som passar? Har ni sett något smart, roligt eller stiligt i andra material?
På sista tiden har jag sett en del göra handtag av diverse plastslangar (alla sorters från transparent till trädgårdsslang) och antingen klammer som fäste eller fliken in limmad fäst in under slangen. Kopparrör, träbitar, oh det finns ju massor med kul varianter.
Ett band av silver vore läckert, kanske inte det billigaste eller enklaste dock..
vet någon hur man gör egna av sälg eller annat böjligt trä?
Man lägger det i blöt tills det är mjukt och formar/ flätar etc. Kan vara knöligt att göra fästen dock…
Det lättaste att böja trä är väl att ånga det.Lång smal behållare som passar till det man vill stoppa in och värma med vatten ånga för att sedan böja till det man vill ha.Så här byggde man för de stora segelfartygen för att böja de stora och långa brädorna eller planken.Och på samma sätt ska det också gå till att böja hantag till tekannor.
Har försökt ett ntal saker utan att hitta "grejen", t.ex: virat najtråd (för mjukt, tappade formen), ärgat gammal kopparledning (vasst i handen), samma kopparledning med ett fodrat tygfodral (panik, lika bra jag mår av att jobba med lera lika illa är det för mig att försöka sy), keramikhandtag (flera olika modeller) fäst med kraftig ståltråd (metallen blev som "hävstång" som knäckte de små keramikfästena), trähandtag i oljat al (ett sjujäkla jobb).
Varför inte ta kontakt med en duktig pileflätare och lära sig? Vore kul att ta fram sin egen modell! Nån dansk pileflätare hade nyss en kurs på sätergläntan, men jag har glömt bort hans namn..
#6 Jag har tänkt i de banorna. Tack för erfarenheten. Jag ska google lite pilflätning man vet u aldrig när behovet kanske dyker upp för lite grundläggande kunskap.
Något enkelt att göra handtag av är björkrötter. Som Lotta 2 skrev så blötlägger man rötterna. Som avslut (fäste) klyver du en rot och lindar runt. Sticker in ändarna under det som är virat. Förut köpte jag björkrötter från Luleå Hemslöjd. Finns kan ske på andra ställen också. Goggla!
Rötterna är mycket formbara och kan bli riktigt snyggt.
Björkrötter finns även under björkar 
Här en bild på min brödkorg (gjort av en kvinna som heter Astrid i Karlstadtrakten) Korgen är förstås näver, men kanten är just björkrot (klyven och lagt en halva på utsiden, en halva på insidan soch sedan "sydd" fast med tunnare klyven björkrot som lindas runt.
Hon hämtar själv björkrot i skogen, om jag minns rätt var det från björkar som växer vid myr men jag är inte säker på om jag minns rätt.

Hej Stefan, om du bara vill ha själva handtaget, typ böjen och lösa fästanordningen på annat sätt, kan du ta färska grenar typ hassel, barka av dem och sätta dem i spänn i en jigg. En jigg gör du lätt genom att spika fast klossar så det blildat en form som du vill ha på handtaget, dess klossar spikar eller skruvar su fast på en vanlig skiva, och så sätter su grenen i spänn där, låter det torka voila, entt böjt hantag. Sedan kan du ju borra hål och fästa det med rötter eller tråd i din tekanna. Jag vet inte om du kan se det framför dig, jag har ingen scanner annars kunde jag skickat en skiss, men fråga på så svarar ja, Lycka till
Tack för lösningarna. Jg förstår hur ni menar. Jag skall se vad som fungerar bäst. Jag tänker mig att varje tekanna kommer ha sin egen lösning så jag kommer nog få användning för alla teknikerna.
Tack igen!
Finns det mer sätt?
#9 Måste bara fråga, var plockades björkrötter?
Dit skulle jag vilja åka. För rötter från träd får man inte lov att ta på speciellt många ställen. Björken behöver inte ha växt vid en myr.
#11 Lycka till! Visa gärna en bild när arbetet är klart.
#12 Egen skog förstås, eller där man har fått lov av markägaren. Kanske tog Astrid vid myr för att det var lättare att komma åt rötterna där och inte för att de hade andra egenskaper, jag vet inte, men ska passa på att fråga när jag får tillfälle.
@LAE - för 'lång smal behållare' läs 'en bit avloppsrör'. Om man använder en gammaldags kaffekanna som källa till vattenånga, så har man en basningslåda i eget kök.
Som du beskriver brukar jag göra.Fast snart vet väl ingen hur en gammaldags kaffepanna ser ut. Avloppsrör är en mycket bra kavel för lera.Den längsta är säkert 1,5 m lång.
@LAE - jag tänkte bara förtydliggöra för dem som inte har erfarenhet. Kaffepannor borde gå att köpa på loppis, och man kunde fråga personen bakom disken om man är osäker på hur dem ser ut.
Avloppsrör som kavel var en bra tips. Fastnar det inte på leran?