Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 3513 ggr
LenaStina
0

Stöd till kooperativ?

Orkar ni tänka och tycka till lite så här efter all julmat?

Det är så att dagarna innan jul tittade vårt nya kommunalråd för kulturfrågor in i butiken. Vi kom att prata om att en del kommuner ger stöd till kooperativ/föreningar som arbetar med konsthantverk. Hon frågade hur vanligt det är och jag kunde inte svara. Därför lovade jag att kolla här på formumet.

Alltså…..får ert kooperativ/förening någon hjälp från kommunen och i så fall i vilken form, pengar/personal/annat. Intressant är också att veta vilken kommun det gäller.

En annan fundering….är det rätt att hantverksbutiker får kommunstöd med tanke på konkurrens gentemot butiker som säljer industritillverkade varor?

Tacksam för reaktioner. Kan nog vara väredefullt för oss alla att veta hur olika kommuner värdesätter hantverket.

LenaStina
0

Jag ska nog ändra frågeställningen lite eftersom det kan vara känsligt att redogöra för hur enskilda kooperativ får eller inte får hjälp. Allt blir ju så offentligt när man skriver här.

Frågar istället……är det rimligt eller orimligt att kommunen ger kooperativ någon form av stöttning på liknande sätt som andra föreningar i kommunen får?

Om någon vill skriva till mej direkt om era förutsättningar kan jag ju sedan försöka göra någon sammanställning utan att namnge något kooperativ.

pyromanen
0

Om kooperativet är en ekonomisk förening och består av företagare då tycker jag inte det kan jämföras med t.ex. ekonomiskt bidrag till en idrottsförening i kommunen, där en massa föräldrar jobbar gratis för att alla barn kan få idrotta. Så bidrag genom att skjuta till pengar tycker jag är fel.  Däremot tycker jag att kommun/landsting mm bör ha en vilja att gynna och stödja lokala företag (och hantverkare) genom att köpa deras produkter.  Till inredning och utsmyckning av offentlig miljö, presenter (t.ex. vid representation, pensionsavgång mm).

Tycker även konsthantverk borde ha en lägre moms, t.ex. som böcker.