Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5961 ggr
LilyRosebutiken
0

naber N100 1986

hej alla keramik vänner..  jag söker en keramikugn, såg denna på blocket. vad tycker ni om denna ugn ? är den värd sitt pris?  tycker själv att elementen ser hemmagjorda ut .. övriga kommentarer är välkommna..

hoppas länken funkar..

http://www.blocket.se/kiruna/Keramikugn_Naber_N100_29443566.htm?ca=1_9&w=1&last=1

LilyRosebutiken
0
Vavrakeramik
0

Slingorna ser använda ut men kan ju funka länge än. Om de är hemmagjorda vet jag ej, men det spelar nog inte så stor roll. Naber som fabrikat är en kanonugn men styrenheten gammal. Jag hade kompletterat ed en ny automatik. Priset är nog okej, du får ju med annat också.

LilyRosebutiken
0

okej så slingorna ser okej ut.. priset tyckte ja var ok med.. 400v  12kw  är det vanligt 16 a säkring och 3 fasuttag..  kanske en bra ugn för nybörjare.. ?!

Vavrakeramik
0

Säger inte att slingorna ser okej ut- men de brukar se ut liknande efter ett antal bränningar. Fråga hur länge de använts o hur ofta. Sedan kan du kolla med en leverantör(Cebex mfl) vad en utbytessats slingor kostar till denna ugn samt vad en ny automatik kostar. Den som ingår måste vridas upp manuellt. Glöm inte räkna med fraktkostnaden som kan variera. Ugnar är tunga och ofta behövs flyttfirma för transporten( typ pianoflyttare ). Står den i källare blir det kanske fyra man med bärsele som ska bära upp den- det åkte jag på med min första ugn. Fråga om vikten och kolla frakt. Nu är det ju en relativt liten ugn, så kanske den inte är värstingtung. Kolla också så stenar mm ser hela ut.

Fråga dig också om 100 liter täcker dina behov lite mer på sikt och kolla förståss så du har tillräcklingt med el där den ska stå, annars kan det bli en dyr kostnad också.

Det finns en gammal tråd om att köpa ugn- vad man ska tänka på. Den kan du söka efter.

LilyRosebutiken
0

jag tror ugnen är lite liten nån som vet i skallen vad invändiga måtten är?

lotta2
0

På Nabertherms hemsida kan man läsa att N100 är 40x53x46, bredd, djup och höjd. Nabertherm längst ner på sidan.

LilyRosebutiken
0

hm men gäller det inte bara dom nya, undrar om en 100N från 1986 och en 100N från 2010 e samma mått på??

Vavrakeramik
0

fråga säljaren

LilyRosebutiken
0

jo det är klart jag kan det.. tänkte bara om nån visste på rak arm måtten , jag velar mellan att köpa en ny och begangad. denna ugn har varit till försäljning förut , så den kanske inte är helt ok, jag funderar än… jag vet att jag ringde förra gången och det var nåt jag inte gillade då men nu kommer jag inte ihåg vad det var..  tror det var storleken..