Bygga en Lerugn!
Vad jag förstår måste en lerugn brännas för att inte spricka innan man använder den att elda i, någon som vet hur man ska göra och vart hittar jag en stor brännugn
?
Var bor du någonstans? Kanske någon keramiker i trakten har en stor ugn som du kan få hyra?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag bor i Nyköping..hur stora saker brukar en lerugn kunna ta ?
Våra har bottenplattor på ungefär 50X50, och höjd under en meter om jag minns rätt. Det är nog en vanlig storlek, tror jag.
Då skulle det ju funka med en pizza:) Hur tjock skulle den behöva vara tror du ?
Den får någon annan svara på, om det finns några tumregler om tjocklek i förhållande till storlek.
Det jag kan säga är att våra bränningar fungerar med en trecentimetersgräns, dvs godsets väggar får ingenstans vara mer än 3 cm tjocka. Men bygger man en stor pjäs med så tjocka väggar blir den väldigt tung…
Du har inte en ritning att spåna kring?
Återkommer lena:) tack för tipsen
Jag har någonstans sett en vedeldad Pizzaugn där man med hjälp av en sandkulle och tegelsten + eldfast bruk murat upp sin ugn, för att sedan genom öppningen gräva ut sanden, som fungerat som stöd för tegelstenarna medans murbruket torkat. Oj det blev en lång mening..
Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.
Har du tänkt använda den till just pizzabak? En keramiker som jag träffade i Minnesota hade byggt sig en pizzaugn på tomten. Ska se om jag hittar en bild på den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Pizza ugn och även för bröd, det har jag lovat mina ugndommar till våren att bygga. Rätt lätt att bygga.
Konstigt att det blir fel jämt. Ett nytt försök med bilder på hur man bygger och lite länkar.