Dreja på klös
När jag drejar på klös så har mina små grejer ffa skålar en egenhet att bli lite större och en gnutta vidare efter dom första, och det är oerhört irriterande om man ska ha många i samma storlek, så för enkelheten skull drejar jag oftast sådant på små kakelplattor. Men det är ju mera omständigt.
Men jag har funderat på vad använder ni som ofta drejar mkt på klös för måttgrejer? Vanlig måttpinne är ju värdelös i detta fallet, har ni något bättre att föreslå?
jag använder mig oftast av handmått dvs en halvtummehög och en ca en pekfinger bred.Men jag håller med dej det är lite svårt.det brukar funka efter en stund.
Ja, jag är säker på att jag sett någonstans något litet verktyg som verkade väldigt bra för den uppgiften, men var det var minns jag så klart inte nu när jag behöver det…

Jag drejar ganska mycket på klös för det är så himla smidigt. Det känns nästan som man hinner dubbelt så mycket på samma tid plus att jag tycker att jag får lite kramp i händerna av att centrera så små klösar. Jag brukar göra ett kors som mått med höjd och bredd (innermåtten). Ta typ grillpinnar eller vad som helst och surra/tejpa ihop, det tar ingen tid alls.
Hoppas du förstår vad jag menar:)

drejar också mycket på klös men jag tycker inte att det gör något att det blir lite olika stort. Funkar det om du ställer den första som mall framför dig vid drejskivan? som en påminnelse alltså. Försök hitta ett sätt som funkar o träna för det är ju suupersmidigt till små grejor.
#3,Petra ja, undrar om det inte var något sådant som jag såg…Något japanskt vill jag minnas. Verkade smidigt för då fick man med vidden också.
#4, Vävra, nej, det funkar inte om jag tittar på skålen framför mej, då ser jag ungefär men inte så pass noga som jag vill ha det. Jag vill inte ha flera mm olika höjd på skålarna, utan ganska likt.
Det blir alltid bättre när man har drejat på klös i några dagar, men eftersom jag jobbar i perioder med mkt handbyggande emellan, så lägger jag av mej ganska snabbt. Och jag har inte tid att vänta på att det ska "sätta sej i fingrarna " varje gång…

jag använder en linjal…o drejar bara på klös om det ä pyttegrejer..

Förlåt en dum fråga men är dreja på klös att ni gör en liten sak på toppen av en stor lerklump?

ja, du grovcentrerar en större mängd lera först. sedan avgränsar man en liten del överst som man centrerar o drejar i, sedan skär man o lyfter av för att åter upprepa proceduren. Perfekt till smågrejor.

Ja så var det ja:) Det är väldigt smidigt!
Jag provade att dreja på klös idag för första gången och det var fantastiskt smidigt men jag hade stora problem med att ta bort mina små skålar från klösen. Vävra skriver att hon lyfter av, men när jag försökte så trycktes botten ihop. Har ni några smarta tips?

Jag brukar spara en lite extra tjock fotring som man kan få ett bra tag i. Tar du också och gör ett spår där du skär av med ett avdrejningsjärn så blir det ännu lättare!
Jag skär av med björntråd…Låt tråden följa med när det snurrar och dra till med ett ryck ..man behöver aldrig stanna skivan för att lyfta av..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag använder min nål att skära av med och lyfter av godset i farten liksom, stannar inte skivan, det är nog svårare..
Petra, jättebra manick du tipsade om. Nu går det ju på ett kick att få dom lika stora. Innan satt jag med två måttpinnar och det var knöligt. Tack igen! Nu ska jag bara göra mojänger i olika storrlekar. Ätpinnar var ju perfekta att använda till det. Nu var det ju helt plötsligt ganska kul att dreja små skålar!!