Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4124 ggr
pyromanen
0

Torktid sammansatta grejer?

Hur länge brukar ni låta sammansatta saker stå inplastade? T.ex. grejer som är satt ihop av kavlade plattor.  Hänklar mm brukar jag sätta på så snabbt som möjligt när delarna är ganska blöta, då brukar det gå bra, men plattor måste ju torka lite om de ska gå att hantera och då spricker det isär för mig i bränningen.

abbis
0

Hänkla gör jag i läderhårt tillstånd sen får det torka..ingen plast!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Om du skulle göra lite större grejer av sammansatta kavlade plattor då?

abbis
0

Jag kavlar inteFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

j-aan
0

Jag kavlar vaser, kistor och fat. Ofta relativt stora men jag plastar aldrig. Olika leror är ju mer eller mindre benägna att spricka så prova olika leror.

agnis
0

Jag tror du skulle kunna va hjälpt av att spruta på vatten, lite lätt med "blomspruta" på ditt gods.

Särskilt plattorna, så de får ungefär samma torktid som "slickret".

Det har ju att göra med spänningen emellen slickret och plattorna.Och hur torra dina plattor är , när du fogar samman.

Vill man va säker skall man ha "slicker" av samma sort som leran i plattorna. Sen detta med plast eller inte har ju med luftfuktigheten i din verkstad att göra.

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger

pyromanen
0

#3 Det har varit min huvudsakliga lösning på problemet hidtills också, dom få försöken jag gjort har oftast hoppat isär i bränningen och då har jag låtit bli kavla Oskyldig, men idag har jag altså gjort ett nytt försök och klistrat ihop några "skattkistor" och vill göra vad jag kan fär att de INTE ska trilla isär denna gången.  Jag gjorde slicker av samma lera (som #5) och sen plastade jag in. Det med blomsprutan borde vara lite samma sak, fast anorlunda…. Glad

Wabisabi
0

Händer ibland att jag kavlar. Jag sätter ihop det när det är läderhårt pch använder slicker av samma lera men i en rätt fast konstistens. Svampar sedan ihopfogningen med en fuktig/urkramad svamp. På insidan brukar jag ibland rulla en tunn lersträng som jag enbart smetar dit utan slicker utan bara fuktat lite med en svamp.

Torkar det oftas utan plast fast i ett skåp (gammal garderob med hyllor)

ramjambam
0

Jag tror att sprickan startar innan bränningen, men syns inte. Wabisabi (#7) har bra råd. När du pressar ihop delarna, se till att du är jättenoga med början och slutet av fogen.

Det kan hjälpa att använda papperslera i fogarna, och i lersträngen man trycker in i hörnen. Alternativt kan man måla en tjockare slicker av papperslera i hörnen. Var försiktig, eftersom papperslera är svårt att putsa när det är torrt.

Jag torkar alltid under plast, eller i våtskåp (= gammalt kylskåp), ca. ett dygn

Doriz
0

Jag gör som Wabisabi, sätter en lersträng som stöd på insidan. Trycker ut den ur lersprutan så den blir trekantig och sätter fast den med slicker. Det brukar fungera. Dock händer det att större saker som jag har kavlat (manglat) har "slagit" sig och antaget en intressant form.

susanne.k.wall
0

Har man dragigt i verkstan (vilket jag har) kan sammanfogade kavlade saker spricka av draget. Det går bra att täcka med tidningspapper så det inte "blåser" på grejerna.