Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4422 ggr
gunnels
0

dekor med tunna linjer

Hej!

Jag skulle vilja göra en dekor med riktigt tunna linjer som jag målar eller ritar på skärven? Då tänker jag varken på penselmålning eller vanliga keramiska pennor eller kritor. Vet att man förr använde hårstrån och målade med men det är inte heller vad jag söker.

Utan någon typ av "penna" som man kan fylla med  oxidlösning och dra riktigt tunna linjer med. Som med en fin tuschpenna. Inbillar mig att jag sett det någonstans men har glömt var.

Någon som vet? Eller har något annat bra förslag.

ClayLover
0

Hej

I konstnärbutikerna finns pennor typ som en tuschpenna där du själv kan hälla i färgen. Andvänds oftast till akvarellmålning men funkar bra med oxidblandning oxå.

Ett annat alternativ är att skära riktigt tunna små linjer med en vass kniv och sedan fylla i med oxid och därefter skrapa bort det som inte fick plats i skåran. Då blir linjerna supertunna och fina. Passar dock bäst på raka linjer (svårt skära snuggt i med kurvade linjer.)

gunnels
0

Ja, en sådan penna är det jag söker! Ska bege mig på jakt efteren sådan.

Den första jag fick tag på hade en pensel med en behållare men den släppte inte igenom oxiderna. Fungerade bara med vatten.

Tack.

pyromanen
0

#2 men med vattenlösliga metallsalter borde det funka!  t.ex. koboltnitrat…  Har du provat?

Oxiderna är ju inte lösta i vattnet utan är som små korn som flyter i vattnet (och lägger sig på botten om det får stå still) men vattenlösliga salter är just lösta i vattnet och inte små korn som kan fastna (och inte heller sjunker till botten när det står still).

sucilia
0

Låter spännande =)

stefanandersson
0

Spännande och lite giftigt. Om du gör godset tunnt i porslin kommer de dessutom synas igenom.

Om jag inte missminner mig använder Bodil Manz salter… Googla henne för att se.

pyromanen
0

Ja, ganska mycket giftigare, kanske inte främst för oss men för vattenlevande organismer. Och lite lurigare att hantera på ett miljövettigt sätt.  Ska inte hamna i naturen, vattendrag, avloppet (fastnar inte i slamavskiljare) och är värre än oxider på att ta sig genom huden. (men det kan bli fint Skäms)

pyromanen
0

Kom just på att vattenlösliga salter kanske inte är bästa lösningen för Gunnel här, eftersom hon verkar vilja ha tunna strama streck?  och salterna sugs med vattnet i skärven och resultatet blir lite mer utflytande /akvarellaktigt.

pernillaped
0

Hej!

Kanske skulle det kunna fungera med en kalligrafipenna?

pernillaped

gunnels
0

jo, jag har använt koboltnitrat och det går ju in i skärven och flyter ut rejält så det är inte bra. Förutom att det är giftigt. Får gå på Claylovers förslag och leta efter en påfyllbar "penna". Har sett i Ceramic Review exempel på folk som dekorerar med tunna linjer och inte bara raka streck.  Jag söker vidare!

Vanja-K
0

Det finns pennor som jag tror är det ni söker. På highligts i Stokholm Där brukar jag handla Det finn olika sorter.