Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4954 ggr
[Solbacken1]
0

Papperslera till smycken

Skulle vilja göra smycken i keramik men tycker att de lätt blir för tunga.

Nu är min undran om de blir lättare om de görs i papperslera och om de blir lika hållbara. Kan man glasera/dekorera som vanligt.

Någon som provat och kan ge tips?

ramjambam
0

Papperslera blir precis som annan lera när det är bränt, eftersom pappret bränns bort. Det är lättare än vanligt lera om man jämför bränt och obränt, eftersom en del av massan bränns bort.

Det kunde ändå vara mycket bra för dina ändamål, eftersom det har mycket styrka i obränt tillstånd, och man kan därför bygga väldigt fina, lätta strukturer och få dem hela in i ugnen.

Det går utmärkt att glasera och dekorera som vanligt.

graleh
0

Ska papperslera brännas? Jag har japansk papperslera och den ska bara lufttorka..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

LenaR
0

#2 Papperslera är vanlig lera med pappers-/nylonfibrer i, så den bränns som vanlig lera. Japansk papperslera har jag inte stött på. Men jag skulle gärna vilja lära mig vad lufttorkande leror innehåller egentligen. Kanske någon vet?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
0

Japansk papperslera är en lufttorkande lera som inte ska brännas. Många använder sådan lera till ex skulpterade dockhuvuden eller miniskulpturer. Vad den innehåller vete sjutton….Torkar på 48 h till nästan porslinshårdhet har jag hört.