Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2619 ggr
carriz
0

korkunderlägg ?

Jag funderar om jag ska testa att köra korkunderlägg (runda) på drejskivan som batts de är ju billiga och man slipper såga till…. funderar om någon har provat detta och om det blir ett problem med att korken e mjuk och det kan komma in lite i leran..

avalon
0

Dom är ju både lätta och ganska tjocka, spontant känns det inte som det skulle funka. Men det är väl bara att testa ?!

Keraleij
0

Är det inte risk att man får upp luft underifrån i leran av suget när man centrerar? Jag får själv problem med detta på omålad spånplatta (därför har jag nu målade skivor)

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
0

Jag uttryckte det nog lite luddigt -jag menar den luft som finns mellan fibrerna i spånplattan och ev. likadant mellan bitarna i pressad kork.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Vavrakeramik
0

Kajsa! Jag ogillar att dreja på spånskivor av den anledning du nämner. Det blir väldigt ofta o oförklarligt luft under leran. Vad kommer detta sig? Nån som vet. Inte kan det väl finnas så mycket luft mellan fibrerna i spånplattan? eller. Tacksam för svar o om nån vet vad jag gör för fel. Detta händer aldrig när jag drejar på kakelplattor eller direkt på skivan.

ika
0

Vävra! när du drejar på kakelplattor, visst har du blanka sidan upp då? Jag Försökte mig på det men det blev inte så lyckat för kakelplattan släppte hela tiden från skivan fast jag tyckte att jag gjort fast den så bra med lera.

Hubert
0

Läser och grunnar, varför drejar ni inte direkt på skivan och sen tar skärtråden? Har aldrig haft skiva mer än en gång när jag gjorde en jättekruka på 7-8 kilo för det var mer praktiskt med den tyngden och då den skivan som kom med drejskivan som man sätter dit med skruvarna…. Vad eller vilken fördel har jag missat eller är det bara en vana?/Louise

Keraleij
0

#4 Jag tror att det kanske har att göra med centreringsmetoden? Jag drar upp leran rätt högt 
innan jag trycker nedåt igen -det blir klart ett himla sug under då.
Det är ju lite synd att inte kunna använda omålat spån eftersom det är bättre ur torksynpunkt

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

avalon
0

6, det är ganska lätt att man demolerar formen lite om man lyfter av direkt. Särskilt fat är i princip omöjligt att lyfta av, tycker jag iallafall.

Bruzapetra
0

Jag använder både spån och gipsskivor. Tycker de funkar bra både och. Jag drar också upp leran ganska högt till en kon men ser alltid till att arbeta ner själva klösen i skivan så det sluter tätt innan. Jag själv skulle inte klara mig utan skivor! Tycker det är så himla smidigt att slippa hand och kladdavtryck på krukan när den är färdigdrejad och den skevar inte det minsta. Ofta viker sig ju föremålet lite när man lyfter av det från skivan för hand. Då blir det ju automatiskt lättare att dreja av krukan när det är dags också. Louise, om du drejar ett stort fat hur får du loss det från drejskivan  utan att det viker sig på mitten?

Jag drejar allt på skiva förutom det jag drejar på klös. Och det är allt runt 300 gram och neråt. Men smaken är som baken:) Förresten har jag några plasti-bats också men de är jag däremot inte riktigt lika nöjd med. Kanterna hinner ju alltid bli torrare än resten av godset eftersom botten inte suger upp någon fukt. Nån mer som tänkt på det? Har haft stora fat stående på dem i flera dygn utan att torka tillräckligt för avdrejning./Petra

abbis
0

Det där att dreja på skivor eller direkt på drejhuvudet är en vanesak..Jag har aldrig problem med demolering av formen om jag inte tappat grejen*L* och större grejer med vida öppningar har jag ett gammalt knep när jag lyfter av..vad det gäller fingeravtryck så skall allt beskickas o putsas så där försvinner det problemet.Det tar dessutom mycket mer utrymme i torkskåpet med att deja på skiva..utan skivor kan man ställa allt mycket tätare..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bruzapetra
0

Ja, abbi, du med din produktion behöver väl all plats du kan få:) Men jag förstår iallafall inte hur man får bort stora fat odyl. Har själv prövat med tidningspapper över och såna här avlyftare men lyckas inte ändå. Det krävs väl en viss teknik:) Abbi, kan inte du förklara hur ditt torkskåp ser ut? Håller på att fixa ett själv men vet inte riktigt vad jag ska ha för väggar och hur jag ska fixa en dörr.. Har du klätt in allt i plast eller har du mer avancerat än så?

Mvh Petra

Hubert
0

#9 Jo när jag drejar fat ända ut på kanten så gör jag det allra sist på dagen. Drar tråden, trycker den neråt hårt och bort ifrån mig. Sätter över en plast och tätar till det. Morgonen efter drar jag tråden igen och sen använder jag mina spatlar, verktyg, som jag köpt i målaraffär och är nog till för bredspackling och av plast, häller varmt färskt vatten som rinner igenom till andra sidan och sen är det bara att glida in verktyden och lyfta. Kanten har oftast då stagat till sig och jag vänder den upp och ner för att den ska torka jämnt, Beskickar tredje dagen. Om det är brottom så har jag inte känt att det viker sig även om jag lyfter samma dag och fingeravdryck beskickar jag bort. Viktigt är att ha det rena varma vattnet som gör att verktyget lätt kommer under./Louise

lotta2
0

5 Ika

Om du använder kakelplattor att dreja på så antar jag att du använder oglaserade som suger bra( annars är det nog svårt att få det att funka).  Jag gör alltid så när jag använder mina att jag drejar ut en platta och gör ett par djupa spår i plattan( som ringar) och sedan trycker jag  fast en platta i mitten. Det sitter väldigt bra. Lyfter i ett hörn lite lätt och den släpper fint efter drejningen. Jag tycker det är suveränt att använda små plattor om man gör väldigt tunnväggiga saker.

Bruzapetra
0

Louise, det var ju smart med breda spatlar! Då kör du bara in en på var sida.. Ja det tråkiga med plattor är ju när det inte släpper i tid i botten. det slipper man ju då:)

På tal om kakelplattor, är de fyrkantiga de som ni använder? Det känns som om jag skulle dreja fingrarna av mig med sådana…:)

lotta2
0

14, ja vanliga fyrkantiga. Man är så skraj i början att man ska skada sej att man är extra försiktig och sen vänjer man sej. Men visst har man väl fått en kyss någon gång när man är tankspridd…

abbis
0

#11 Min sambo har byggt en torkhylla  av reglar med olika höjder på hyllfacken .Varje hyllfack har ett golv av en hel spånskiva så det är lättare att skjuta in plankorna varje hyllfack tar 6 plankor som är 250x 1500mm.Det  är 3,5 meter i takhöjd så hyllan  går ända upp i taket..Dom allra översta har jag lager..Min ambition var att ha halva som fuktskåp så vi plastade nogrannt väggar sidor och byggde en dörr..Men det visade sig att volymen var för stor så det torkar för snabbt..Så jag plastar grejerna med en extra bred plastfolie på metervara..

Jag tycker det är hur suveränt som helst med att stänga in luften med tidningspapper det sitter som berg .Är bara bedrövad av att fler o fler går över till tabloidformat*L*

Annars så är det enkelt att dreja ett stort fat det sista man gör och låta det stå till sig över natten…Fat är inga storsäljare så varför massproducera sånt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bruzapetra
0

Wow, vilket schabrak det måste vara!!! 6 plankor på varje plan…. Jag ska försöka mig på ett med, i lite mindre format kanske:) Det gäller och plasta ordentligt förstår jag!

Tack Petra

Vavrakeramik
0

#5 ika. Du måste skaffa oglaserade kakelplattor, de är endast "skröjbrända" och suger därför fast på plattan (keramikexperterna säljer). Jag drejar ringar under o väter kakelplattan (e den kruttorr så lossnar den). Översidan väter jag också, men den ska fortfarande suga, är den mättad på vatten så kan det också lossna. För extra säkerhet kan man lägga 4 lerkorvar längs kanterna, då sitter den som berget.

Jag skär alltid av min alster eftersom jag iunte har tålamod att vänta tills de släpper självmant.

Jag ska lära mig dreja på spånskivor för de större krukorna. Ska tänka på att trycka fast leran extra hårt innan jag drar upp den. Tack för tipsen. ;-)

lotta2
0

11 /16 Torkskåp, min granne är en mekanisk verkstad, dom har gjort ett stativ i stål åt mej, där jag sätter in hyllplan och täcker allt med plast om jag nu har mycket att täcka. Här är det oftast så fuktigt i torkrummet att jag bara sätter in allt över natten så brukar det vara ok att göra vid nästa dag. Men stativet är bra, satte på stora hjul så jag kan rulla det i verkstan om jag måste. Kan vara bra att ha till mycket. Dubbla rader och ca 1.30-1.50 långa hyllplan och ca 8 hyllor= 16 hyllplan , sväljer bra mycket. Tar byggplast och sveper runt.

ika
0

Dumma lilla jag har ju använt vanligt glaserat kakel!..Generad inte undra på att jag fick problem.Ledsen Nu vet jag ju hur jag ska göra. Tack!Glad

LenaR
0

I en keramiktidsskrift såg jag en som drejade på lp-skivor. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur han/hon hanterade hålet i mitten på skivan, och inte hur skivorna fästes på drejtallriken.

Någon som sett det och vet mer? Mina skivor tänker jag INTE testa med!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

A.M.L.
0

Japp, jag har drejat på gamla LP-skivor(dom jag garanterat inte tänker lyssna på igen). Jag fäste dom i ett "utplattat lerlager med ränder i". Det gick med lite träning…. men nu använder jag plastskivor fästa i skruvar på drejskivan (dom som är till för det) och det går bättre…Hålet förresten, det ställde inte till med nåt problem vad jag minns…

A.M.L

pyromanen
0

Jag återanvände spånskivsvägg från vårt rivna badrum till drejplattor.  Klädd med våtrumsplastmatta på ena sidan altså. Ritade ringar runt en lagomt stor hink och sågade ut med sticksåg. Funkar bra tycker jag. Använder alltid plattor när jag drejar fat eller stora skålar.