Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3833 ggr
GretasGris
0

IÄr i upplösningstillstånd !!!

Beställde 80 kg lera som jag skulle använda inför konstutställning.

Till min besvikelse upptäckte jag att ALL lera hade fryst. Hade ställt leran i garaget och sedan inte haft en TANKE på att den skulle frysa där ute TROTS att jag vet att leror inte får frysa.

Blev otroligt frustrerad och min fråga är nu..

Kan jag verkligen inte använda den leran utan är det bara att slänga den ????

ildogvann
0

Hei på deg:) Se blant annet #5 i denne  trådenGlad Går nok bra, skal du se:)

Ulla
0

Nej, du kan vara lugn, du behöver inte kasta leran. Men den behöver kanske bearbetas litet extra innan du använder den så en del merjobb blir det nog.

Såg nu abbis kommentar. Den är väl ett bra bevis på att det går att använda leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Jag har haft en del jobb med lera som frusit, har man lerkran är det nog inga problem, men att knåda leran tills den är helt homogen är en del jobb, MEN, slänga den behöver du såklart inte.

Glad

ToVeÖ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

läs på lite, leran blir lång av att den ligger och lagras, det går att arbeta med "kort lera" också… det som händer vid frysning, den förlorar sin plastisitet men det är bökigt och inte särskilt bra om man vill dreja. Det enda du behöver göra är lagra om den frost fritt, bäst är om du ger det ett par år. Arbetar du den så blanda den med tex. drejvatten, slicker som innehåller gott om bakterier (organiska från dina händer) det kan dra upp takten på den tid det tar för leran att återta sin ursprungliga kvalitet, lång och plastisk. Leran går alltid att återställa så länge den är obränd man behöver inte slänga en flinga, ett skrovs eller en smula. Tricket att få en plastisk lera är att lagra den frostfritt så naturen får ha sin gång, hur slemmigt det än låter så är det en organisk jäsprocessedur som ger leran som annars är strikt mineralriket sin plastisitet. Mineralerna går opåverkade av frysningen.  Har bara yttre delen av ett paket frusit kan väl vara att uppblandad( Ihopknådad) med den bevarade kärnan från paketet så får du ett vettigt material hur som och no big deal….

Lycka till

Tove