Att sänka smältpunkten
Jag har en glasyr som jag tycker mycket om men som jag tror blir ännu bättre om jag sänker smälttemperaturen en aning. Jag har ännu inte lärt mig hur man räknar ut detta, men läste i Fredholms glasyrbok att man kan tillsätta aska för att få det resultatet. Gäller det för alla stengodsglasyrer? Ändras inte glasyrens övriga egenskaper samtidigt så att den t ex ser annorlunda ut?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
minska på kvart, och kanske att du behöver kompensera på fluss-sidan.
Mmm, det har jag förstått. Glasyren blir något för matt i kallare delar av ugnen och får en del nålstick så vad jag förstår så behöver jag sänka smälttemperaturen ca 10 grader. Jag borde kunna sätta mig in i hur man räknar ut det nya receptet men jag behöver litet "ställtid". Tills dess hoppades jag hitta en genväg
_
_
Hej Ulla
Minska kvarts 5 % så får du den nog att smälta ut bättre och att inte ge några nålstick. Detta är genvägen!
mvh anders
Tack för rådet! Jag ska genast göra ett test det första jag gör när jag kommer till verkstaden nästa gång.
Nej, förresten, det tredje jag gör. Först ska vi ha julmarknad där nu på söndag, och sedan måste vi "avstäda" och plocka fram redskapen igen.
Ulla
_
_
#3 Silica
Jag har gjort som du föreslog och minskade mängden kvarts med 5%. Det blev ganska stor skillnad mot tidigare. Glasyren som förut var sidenmatt blev nu mycket blankare, nästan en annan glasyr. Den blev också väldigt fin. Egentligen skulle jag vilja ha både den blanka och en som är litet mattare.
mvh Ulla
_
_
Jag har en relaterad fråga - vad är egentligen skillnaden mellan att sänka smälttemperaturen på en glasyr genom att ta ur kvarts, och att höja bränntemperaturen? Jag har läst på flera ställen att keramiker får sina speciella glasyrer genom att bränna godset väldigt högt, så då borde det inte bli samma sak om man förändrar glasyren?
mvh Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag är för otålig för att vänta på svar, jag tar om frågan:
Vad är skillnaden mellan att räkna ner kvartshalten i en glasyr och att höja bränntemperaturen?
Om det nu finns någon skillnad alltså.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Efter vad jag har förstått så blir det någon slags reaktion mellan glasyren och skärven när man bränner i stengodstemperatur. Det är ju möjligt att glasyren påverkas mera av den underliggande leran om temperaturen är högre. Eller har jag fel?
_
_