Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1297 ggr
Ulla
0

Våfför gör di på dette viset?

För ett par år sedan grävde jag upp litet lera nära mitt föräldrahem. Jag hade hört att där legat ett tegelbruk tidigare. Trots att leran var väldigt oplastisk så lyckades jag åstadkomma ett litet fat som vid bränningen fick en jättefin terrakottaröd färg.

Sedan gav jag upp och lindade in leran ordentligt i plast för att kunna göra ett nytt försök senare. Vid en skåpstädning hittade jag min lera och bestämde mig för att göra några glasyrprover av den.

Den var fortfarande fuktig så jag kunde dela den med en skärtråd. Jag upptäckte då att den delat upp sig i två leror. I mitten en kärna av Blålera och runt den ett 1,5 cm "skal" av en rödfärgad lera. Den var riktigt vacker - kom mig att tänka på en avsågad droppsten. :)

Till råga på allt så gick den nu riktigt bra att dreja. Hur kan det komma sig?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Har den legat till sig och mognat, kanske??

LeWE
0

Påminner mig om att jag la ut torr lera i höstas.??.. Undrar hur den är nu? Fick tips att lägga ut torr lera för "frysning".. hmm.. måsre kolla den, just nu har jag åkt på nån förskylning, brukar aldrig vara sjuk så det känns väldigt ovant!! Jätteont i halsen men jag preparerar mig med echinagard och massor med lime.. och en liten whisky..

Hubert
0

Ulla, jag funderar på var jag läst det och ska nog titta lite i mina böcker imorgon men jag tror att det var i Fred Forslunds Elemensär Keramik där jag läst en förklaring om dom gamla japanerna som la sina leror på mogningsprocess till kommande generationer…. för att det tar några år att få dom riktigt bra. Vet inte om det är skillnad också på primär och sekundär lera. Jag ska se vad jag hittar./Louise

Ulla
0

Det skulle vara intressant att veta vad det beror på.

Nu har jag i alla fall provbränt en bit av leran i stengodstemperatur. Den ser precis ut som smält choklad - mörkt chokladbrun. Om man inte visste bättre så skulle man kunna försöka slicka i sig den.

När leran torkat ordentligt tänker jag fjortsätta att testa den litet bättre i några askglasyrer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Kände på leran jag la ut i höstas idag, den kändes mjuk, jag hade inte tid att ta in den så få se nästa vecka om jag ska "prova" den!!